نسخه چاپی

انتقاد ابتكار از سازمان ملل/ مشكل تحریم ها در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر حل نشده است

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در هفتاد و یكمین مراسم گرامیداشت تاسیس سازمان ملل متحد در تهران، برجام را یكی از مهم‌ترین توافق های سال گذشته در سطح بین‌الملل دانست و گفت این توافق نشان داد كه سخت‌ترین مناقشات و تنش‌ها از مسیر گفت‌وگو قابل حل است و الگویی برای حل مسایل بین‌المللی است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در مراسم هفتاد و یکمین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد گفت: پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی در سال های اخیر در این سازمان حاصل شده، دو توافق مهم جهانی داشتیم که یکی موافقت نامه پاریس برای تغییر اقلیم بود و دیگری توافق بزرگ برای حفاظت از لایه ازن بود. همچنین برجام اگرچه نقش سازمان ملل در آن پررنگ نبوده اما نقش زیادی در معادلات بین المللی دارد و می تواند الگویی برای حل و فصل مخاصمات باشد.

گری لوئیس هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران هم در رابطه با توافق پاریس به نقل از بان‌کی‌مون گفت: هنگامی که بالاترین دماهای گرمایش زمین مشاهده می شد همه کشورهای عضو ملل متحد موافقت پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را در کوتاه ترین مدت پذیرفتند.

سکوت سازمان ملل در برابر جنگ های خاورمیانه

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه هم در این رابطه عنوان کرد: طی سال های اخیر توافقات بسیار مهمی مانند توافق پاریس اتفاق افتاد که توافقاتی تاریخی بودند اما متاسفانه بعضی توافقات دیگر جایشان خالی است و سازمان ملل متحد عکس العملی در قبال آن نداشته است.

او ادامه داد: همانند درگیری ها در سوریه که باعث جابجایی میلیون ها نفر و کشته شدن هزاران نفر دیگر شده است ، این فاجعه هزینه های بسیار بالایی داشته و مسئولیت بزرگی بر شانه سازمان ملل متحد گذاشته است. این سازمان هم به دلیل ساختار سیاسی نمی تواند عکس العمل مناسبی در قبال آن داشته باشد.

معاون وزیر خارجه عنوان کرد: توافق پاریس یک توافق جهانی برای رسیدن به آرمان های توسعه پایدار است و یک توافق جهانی برای دستیابی به هفده هدف اصلی و 169 هدف فرعی به خصوص ریشه کن کردن فقر، توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست است.

در ادامه رئیس سازمان محیط زیست هم به انتقاد از سازمان ملل پرداخت و گفت: سازمان ملل البته در کنار کارآیی‌های مهم و مثبتش کوتاهی زیادی هم در زمینه صلح و امنیت داشته است، خصوصا در منطقه ما در کشورهای سوریه، عراق، فلسطین و افغانستان مشکلات زیادی داریم یا مسایلی که در یمن می‌گذرد و متاسفانه با سکوت بخش‌های جهانی و سازمان ملل رو به رو هستیم.

برنامه 5 ساله برای اجرا اهداف توسعه پایدار

در ادامه گری لوئیس وظیفه دوم خود را اجرای اهداف توسعه پایدار خواند و کفت:ماموریت دوم من جلب توجه شما به اهداف توسعه پایدار است. اکنون برای سه دهه است که در این زمینه فعالیت می شود و من باور دارم پیگیری اهداف توسعه پایدار کامل ترین برنامه ای است که تاکنون داشته ایم و می تواند این سیاره شکننده را نجات دهد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: این ۱۷ هدف اگر با هم اجرا شود یک نگاه مشترک برای آینده بشریت ارائه می دهد. طرح و انتخاب دیگری وجود ندارد. هر طرح دیگری انتخاب تاریکی خواهد بود.

