نسخه چاپی

تلاش رسانه‌های جهان برای بایكوت مراسم اربعین

مدیر كارگروه رسانه‌ها و فضای مجازی ستاد مركزی اربعین گفت: بیشتر رسانه‌های جهان تلاش كردند تا مراسم اربعین را بایكوت كنند و از آن خبری منتشر نكنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدرضا خوشرو ظهر امروز در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین که در مجتمع یاوران مهدی‌(عج) برگزار شد، با اشاره به عظمت مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین حسینی به اذعان رسانه‌های جهان بزرگ‌ترین اجتماع سالانه بشری در جهان است، تنها یک مراسم هر 12 سال یکبار در هند برگزار می‌شود که 50 میلیون نفر جمعیت در آن شرکت می‌کنند و به جز این هیچ اجتماع دیگری بزرگ‌تر از اربعین نیست.

وی ادامه داد: مراسم اربعین در یک کشوری برگزار می‌شد که در رسانه‌های جهان به عنوان یک کشور ناامن مطرح است، 20 میلیون نفر در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند، اما بیشتر رسانه‌های جهان این مراسم را بایکوت کردند و از آن خبری منتشر نمی‌کنند؛ برخی رسانه‌های دیگر جهان هم سعی در تقلیل این مراسم دارند و از حضور تنها صد‌ها هزار نفر در مراسم اربعین سخن می‌گویند.

مدیر کارگروه رسانه‌ها و فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: برخی رسانه‌های جهان سعی در تحریف مراسم اربعین دارند و از آن به عنوان جنگ شیعه و سنی یاد می‌کنند، رسانه‌های انگلیسی بیشتر این گونه هستند لذا باید گسترش پوشش رسانه‌ای اربعین را دنبال کنیم و نقاط ضعف در برگزاری این مراسم را هم پوشش بدهیم و مطالبات به حقی در این خصوص داشته باشیم.

خوشرو با اشاره به نقشه‌های دشمن برای مراسم اربعین اظهار کرد: دشمن با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای به دنبال تهدید است، پیش از این اندیشکده‌هایی برای مطالعه در خصوص عاشورا در رژیم صهیونیستی تشکیل شده بود و اکنون هم شاهد تشکیل اندیشکده‌هایی در این رژیم برای مطالعه مراسم اربعین هستیم و آن‌ها به دنبال تبدیل اجتماع اربعین به یک چالش هستند.

وی ادامه داد: برای خروج مراسم اربعین از بایکوت رسانه‌ای به آرایش رسانه‌ای نیاز داریم و باید در این خصوص از قالب‌های متنوع استفاده کنیم لذا باید احساس‌گرایی در موضوع اربعین کم شود و به دنبال افزایش معرفت در این مراسم باشیم، همچنین باید به مراسم اربعین نگاه واقع‌گرایانه داشته باشیم و نباید یک فضای ایده‌آل را از این مراسم ترسیم کنیم، در این باره توجه به مخاطب غیرایرانی هم ضروری است.

مدیر کارگروه رسانه‌ها و فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: باید در زمینه اطلاع‌رسانی مراسم اربعین، فرهنگ‌پذیری و جامع‌پذیری را مورد توجه قرار دهیم. جامع‌پذیری این است که یک زائر با داشتن مدارک قانونی به سمت مرز بیاید؛ همچنین تکریم مردم و دولت عراق یکی از سیاست‌های اصلی ستاد اربعین است.

خوشرو با اشاره به ضرورت شبکه‌سازی در حوزه فعالان رسانه‌ای اربعین گفت: باید بین فعالان رسانه‌ای برای پوشش مناسب اربعین شبکه‌سازی کنیم و ارتباط نهادهای فرهنگی با فعالان رسانه‌ای در این خصوص حفظ شود، به هر حال در تلاش هستیم تا امکانات لازم را برای فعالان رسانه‌ای اربعین در داخل عراق فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ضرورت دارد بحث رسانه‌ای اربعین جدی‌تر از گذشته دنبال شود، سیاست‌های رسانه‌ای در ستاد اربعین تدوین شده است و برای فرهنگ‌سازی، همایش یاوران رسانه‌ای را برگزار کردیم تا سیاست‌های ستاد اربعین به فعالان رسانه‌ای ابلاغ شود و شاهد شبکه‌سازی در خصوص فعالان رسانه‌ای اربعین باشیم تا اهداف ستاد اربعین در حوزه رسانه‌ای محقق شود.

مدیر کارگروه رسانه‌ها و فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین 200 نفر از فعالان رسانه‌ای کشور در شهر قم گردهم آمدند و کارگاه‌های خبرنگاری، مستندسازی، عکاسی و شبکه‌های اجتماعی در حاشیه این همایش برای فعالان رسانه‌ای برگزار می‌شود.

خوشرو در پایان با اشاره به اعزام فعالان رسانه‌ای به عراق خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 200 نفر از فعالان رسانه‌ای برای پوشش رسانه‌ای مراسم اربعین اعزام شدند، اما امسال یک‌هزار نفر از فعالان رسانه‌ای درخواست اعزام به مراسم اربعین را داشتند؛ فعالان رسانه‌ای که می‌خواهند در مراسم اربعین شرکت کنند باید از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و دولت عراق آگاه شوند و به حاکمیت دولت عراق احترام بگذارند.

۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...