نسخه چاپی

مشكل سامانه معاملاتی بورس تشریح شد

معاون شركت بورس تهران درباره مشكلاتی كه در سامانه معاملاتی بورس ایجاد می‌شود می‌گوید سفارش‌های معامله گران برخط، فشار زیادی به سیستم وارد می‌كند، او معتقد است مدل توسعه بازار سرمایه ایران مانند دنیا نیست و این مدل هم به سیستم فشار می آورد.

به گزارش نما ، علی صحرایی در گفتگو با ایسنا، درباره مشکلاتی که در سامانه معاملاتی بورس تهران به وجود می‌آید، اظهار کرد: حدود ۱۷۰۰ ایستگاه در کل کشور داریم در دنیا مدل‌های سامانه‌ای این‌طور نیست. به خاطر فرهنگ‌سازی، دسترسی گسترده فیزیکی ایجاد کرده‌ایم به طوری که تقریبا تمامی مراکز استان‌ها به این سامانه دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرفی به کاربران دسترسی برخط هم داده‌ایم. بر اساس این دسترسی، افراد فعالی وجود دارند که سفارش‌های زیادی را در سامانه وارد ثبت می کنند. ۲۵ درصد بازار سرمایه ما دست بازیگران برخط است که سفارش های آن‌ها فشارهای زیادی را به سامانه وارد می‌کند.

معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: سفارش‌های زیادی در زمان محدود که کمتر از یک ثانیه است به سیستم وارد می‌شود. این سیستم که در گذشته خریداری شده و قابلیت‌ این مقدار معامله را ندارد.

صحرایی در پاسخ به اینکه تقویت سامانه مالیاتی چقدر طول می‌کشد، گفت: یک برنامه کوتاه مدت در این مورد داریم. این سامانه در نوع خودش جزو سیستم‌های خوب در دنیا است چرا که از نوع Euronext است. سیستم خیلی از بورس‌ها از این نوع است به طوری که سهم بازار Euronext بعد از NASDAQ است.

وی تشریح کرد: مدل توسعه بازار ما طوری است که فشار زیادی به این سامانه وارد کرده و از طرفی در زیرساختار بازار سرمایه ایران عملکرد بازیگران طوری است که همه روی یک نماد به یک‌باره می‌خواهند سفارش ثبت کنند و این مدل در جهان وجود ندارد.

۱۳۹۵/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...