لوئیس ابراز امیدواری کرد: امیدواریم تا سال ۲۰۳۰ به اهداف خود برسیم و کشورهای عضو عملکرد خود را برای رسیدن به این اهداف گزارش خواهند داد. ایران نیز تصمیم گرفته است دستاوردهای خود را در رسیدن به این اهداف در بیست و هفتمین نشست مجمع عمومی ملل متحد ارائه کند، سازمان ملل متحد بسیار خوش بین است و نقش این سازمان حمایت از همه کشورهای عضو از جمله ایران برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

ابتکار ادامه داد: برای محقق کردن اهداف توسعه پایدار اول نیازمند صلح و امنیت هستیم و مقابله با خشونت کوری که به غلط به نام اسلام شکل گرفته است. خوشحالیم که آقای روحانی پیش از ظهور پدیده ای به نام داعش به ضرورت جهانی عاری از خشونت اشاره کردند همانطور که سال ها قبل در آستانه حملات ۱۱ سپتامبر رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد گفتگوی تمدن را ارائه کرده بود یعنی از ایران دو هشدار به موقع به گوش رسید و امیدواریم که این پیام ها تاثیرگذار باشد و ما بتوانیم نقش خود را ایفا کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: کمیته ملی توسعه پایدار سالهاست که در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و ما در این زمینه پیشگام هستیم تا اهداف توسعه پایدار را با همکاری همه سازمان‌ها و نهادها پیش ببریم. دولت یازدهم نیز از سوی آقای روحانی به عنوان دولت محیط زیستی معرفی شده و تلاش داریم تا شاخص‌های توسعه پایدار و محیط زیست توسعه یافته را ارتقا دهیم.

او تاکید کرد: اهداف توسعه پایدار بسیار مهم است و ایران هم به طور کامل به آن متعهد شده علاوه بر آنکه این اهداف کاملا با سیاست های داخلی جمهوری اسلامی ایران همسو است. آقای رییس جمهور در جلسات سطح بالای اهداف توسعه پایدار شرکت کردند و ایران این اهداف را قبول کرده است. رهبر معطم انقلاب نیز برنامه مشابه این برنامه را ابلاغ کردند و برای رسیدن به ان اهداف کمیته ای تشکیل شده است. نه فقط برای سلامت خودمان که برای فرزندان مان و نسل های بعد ضروری است که در راستای اهداف توسعه پایدار حرکت کنیم.

ابتکار گفت: می دانیم که محور مشترک همه اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار مساله محیط زیست است اگر نتوانیم محیط زیست را محقق کنیم به خیلی از شاخص های دیگر دست پیدا نخواهیم کرد. افتخار می کنیم از کشورهایی هستیم که امسال گزارش خود را از فرایند حرکت به سوی توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به همکاری دفتر سازمان ملل در تهران با وزارت امور خارجه در تدوین چارچوبهای ارمانهای توسعه پایدار برای سالهای2017 تا 2022 گفت: در نتیجه مذاکرات فشرده در ماههای اخیر آژانسهای مختلف سازمان ملل و وزارتخانه های مختلف در ایران اسناد اجرایی برای پنج سال نوشته شده است.

عراقچی اظهار داشت: این اسناد توسطundp و یونیسف در نیویورک تایید و تصویب شده است و دفتر فائو هم در حال طی همین مسیر است.

وی ابراز امیدواری کرد از ابتدای2017این اسناد برای نوشتن نسخه های لازم جهت رسیدن به ارمانهای توسعه پایدار استفاده شود.

برداشته نشدن تحریم ها در بحث انرژی تجدید پذیر

او افزود: بر اساس گزارش ها ۶۷ درصد جمعیت حیات وحش دنیا را تا سال ۲۰۲۰ از دست خواهیم داد. یعنی گونه های دیگر خود را به خاطر خودخواهی از بین می بریم و این یک هشدار نسبت به تغییر اقلیم است در حالی که جهان تعهد داده تا پایان سده گرمای جهانی را به دو درجه محدود کند ایران تاکنون ۱.۵ درجه از آن را پشت سر گذاشته است.

او با اشاره به برداشته نشدن در بحث انرژی های تجدیدپذیر هم عنوان کرد: متاسفانه تاکنون مشکل تحریم‌ها در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر حل نشده است این درحالیست که این مسئله هیچ ارتباطی به مناسبت سیاسی و اقتصادی ندارد.

۱۳۹۵/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...