نسخه چاپی

اشتون كارتر: توجه به فناوری و نوآوری، دستوركار جدی پنتاگون است

به گزارش نما- واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر دفاع آمریکا ضمن اشاره به پیشرفت های نظامی ایران بر لزوم توجه جدی به حوزه فناوری و نوآوری در صنایع نظامی آمریکا تاکید کرد.

اشتون کارتر در سخنانی در موسسه تحقیقاتی موسوم به مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در واشنگتن در بخشی از سخنانش گفت:«نیاز به نوآوری در حوزه های دفاعی و نظامی بسیار مشهود است. کشورهایی همانند چین و روسیه در تلاش هستند فاصله خودشان با ما را در حوزه فناوری کاهش بدهند. فناوری های نظامی در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است و حتی کشورهایی همانند کره شمالی و ایران و بازیگران غیردولتی نیز به آن دسترسی پیدا کرده اند.

درعین حال، اتکای ما به سامانه های فناوری از قبیل ماهواره و اینترنت افزایش یافته است و همین مسئله سبب شده است آسیب پذیری هایی در این زمینه بوجود بیاید که دشمنان ما مشتاق هستند از آنها بهره برداری کنند. برای مقابله با این تهدیدها و تهدیدهای جدید، ما در حال گسترش دادن فعالیتهایمان در حوزه فناوری های جدید ازقبیل علم داده ها ، فناوری های زیستی ، دفاع سایبری ، جنگ الکترونیک، روباتیک، جنگ های زیردریا، هوش مصنوعی، فراگیری ماشینی و بسیاری از حوزه های دیگر هستیم. ما سرمایه گذاری های چشمگیری در این خصوص انجام داده ایم.

شاهد مدعا نیز لایحه اخیر بودجه ای است که ارائه کرده ایم و به شدت از کنگره می خواهیم که با آغاز مجدد فعالیتش در واشنگتن (پس از تعطیلات) آن را تصویب کند. در این لایحه بودجه ، فقط در یک سال آتی، حدود هفتاد و دو میلیارد دلار در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری خواهد شد. این رقم بیش از دو برابر کل بودجه سال گذشته شرکتهای اپل ، اینتل و گوگل در سال گذشته است.

این بودجه، نقطه عطف مهمی برای وزارت دفاع به شمار می رود و دربرگیرنده طیف وسیعی از پیشرفت ها در حوزه فناوری است تا برتری نظامی ما بیشتر شود و حفظ شود. ما این سرمایه گذاری ها را انجام می دهیم زیرا دقیقا نمی دانیم که کدامیک از آنها و در چه زمانی مطرح شوند و ممکن است الزامات مطرح، از یک ناحیه یا چندین ناحیه مربوط به فناوری باشد.»


کارتر در ادامه افزود:« امروزه سرعت و چابکی در حوزه نواوری های دفاعی، کلید کار است و به علت دنیایی که در آن زندگی می کنیم، مسائل آتی در این حوزه ها، همانند گذشته نخواهد بود و شاید حتی وضعیت به صورتی شود که مسائلی مطرح باشد که در نگاه سنتی راهبردی، اصلا مدنظر نبود. به همین علت است که ما سرمایه گذاری هایمان را در طیفی از انواع فناوری های مختلف انجام می دهیم. افزون بر اینکه ما به حوزه سرمایه گذاری در زمینه فناوری ها توجه می کنیم بلکه مهم است توجه شود که ما چگونه از نظر فناوری ، نواوری می کنیم یعنی توجه به نحوه کار در این زمینه نیز اهمیت دارد.

ما نه تنها فناوری ها را در درون تشکیلات خودمان بوجود می آوریم بلکه از فناوری های خارج (از وزارت دفاع) نیز بهره می گیریم. ما در داخل وزارت دفاع، دهها آزمایشگاه و مرکز مهندسی در سراسر کشور داریم که در داخل هریک از آنها، مبتکران ارزشمندی در رده های نظامی و غیرنظامی فعالیت دارند و با صنایع دفاعی بسیار نواورانه کشور همکاری می کنند یعنی همان صنایعی که از دیرباز به ما کمک کرده اند تا برتری نظامی خود را (بر کشورهای دیگر) حفظ کنیم. ما به پژوهشهای جدی در حوزه زمینی و هوایی و فضایی و دریایی و فضای سایبری ادامه می دهیم.

ما در پنتاگون چیزی نمی سازیم. این شیوه، رویه کاری ما نیست. شوروی سابق این کار را دنبال می کرد و به نتیجه ای نرسید. ما در پنتاگون، نواوری می کنیم. ما با شرکتهایی که در خارج از پنتاگون هستند و در حوزه نواوری و فناوری فعالیت دارند تعامل می کنیم. این رویه ما است. ما از آنها و حضورشان در جمع نواورانه تشکیلات دفاعی خودمان استقبال می کنیم.

ما همین نگرش را درباره صنایع موشکی خود نیز داریم. ما در مقابله با چالشهای دنیای امروزی و برای براورده کردن نیازهای خود ، فقط درصورتی موفق خواهیم بود که سازمانی چابک داشته باشیم که در همه شکل ها، حامی نواوری باشد. به همین علت، ما در حوزه داشتن سازمانی نوآور نیز سرمایه گذاری می کنیم و اینکه ساختار و رویه های سازمانی ما نیز نواورانه باشد. ما باید به دنبال نوآوران و صاحبان فناوری در سراسر کشور باشیم. ما باید رهبران آتی حوزه دفاعی را در زمینه های فناوری و علمی بوجود آوریم.»

۱۳۹۵/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...