نسخه چاپی

حیرت نیویورك‌تایمز از سیاست متفكرانه رهبر ایران

«زمانی كه پرزیدنت حسن روحانی از سوی مخالفانش با حملاتی مواجه می‌شود، آیت‌الله خامنه‌ای تقریبا همیشه از او حمایت می‌كند.»

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (New York Times) با انتشار گزارشی به بررسی سیاست‌های ایران پس از توافق هسته ای پرداخته و عنوان کرده است که تمامی اقدامات ایران بر اساس سیاستی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده از سوی آیت الله خامنه ای صورت می‌پذیرد.

در این گزارش که تحت عنوان "إعمال قدرت توسط ایران از یکسو و برقراری رابطه از سوی دیگر، جزئی از برنامه این کشور است" می‌خوانیم: «همانطور که مخالفان محافظه کار توافق هسته ای با ایران هشدار داده بودند، به نظر می‌رسد تهران به‌شدت در حال توسعه نفوذ منطقه‌ای خود پس از توافق بوده و همچنین برای مقابله با منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه اقدام می‌کند.

اما از سوی دیگر همانطور که حامیان توافق وعده داده بودند، ایران همچنین به آرامی در حال گشایش به سوی جهان خارج، دستیابی به توافقات با تجار غربی، افزایش سرعت اینترنت، استقبال از گروه بی‌شماری از گردشگران اروپایی و حتی برقراری لینک تلفنی با ایالات متحده است.

آنچه در ظاهر یک تناقض "متحیرکننده" به نظر می‌رسد، در واقع یک سیاست دوگانه کاملا "متفکرانه و برنامه‌ریزی‌شده" از سوی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و حلقه مقامات اطراف اوست.

مدیریت جنگ زمینی در سوریه به‌دست ژنرال‌های ایرانی است. از سوی دیگر مستشاران نظامی ایران، شبه‌نظامیان شیعی را در عراق و سوریه آموزش می‌دهند. همچنین تسلیحات ایرانی و حمایت‌های دیگر ایران به کمک حوثی‌های یمن آمده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر تأیید فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه، به‌صورت مداوم به اظهارات ضدآمریکایی خود ادامه داده و وعده داده است که هیچ نرمشی در موضع ایران مقابل "شیطان بزرگ" به‌وجود نخواهد آمد و درعین‌حال ایران درهای خود را به‌سوی سرمایه‌های غربی و تخصص کشورهای غربی باز کرده است.

از سوی دیگر، زمانی که پرزیدنت حسن روحانی از سوی مخالفانش با حملاتی مواجه می‌شود، آیت‌الله خامنه‌ای تقریبا همیشه از او حمایت می‌کند.

"سعید لیلاز" یکی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی ایران می‌گوید: بله، این بخشی از سیاست ما برای نشان دادن قدرتمان و همچنین دستیابی به غرب است. هردو این اقدامات برای تقویت کشور و گسترش نفوذمان است. شما از تناقض سخن به میان می‌آورید؟ ما همان کاری را می‌کنیم که آمریکا ده‌ها سال آن را انجام داده است.»

روزنامه آمریکایی در ادامه ضمن اشاره به اوضاع سیاسی داخلی کشور و کنار رفتن احمدی نژاد از صحنه انتخابات و... عنوان کرده است که انزوای اقتصادی ایران رو به پایان است و همچنین محدودیت‌های اجتماعی پس از توافق در حال کم شدن است.

در ادامه این گزارش به نقل از "حمیدرضا ترقی" تحلیلگر سیاسی و از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی آمده است: از نظر آیت‌الله خامنه‌ای ما باید مانند چین باشیم. روابط اقتصادی با غرب داشته باشیم، اما تحت‌تأثیر سیاست‌های غرب و استعمار جدید قرار نگیریم. تمامی سیاست‌های داخلی و خارجی اصلی توسط رهبر تعیین می‌شود و غربی‌ها نباید به تغییر قابل توجه و عمیق در ایران امیدوار باشند.

به‌نوشته نیویورک تایمز، تحلیلگران می‌گویند که گشایش نسبی به‌سوی غرب و همچنین مداخله در درگیری‌های خاورمیانه، هردو توسط آیت‌الله خامنه‌ای مدیریت می‌شود.

آقای لیلاز در همین رابطه به منبع فوق می‌گوید: ما به دانش و سرمایه‌گذاری غربی نیاز داریم. اکنون که تحریم‌ها دیگر زمان زیادی جلوی مسیر ما قرار نخواهند داشت، به پول و دانش غرب دسترسی خواهیم داشت؛ اما قطعا ما سیاست‌های آن‌ها را نمی‌خواهیم.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...