نسخه چاپی

نائب رئیس كمیسیون انرژی مجلس نهم:

قراردادهای جدید نفتی، تبانی را تداعی می كند/ دولت در برابر اجرای «اقتصاد مقاومتی» مقاومت می‌كند

عکس خبري -قراردادهاي جديد نفتي، تباني را تداعي مي کند/ دولت در برابر اجراي «اقتصاد مقاومتي» مقاومت مي‌کند

در حالی كه شعار اقتصاد مقاومتی را سر می دهیم، دولتمردان درست در نقطه مقابل آن حركت می كنند و با تصمیماتشان سرمایه های كشور را از بین می برند.

از قرار معلوم، میدان نفتی آزادگان را که سومین میدان نفتی جهان است را به توتال خواهند داد، آن هم در مناقصه ایی که تنها 4 شرکت خارجی حضور داشتند و اجازه ندادند تا 11 شرکت داخلی در این مناقصه شرکت کنند. این شرکت ها همان شرکت هایی هستند که در دوران تحریم ایران را رها و مناسباتشان را با کشور کردند و از این رهگذر خسارات فراوانی به اقتصاد ایران زدند.
در خصوص این قرارداد نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: زمانی که قراردادهای جدید نفتی آی پی سی مطرح شد، نگرانی و واهمه ما همین بود که در لوای این قراردادها، شرکتهای نفتی داخل را کنار گذاشته و صنعت نفت کشور در اختیار شرکتهای خارجی قرار بگبرد.
ناصر سودانی در توضیح این مطلب اظهار داشت: در این قراردادها میادین نفتی در دسترس را به خارجی ها واگذار می کنند، میادینی که استخراج نفت از آنها با سهولت و راحت انجام خواهد شد، در یک منطقه ایی کم خرج و کم هزینه، با این رویکرد که اجازه حضور به شرکتهای ایرانی را در مناقصه ندهند.
نماینده مردم اهواز در مجلس نهم این مسئله را مشکوک خواند و اظهار داشت: این که اجازه نمی دهند شرکت های ایرانی در قراردادهای نفتی حضور داشته باشند، نوعی تبانی در پشت پرده را تداعی می کند که بر اساس آن وزارت نفت تعهد غیر رسمی به در خارج کشور داده تا میادین نفتی را به شرکتهای خارجی واگذار کند و الان زمان ایفای آن تعهدهاست.
وی از مجلس خواست در نحوه بستن این قراردادها ورود پیدا بکند و اظهار داشت: به نظر من کمیسیون انرژی مجلسباید قاطعانه در این قضیه ورود پیدا بکند و نه تنها نمایندگان این مسئله را باید به صحن علنی بکشانند بلکه باید نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور هم نباید به راحتی از این مسئله عبور کند.
سودانی این قراردادها را مخالف سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در حالی که شعار اقتصاد مقاومتی را سر می دهیم، دولتمردان درست در نقطه مقابل آن حرکت می کنند و با تصمیماتشان سرمایه های کشور را از بین می برند.
عضو مجلس نهم ادامه داد: با این کار شرکتهای داخلی از لحاظ اقتصادی نابود می شوند و جلوی توسعه شان گرفته می شود، نیروهای انسانی فعال در این شرکتها هم که برای پرورش آنها کشور هزینه بسیاری کرده، از دست می روند .
این فعال سیاسی یک نکته منفی دیگر این قراردادها را نشان دادن ناتوانی ایرانی در خارج از کشور، خواند و گفت: ما با این کار عملا ً به خارج از مرزها این پیام را می دهیم که ایرانی نمی تواند، چرا که اگر می توانست در داخل کشور به او اعتماد می شد.
وی در پایان بار دیگر تاکید این شرکت ها با خود تکنولوژی خاصی وارد کشور نمی کنند چرا که همه آن در اختیار شرکتهای داخلی است اما آن چه باید کشف شود، اصرا وزارت نفت بر بستن اینگونه قراردادها ست.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...