نسخه چاپی

دكتر حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

مذاكرات لوزان و پویش دیپلماتیك ایران برای حل بحران سوریه/ حضور مصر در مذاكرات لوازان به نفع سوریه است

عکس خبري -مذاکرات لوزان و پويش ديپلماتيک ايران براي حل بحران سوريه/ حضور مصر در مذاكرات لوازان به نفع سوريه است

حسن لاسجردی عضو شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بازیگران متعددی در رابطه با سوریه در مذاكرات، باید حضور داشته باشند و راجع به آن اظهار نظر كنند،تا راه حل جامع تری بدست آورد.

حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، تحلیلگر مسائل بین المللی در گفتگو با نما در خصوص علت تاکید ایران بر حضور مصر در نشست لوزان گفت: علت اساسی که جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید در نشست لوزان، تعداد بیشتری از کشورها درگیر در پرونده سوریه بر میز مذاکره بنشینند، به این دلیل بود که در تصمیم های قبلی برخی کشورها نتوانستند راه حلی پیدا کننند و لذا برای پیدا کردن راه حل نیاز بود بازگیران و کشورهایی که دخیل در تحولات سوریه هستند، حضور جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: نکته دوم باز می گردد به رفتاری که جریان مخالف حکومت سوریه در مثل عربستان و... پیش گرفتند، با ذهنیت به شکست کشاندن مذاکرات وارد می شوند و تلاش می کنند با زیاده خواهی و یا طرح موضوعات فراتر از توان فضای بین المللی نگذارند اجماع سیاسی در سوریه شکل بگیرد.
تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه حضور مصر، مربوط به تعادل روی میز مذاکرات است، خاطر نشان کرد: بلاخره تجربه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات قبلی راجع به سوریه در جلسات مختلف مانند وین و ژنو نشان داد، بازگیران متعددی در رابطه با سوریه در مذاکرات، باید حضور داشته باشند و راجع به آن اظهار نظر کنند و با این تکثر بازیگران و حاضران روی میز، راه حل جامع تری بدست آورد.
لاسجردی تاکید کرد: کاری که در نشست اخیر لوزان شده این است که کشورهای علاقمند به نقش آفرینی این فرصت و پتانسیل را دارند که برای مدیرت حوادث سوریه نقش آفرینی کنند و این پتانسیل نباید حرز و یا از دست برود و در مجموع جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اگر بتواند میز مذاکرات سوریه را گسترده تر کند راحت تر به راه حل می رسد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصر با قرار گرفتن در جبهه ایران، عراق و سوریه توان ایستادگی در مقابل عربستان را دارا است، تصریح کرد: به هر صورت مصر یکی از کشورهای بزرگ عربی است. هرچند که در چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه بوده و دچار چالش شده است، ولی در مجموع یک کشور با قابلیت بالا در جهان عرب است و مرکز فرهنگی جهان عرب است و در عین حال مصر از جمله کشورهایی است که قدرت چانه زنی بالا و دارای روابط سیاسی است و در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و بخصوص کشورهای عربی تاثیر گذار است.
لاسجردی مصر را بخاطر سابقه رفتارهای ناسیونالیستی و ملی گرایی که در جهان عرب داشته است، دارای یک ذهنیت مثبت در بین کشورهای عربی دانست و خاطر نشان کرد: این در حالی است که عربستان در سالهای اخیر تلاش مضاعف داشته است تا همه رقبای عربی و غیر عربی منطقه را کنار بگذارد و خود به اصطلاح رقیب اول و آخر تحولات منطقه باشد، برخی از اختلافات مصر و عربستان بنظر می آید در همین فضا باشد.
وی در پایان گفت: آنچه که برای مردم منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است اینکه مصری ها از گذشته دور در تحولات منطقه نقش مثبت و موثر داشتند، چه در مواجهه با اسرائیل و مقاومت و بحثهای مربوط به سرنوشت فلسطین. در مجموع به نظر می آید مصر با وجود همه کاستی هایی که در ساختار داخلی خود دارد هنوز یک نیروی قابل اعتماد و بازیگر تحولات منطقه است.

۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...