نسخه چاپی

چرا مجلس نهم به «آشتیانی» اعتماد نكرد؟

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛ از حضور در تحصن تا تأسیس حزب منحله دانش آشتیانی در حالی برای تصدی وزارت آموزش و پروش به مجلس معرفی شد كه وی در مجلس نهم برای به دوش انداختن ردای وزارت علوم، موفق به كسب رای اعتماد نشده بود.

به گزارش نما، پس از آنکه رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از 9 ماه فعالیت در این وزارت‌خانه در مجلس نهم استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نهایتاً در 20 آبان 1393 طی نامه‌ای به علی لاریجانی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را برای در دست گرفتن سکان این وزراتخانه به مجلس معرفی کرد.

با این وجود وی نیز همچون محمود نیلی احمدآبادی به دلیل آنچه که نمایندگان مجلس نهم انتصاب به فتنه 88 و تیم کاری مصطفی معین نامیدند، با کسب 70 رأی موافق، 171 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

حال رئیس‌جمهوری پس از 2 سال بار دیگر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی-که هم اکنون عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران است- برای ریاست بر وزارت آموزش و پرورش راهی بهارستان می‌کند تا در جلسه روز 11 آبان قوه مقننه رأی اعتماد وکلای ملت برای تکیه زدن بر ریاست این وزارتخانه کسب کند.

برای یافتن پاسخ این سئوال که چرا در جلسه روز 27 آبان سال 93 فخرالدین احمدی دانش آشتیانی نتوانست رأی اعتماد وکلای ملت را کسب کند نیازمند بازگشت و بازخوانی اتفاقات آن روز پارلمان است که گوشه‌های از اظهارات مخالفان و موافقان دانش آشتیانی و همچنین حواشی آن به شرح زیر بود:

در جلسه روز 27 آبان سال 93 رئیس جمهور که ساعت 8:30 دقیقه به همراه جمعی از اعضای هیئت دولت با استقبال محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شده بود در دفاع از دانش آشتیانی گفت: با توجه به براساس وظایفی که قانون اساسی بردوش وی گذاشته و با مشورت صاحب نظران دانش آشتیانی را به مجلس معرفی کرده است.

رئیس جمهور در آن جلسه درباره اینکه گفته می‌شود دانش آشتیانی براساس لجبازی دولت و مجلس به پارلمان معرفی شده است تاکید کرده بود این حرف نادرست است و برای معرفی وزرا به مجلس تحت فشار نیستم.

وی درباره آشنایی خود با دانش آشتیانی گفته بود که این آشنایی به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. از سال 1365 شورای عالی پشتیبانی جنگ، ستاد کمیسیونی را تشکیل داد به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ و من به عنوان رئیس این ستاد برگزیده شدم.وی سوابق خوبی دارد.

**مخالف اول:

پس از سخنان رئیس جمهور «قاسم جعفری» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس که به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی علوم بود پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به رئیس جمهوری گفت: آیا این اتفاقی است که شما از تیم معین وزرای پیشنهادی خود را انتخاب می کنید که این سخنان با فریاد احسنت احسنت نمایندگان همراه شد.

**مخالف دوم/نمایش فیلم تحصن وقایع 88 در جلسه رأی اعتماد

علیرضا زاکانی نماینده تهران که از دیگر سخنرانان مخالف دانش آشتیانی در جلسه رأی اعتماد به دانش آشتیانی بود.

در میان سخنان وی، فیلمی از تحصن اساتید دانشگاه ها پس از انتخابات سال 88 در مسجد دانشگاه امیرکبیر در صحن علنی مجلس به نمایش درآمد.



html5: Unsupported video

دانلود

زاکانی از اتاق فرمان مجلس خواست تا فیلمی به مدت دو دقیقه را نمایش دهد.

در ابتدای این فیلم این بیانات رهبر معظم انقلاب پخش شد که «دانشگاه را نباید مرکز جولان مراکز سیاسی قرار داد»، پس از آن تصویری از تحصن تعدادی از اساتید دانشگاه های کشور در مسجد دانشگاه امیرکبیر نمایش داده شد که در زیرنویس آن احمد غلامی مدیر بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در حال سخنرانی بود.

زاکانی درباره این تجمع گفت: این تجمع اتاق فکر هدایت فتنه گران در دانشگاه ها بوده است. در ادامه زیرنویس این تصویر اسامی «محمدتقی صالحی» ، «علی محدث» ، «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» و «مجتبی صدیقی» نوشته شده بود.
تصاویر دیگری نشان داده شد که محمدتقی صالحی در حال سخنرانی بود و در زیر تصویر نوشته شده بود «بیان تصمیمات اتخاذشده در اتاق فکر فتنه گران».

