نسخه چاپی

مخالفت دادگاه سوئد با تعلیق حكم بازداشت اروپایی آسانژ

دادگاه سوئد از مخالفت خود با درخواست تعلیق حكم بازداشت بنیان‌گذار وبسایت افشاگر ویكی‌لیكس خبر داد.

به گزارش نما، دادگاه سوئد روز گذشته مخالفت خود با تعلیق حکم بازداشت اروپایی «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس بمنظور خروج وی از سفارت اکوادور در لندن برای شرکت در یک مراسم تشییع جنازه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قضات دادگاه سوئد با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: جولیان آسانژ درخواست تعلیق بازداشت موقت و حکم بازداشت اروپایی خود را به دادگاه سوئد ارائه داده بود و از این دادگاه خواسته بود که با درخواستش موافقت کند تا وی بتواند در یک مراسم تشییع جنازه شرکت کند اما دادگاه سوئد به دلیل عدم وجود ماده‌‌ قانونی مربوط به مجوز خروج زندانیان تحت حکم بازداشت اروپایی در قوانین این کشور، درخواست وی را رد کرد.

جولیان آسانژ بنیان‌گذار و مؤسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از حدود 5 سال پیش (19 ژوئن سال 2012) تاکنون در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده و به این ترتیب مانع استرداد خود به سوئد که در آنجا با چندین اتهام از جمله اتهام تجاوز جنسی در استکهلم طی آگوست سال 2010 تحت تعقیب است، شده است.

دستگاه قضایی اکوادور تاریخ 17 اکتبر 2016 را برای بازجویی از جولیان آسانژ مقرر کرده است. به گفته دادستان سوئد، این بازجویی توسط یک دادستان اکوادوری و با حضور پلیس جهت نظارت و گزارش انجام خواهد شد.

علاوه بر این آقای آسانژ توسط دولت آمریکا به اتهام افشای اسناد محرمانه تحت تعقیب است. سال 2010 موسسه ویکی لیکس در یک افشای بی سابقه، اسناد نظامی ایالات متحده آمریکا و هزاران سند دیپلماتیک را منتشر کرد.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس تاکنون ده‌ها هزار سند محرمانه را منتشر کرده است. آسانژ اتهامات مطرح‌شده علیه خود را ساختگی دانسته و می‌گوید کشورهای غربی تلاش می‌کنند با انگ زدن به وی، او را برای توقف انتشار اسناد محرمانه، تحت فشار قرار دهند.
منبع: فارس

۱۳۹۵/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...