نسخه چاپی

میری در گفتوگو با نما:

زعفران ایرانی با برند افغانی در جهان بفروش می‎رسد/ مظلومیت بزرگ‌ترین تولید‌كننده زعفران در بازار بین المللی/ دانشگاه زعفران باید در كشور تأسیس شود

عکس خبري -افغانستان زعفران ايران را با برند افغانستان در جهان بفروش مي‎رساند/ دانشگاه زعفران بايد در کشور تأسيس شود

رئیس اتحادیه زعفران فروشان خراسان رضوی خاطرنشان كرد: افغانستان زعفران ایران را خریداری می‎كند و در بازارهای جهانی زعفران ایران را با برند و بسته بندی‎های افغانستان به فروش می‎رساند.

غلامرضا میری، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران، درگفت‎وگو با نما، در واکنش به رتبه اول افغانستان در کاشت و صادارت زعفران در جهان گفت: در صحت این خبر باید شک کرد اما اگر این خبر درست باشد اهمال وسستی مسئولان مقامات کشورمان باعث شده تا افغانستان مقام اول زعفران در جهان را به خود اختصاص دهد.
وی در ادامه به حمایت های مادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مسئولان و مقامات از تجار زعفران افغانستان اشاره و بیان داشت: مسولان و مقامات افغانستانی برای سهولت کار تجار خود با کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکایی رایزنی‎هایی را انجام می‎دهند.
وی گفت: از آنجایی تولیدات زعفران ما به 350 تن در سال می‌رسد و سالانه 180 تن صادرات زعفران به کشورهای صادر می‌شود، شک دارم که افغنستان توانسته باشد رتبه اول در تولید و صادرات زعفران جهان در اختیار بگیرد.
میری تصریح کرد: از آنجایی که ایران اولین تولید و صادر کننده زعفران در جهان محسوب می‌شود، اما متاسفانه امروزه مدیریت بازار زعفران جهان را در اختیار ندارد.
عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در ادامه در خصوص انحصاری کردن زعفران جهان به نام ایران، گفت: از آنجایی که بخش خصوصی قدرت این را ندارد که بازار جهانی را در انحصار ایران قرار دهد وظیفه مسئولان است که در این زمینه صادر کنندگان را حمایت کنند.
میری اذعان داشت: امروزه تجار اسپانیایی با دریافت تسهیلات با سود 08/1 زعفران ایرانی را خریداری کرده و در بازارهای جهانی به فروش می‎رساند اما تاجر ایرانی باید زعفران را با تسهیلات و سود 20 تا 34 درصد خریداری کنند و باز پرداخت سود تسهیلات به تجار ایرانی اجازه داده نمی‎شود تا با تجار کشورها همچون اسپانیا، عمان و افغانستان رقابت کند و در نهایت مجبور است بازار را در اختیار اسپانیا و دیگر کشورها قرار دهد.
وی یادآور شد: اگر از سوی دولت تسهیلات لازم با سود کم در اختیار تجار ایرانی قرار گیرد و تاجر بانقدینیگی کافی در بازار جهانی حضور یابد قطعا با توان تولید کنندگان بازار جهانی زعفران در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
میری بیان کرد: صادرکنندگان زعفران با ریسک بالا زعفران را به کشورهای دیگر صادر می‎کنند، چراکه تحریم‎های بانکی اجازه باز کردن ال سی به صادر کنندگان نمی‎دهند و و صادر کننده مجبور است زعفران با حجم بالا را بر هواپیماهایی که مردم جرات سوار شدن بر آن را ندارند به کشور مقصد ارسال کرده تا پس از دریافت زعفران از سوی بازار هدف، پول صادر کننده زعفران ایرانی پرداخت شود.
رئیس اتحادیه زعفران فروشان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افغانستان زعفران ایران را خریداری می‎کند و در بازارهای جهانی زعفران ایران را با برند و بسته بندی‎های افغانستان به فروش می‎رساند.
وی اظهار داشت: از آنجایی که تبدیل مواد خام به فراورده سود وارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه دارد از این رو ضروری است تا مسئولان آموزش عالی کشورمان دانشگاه زعفران و یا واحدی در دانشگاهها به نام زعفران در کشور تأسیس و ایجاد کنند تا دانشجویان با تحقیقات و پژوهش زعفران خام را تبدیل به فرآورده کنند و صادر كنندگان تنها زعفران خام را در بازارهای جهانی به فروش نرسانند.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران ایران در خاتمه بیان کرد: اگر مسئولان بتوانند دانشگاه زعفران را در کشور تأسیس کنند قطعا با پژوهش هایی که دانشجویان بر روی زعفران شغل هایی در این زمنیه برای جوانان بوجود خواهد آمد.


۱۳۹۵/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...