نسخه چاپی

حجت‌الله عبدالملكی در گفتگو با نما:

كارت اعتباری خرید كالا ربطی به اقتصاد مقاومتی ندارد

عکس خبري -کارت اعتباري خريد کالا ربطي به اقتصاد مقاومتي ندارد

عبدالملكی، قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی گفت: دولت به كارت اعتباری خرید كالای ایرانی عودت كند و این كارت صرفا برای خرید كالای ایرانی در نظر گرفته شود و نه كالای خارجی و سعی كند موانعی كه موجود است را برطرف كند.

به گزارش خبرنگار نما ، عبدالملکی، قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی و مدرس دانشگاه امام صادق (ع) ارائه کارت اعتباری خرید کالا که از سوی بانک مرکزی ارائه شده، در چارچوب تسهیلات متعارف بانکی خواند و ادامه داد: این طرح با اقتصاد مقاومتی ارتباطی ندارد، گاهاً دولت ها در شبکه بانکی، سیستم وام های خرد را مطرح می کنند برای افرادی که می خواهند کالای با دوام بخرند، وام کوچک چند میلیونی در نظر می گیرند که افراد خرید را انجام داده و بعدا تسهیلات را پس دهند.
وی ادامه داد: این طرح را بعضًاً به صورت کارت های اعتباری در می آورند. یعنی کسی که می خواهد خرید کند، اعتباری از بانک، به صورت کارت می گیرد و بر اساس میزان اعتبار خرید و بانک پول را به خریدار پرداخت می کند و بعد در واقع به شکل اقساط پس می گیرد.
استاد دانشگاه کارت اعتباری خرید کالا را جایگزینی برای وام های خرد دانست و خاطر نشان کرد: می توانیم این مدل را ترویج کنیم به عنوان ابزاری برای تقویت اقتصاد مقاومتی، بدین شکل که این امتیاز اعتبارات خرد به افرادی داده شود که تمایل به خرید کالای ایرانی دارند.
عبدالملکی تاکید کرد: این طرح را دولت سال قبل شروع کرد اما استقبال نشد و مهمترین دلیل عدم استقبال این است که شرایطی که برای اعطای این کارتها مطرح شد به دشورای شرایط دریافت وام بود. این که افراد، باید ضمانت های خاص و ویژه ای را به بانک می سپردند و بعضاً چنین توانی نداشتند و نفعش برای مصرف کننده آنقدر نبود که کارت را دریافت کنند.
قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی، علت دوم شکست کارت اعتباری خرید کالا ایرانی را عدم توان مصرف کننده دانست و تصریح کرد: رکودی که در چند سال اخیر در کشور روی داده مردم را با کسری بودجه مواجه نموده و کلا مردم خرید خود را چه به صورت نقدی و چه به صورت نسیه کم می کنند و افراد می دانند که اگر کارت اعتباری هم بگیرند بعدا باید این پول را پس دهند و برایشان به صرفه نیست و نمی توانند چون توان بازپرداخت ندارند.
عبدالملکی با اشاره به اینکه این دو دلیل باعث شد در واقع کارت اعتباری خرید کالا شکست بخورد، خاطر نشان کرد: اگر در وضعیت موجود از کارت اعتباری خرید کالایی که اخیرا بانک مرکزی ارائه کرد، استقبال نشود به همان دو دلیل است که هم دریافت کارتها مشکل است و به این سادگی به افراد ارائه نمی شود و شرایطش دریافتش سخت است و هم اینکه خانواده ها توان بازپرداخت ندارند.
وی افزود: اگر استقبال بیشتری از کارت اعتباری خرید کالا نسبت به کارتهای خرید کالای ایرانی شود، این ضد اقتصاد مقاومتی خواهد بود چون این استقبال بیشتر علی القاعده ناشی از این است که افراد کالای خارجی بیشتری خریده اند و هر کاری که منجر به این شود که مردم بجای کالای ایرانی، کالای خارجی بخرند در واقع ضد اقتصاد مقاومتی ارزیابی می شود.
قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی، افزود: این که به هر حال این اتفاق خواهد افتاد یا نه در ابتدا باید دو مانع برای تقاضای کارت را برداریم، مردم مشکل ضمانت و مسائل بروکراسی مربوط به دریافت کارت نداشته باشند، توان مالی برای باز پرداخت اقساط را دارا باشند، اگر این اتفاق افتاد، باید دید این کارت اعتباری خرید کالا، باعث خرید بیشتر کالای خارجی نسبت به ایرانی می شود یا نمی شود.
عبدالملکی در پایان گفت: پیش بینی من این است اگر دو مسئله اول وجود نداشته باشد، این سیستم تشویق کننده خرید کالای خارجی خواهد بود و در راستای اقتصاد مقاومتی کار مثبتی ارزیابی نمی شود، پیشنهاد عملیاتی که داریم مجددا دولت عودت کند به کارت اعتباری خرید کالا ایرانی، یعنی صرفا برای خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شود و نه کالای خارجی و سعی کند موانعی که موجود است را برطرف کند تا مردم بتوانند استفاده کنند و کارت اعتباری خرید کالا را دریافت کنند.

۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...