نسخه چاپی

عقلانی‌سازی رقابت‌های انتخاباتی

عکس خبري -عقلاني‌سازي رقابت‌هاي انتخاباتي

فضای سیاسی كشور به تدریج در حال انتخاباتی شدن است و اخبار گوناگونی از فعالیت سیاسی جریان‌های مختلف به گوش می‌رسد.

فضاي سياسي کشور به تدريج در حال انتخاباتي شدن است و اخبار گوناگونی از فعاليت سياسي جريان‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد. در اين ميان، رقابت‌هاي انتخاباتي گاه در مسيرهايي قرار مي‌گيرد که چندان مبتني بر تدبير و عقلانيت نيست و نمي‌تواند منافع ملي را تأمین کند. محور قرار دادن ويژگي‌هاي فردي نامزدها و بزرگنمايي شعارهاي انتخاباتي، از جمله مواردي است که براي رفع آن بايد چاره اندیشید.
يکي از شيوه‌هايي که مي‌تواند پاسخگوي اين دغدغه باشد، تمرکز بر «تيم‌هاي کاري» به جاي «فردمحوري» است. حقيقت آن است که اداره امور کشور قائم بر فرد نيست و رئيس‌جمهور بدون داشتن تيمي يکدست و توانمند نخواهد توانست امور کشور را مديريت کند؛ اما در اوضاع کنوني، نامزدها در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي بیشتر بر خصوصيات فردي و شعارهاي تبليغاتی توجه می‌کنند و از رونمايي تيم کاري رئيس‌جمهور خبري نيست! در حالي که از فرداي اعلام نتایج انتخابات اين تيم مديريتي است که امور کشور را در اختيار خواهد گرفت.
به نظر مي‌رسد، اگر فضاي عمومي رقابت‌هاي انتخاباتي به سمت‌وسويي برود که نامزدهاي انتخاباتي در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي اعضاي تيم کار خود را مشخص و معرفي کنند، گامي مهم در مسير عقلاني‌سازی و کارآمدسازي انتخابات برداشته شده است؛ چرا که اولاً امکان انتخابي مناسب‌تر با شناخت و آگاهي بيشتري از نامزدها و دولت آينده فراهم خواهد آمد. ثانياً امکان نقد و بررسي شعارها و وعده‌هاي داده شده در ايام انتخابات بيش از پيش فراهم مي‌شود؛ زیرا بايد ميان برنامه‌ها و وعده‌هاي داده شده با ويژگي‌ها و سوابق مجريان نسبتی وجود داشته باشد. ثالثاً اين فرایند کار را به سمت تخصصي شدن بيشتر امور پيش خواهد برد و آنهايي که ايده‌اي عملياتي و نيروي انساني مناسب براي اجرايي کردن آن ندارند، بستر را براي ورود به عرصه انتخابات و مشغول کردن بیهوده اذهان عمومی فراهم نخواهند ديد.
به راستی، اين اقدام مي‌تواند گامي مؤثر در سالم‌سازي و کارآمدسازي نظام انتخابات باشد و نتيجه آن را از يک «اتفاق» به يک «تصميم‌گيري عقلاني» ارتقا بخشد.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...