نسخه چاپی

اوضاع اسفبار شركت‌های پتروشیمی + نمودار

اغلب كارشناسان معتقدند مهمترین دلیل بازدهی منفی و زیان‌های هنگفت شركت‌های پتروشیمی در ۳.۵ سال گذشته مشكلات مدیریتی در این صنعت است. باید دید مسئولان وزارت نفت چه پاسخی در برابر زیان‌های سنگین دارند؟

به گزارش نما به نقل از نسیم آنلاین، تغییر و تحولات مدیریتی و عدم اعتقاد بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به پیشبرد صنایع پایین دستی و فرآورده‌های نفتی شرایطی را فراهم کرده که صنعت پتروشیمی کشور در سال‌های فعالیت دولت یازدهم بعد از نزدیک به یک دهه با افت صادرات رو به رو شود.

وضعیت شرکت‌های پتروشیمی در بورس هم چندان مناسب نیست و بررسی شاخص‌های آنها در بازار سرمایه نشان می‌دهد، که پتروشیمی کشور با وضعیت نه چندان خوبی در سالهای اخیر رو به رو شده است. اغلب کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی مشکلات صنعت پتروشیمی در 3.5 سال گذشته مشکلات مدیریتی در این صنعت است.

چند ماه قبل بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت روحانی مرضیه شاهدایی بی تجربه را به عنوان نخستین مدیر زن صنعت نفت به جای عباس شعری مقدم منصوب کرد. به نظر می‌رسد وزیر نفت با انتصاب معاونی کم تجربه در حوزه پتروشیمی به دنبال دخالت مستقیم خود در این صنعت است. زنگنه بارها اعلام کرده به پالایشگاه سازی و گسترش صنایع پایین دستی صنعت نفت به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی اعتقاد ندارد. بررسی وضعیت این صنایع در دوره قبل وزارت زنگنه طی سالهای فعالیت دولت اصلاحات هم به خوبی موید این مسئله است.

اما بررسی وضعیت چند پتروشیمی مهم کشور به خوبی شرایط این صنعت را در سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید به تصویر می کشد. به گزارش «نسیم آنلاین»، یکی از این پتروشیمی‌ها، پتروشیمی شیراز است. این پتروشیمی در نیمه اول سال 90، 38.5 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است. 6 ماه اول سال 91 این سود به 193 میلیارد تومان رسیده که 400 درصد افزایش یافته است. در شش ماهه نخست سال 92 هم به عنوان آخرین شش ماهه دولت قبل 215 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده که نسبت به سال قبل 11 درصد افزایش سود داشته است.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم وضعیت این پتروشیمی به طور کامل دگرگون شد. در 6 ماهه نخست سال 93 به عنوان اولین بهار و تابستان فعالیت دولت حسن روحانی این پتروشیمی با 115 میلیارد تومان سود خالص، 46 درصد کاهش سود داشته است. این شرکت پتروشیمی در نیمه اول سال 94، 17.8 میلیارد تومان سود خالص داشته و با 84 درصد کاهش مواجه شده است. در نیمه اول سال 95، 64.4 میلیارد تومان زیان خالص و 460 درصد کاهش سود در این شرکت دیده شد.
در نهایت اگر برای مقایسه وضعیت این شرکت پتروشیمی از روزهای ابتدای دولت یازدهم تاکنون عملکرد نیمه اول سال 92 را با نیمه اول سال 95 مقایسه کنیم به کاهش قابل توجه 130 درصدی سود این شرکت یعنی معادل 280 میلیارد تومان می‌رسیم.

با این حساب باید گفت که این شرکت بدترین عملکرد در 8 سال اخیر را طی شش ماه اول سال جاری داشته زیرا با کاهش 8 درصدی فروش، 3 درصدی سود ناخالص، 31 درصدی سود عملیاتی و 460 درصدی سود خالص مواجه شده است.

338622_317.jpg


با این حساب اگر به قول قدیمی‌ها بگوییم که "مشت نمونه خروار است" باید گفت وقتی یکی از مهم‌ترین شرکتهای پتروشیمی کشور با این حال و روز مواجه است، وای به حال باقی شرکت‌های پتروشیمی کشور! باید دید مسئولان وزارت نفت و شرکت پتروشیمی چه پاسخی را در برابر این وضعیت اسفبار دارند؟

۱۳۹۵/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...