تصویر دیگری به نمایش در آمد که از تجمع تعدادی افراد حکایت می کرد و در زیرنویس آن آمده بود «حضور فخرالدین دانش آشتیانی در میان فتنه گران و به تعطیلی کشاندن کلاس های درس».

در تمامی تصاویر نشان داده شده میلی منفرد، توفیقی و دانش آشتیانی با دایره های قرمز بر رویشان مشخص شده بودند.

**زاکانی: برگه عضویت دانش آشتیانی در حزب مشارکت در دست من است

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم همچنین گفت: هر چیزی را که در صحبتهایم امروز عرض کردم،مستند بود و من با سند صحبت کردم.

وی افزود: آقای آشتیانی فرمودند که من عضو موسس مشارکت نبودم، برگه عضو موسس بودن با دستخط ایشان دردست من است و سایر دوستان هم دارند و در سایر موارد هم مدارکش موجود است.

سومین مخالف: فتنه خط قرمز مجلس است

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس نهم در مخالفت با دانش آشتیانی که برای تصدی کرسی وزرات علوم معرفی شده بود سخن می‌گفت، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور شما می‌گویید در معرفی وزیر علوم تحت فشار نیستید پس چرا همه کسانی که معرفی می‌شوند از یک حلقه‌اند( حزب منحله مشارکت)

موافق اول: اصرار بر فتنه‌گر خواندن کسانی که از فتنه 88 تبری می‌جویند درست نیست

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نهم که در جلسه رأی اعتماد به فخر‌الدین احمدی‌ دانش‌ آشتیانی به عنوان موافق گفت: مجلس ناخودآگاه در حال گام برداشتن در جهت تقویت فتنه سال 88 است.

وی افزود: وقتی افراد با سابقه درخشان را فتنه‌گر معرفی می‌کنیم، این سؤال ایجاد می‌شود که این چه فتنه‌ای است که شخصیت‌های با سابقه نظام همه در آن دخیل هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: حضور آقای دانش‌آشتیانی در جلسه تحصنی صورت گرفته است که پس از حمله به کوی دانشگاه بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن فرمودند دل انسان را خون می‌کند؛ این جلسه به دعوت وزیر وقت علوم و با حضور نماینده ولی فقیه برگزار شد تا دانشجویان اعتراض خود را به خیابان‌ها نبرند؛ البته آقای دانش‌آشتیانی در این جلسه یک جمله‌ای هم گفته است که نباید مطرح می‌شد.

موافق دوم: عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اختلاف مجلس و دولت را به جامعه تلقین می‌کند

محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس نهم در سخنانی در موافقت با دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اختلاف مجلس و دولت را به جامعه تلقین می‌کند، گفت: مجلس و دولت باید در سایه تعامل، همدلی و وحدت، ید واحده شوند، اجازه ندهیم اختلافات سیاسی منجر به شکاف عمیق بین ما و نیروهای دلبسته به انقلاب اسلامی شود، جمعی از این وفاداران به نظام و انقلاب را متهم می‌کنیم و راه را برای ادامه خدمات آنها سلب می‌کنیم که این امر سیل مهاجرت نخبگان را رقم می‌زند، گفته می‌شود 150 میلیارد دلار سالانه هزینه مهاجرت نخبگان از کشور است.

دانش آشتیانی را بهتر بشناسید

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی (زاده 1334 در آشتیان) که هم اکنون استاد گروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است تحصیل کرده مدرسه علوی است و در سال 1352 دیپلم گرفته است. در سال 1358 در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه امیرکبیر لیسانس گرفت و کارشناسی ارشد را نیز در سال 1370 در دانشگاه امیرکبیر بوده‌است. او سپس در سال 1375 دکترایش را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله اخذ کرده است.

وی در حال حاضر دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در دانشکده مهندسی عمران است. پیش از این عضو هیئت امنای دانشگاه‌های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس و ریاست کمیسیون هیئت امنای دانشگاه‌های تربیت مدرس، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه شهید چمران اهواز را در کارنامه کاری خود دارد. وی مدتی نیز سرپرست دانشگاه ایلام هم بوده است.

حال باید دید در جلسه روز سه شنبه 11 آبان پارلمان دانش آشتیانی که در آخرین اظهار نظر خود که اعلام کرده بود تغییری در مواضع گذشته‌اش ایجاد نشده است می تواند رأی اعتماد وکلای ملت را اخذ کند.
منبع: تسنیم
0

۱۳۹۵/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...