نسخه چاپی

سعدالله زارعی در گفتگو با نما:

با انتخاب عون، لبنان صاحب هویت منسجم تری می شود

عکس خبري -با انتخاب عون، لبنان صاحب هويت منسجم تري مي شود

با این انتخاب ارتش لبنان هم كه تحت فرماندهی رئیس جمهور قرار دارد، با حزب الله همكاری بیشتری خواهد داشت و این مهم سبب می شود لبنان در امور داخلی صاحب هویت منسجم تری شود و در حوزه امنیتی لبنان از ثبات بیشتری برخوردار گردد.

بالاخره پس از کشمکشهای سیاسی فراوان میشل عون، به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب شد، این انتخاب در حالی صورت گرفت که کشورهای خارجی مداخله گر در امور داخلی لبنان مانند عربستان و رژیم صهیونیستی، از آن نارضی هستند و خشم خود را از این بابت اعلام کرده اند لکن مردم لبنان به خیابانها ریختند و جشن و شادی برپا کردند.
یک کارشناس امور بین الملل در خصوص تاثیر این انتخاب بر محور مقاومت اظهار داشت: میشل عون رابطه نزدیکی با سید حسن نصر الله دارد که اوج آن در جریان جنگ 33 روزه مشاهده گردید و همین همکاری از عواملی شد که سبب شکست اسرائیل را فراهم کرد.
سعدالله زارعی این همکاری را عاملی برای افزایش همدلی بین رئیس جمهور و حزب الله دانست و افزود: با این انتخاب ارتش لبنان هم که تحت فرماندهی رئیس جمهور قرار دارد، با حزب الله همکاری بیشتری خواهد داشت و این مهم سبب می شود لبنان در امور داخلی صاحب هویت منسجم تری شود و در حوزه امنیتی لبنان از ثبات بیشتری برخوردار گردد.
وی، باور اینکه با آمدن میشل عون، حزب الله سهم بیشتری در کابینه را خواهد داشت، نادرست خواند و گفت: حزب الله به هیچ عنوان سهم بیشتری از کابینه و نقش پررنگ تری در لبنان را مطالبه نخواهد کرد و این به معنای افزایش سهم عددی حزب الله نخواهد بود بلکه این یک اتفاق نرم افزارنه ایی است که روابط را درون لبنان مستحکم می کند، و قدرت دولت را افزایش خواهد داد چرا که هم اکنون دولت تمام سلام به عنوان یک دولت گذار با اختیارات محدودی فعالیت می کند.
این کارشناس امور بین الملل انتخاب میشل عون را فصل جدیدی در حیات سیاسی لبنان برشمرد و گفت: هر گروه سیاسی لبنانی، مجد و عظمتش وابسته به عزت و بزرگی کشورش خواهد بود و این انتخاب برای آنها یک پیروزی محسوب می شود مگر گروههایی که در ایدئولوژی و روش منافع ملی لبنان را در منافع و خواسته های خودشان تجزیه و تحلیل کنند.
وی انتخاب میشل عون را یک انتخاب اجماعی دانست و افزود: این انتخاب راه را برای نخست وزیری فردی از درون جریان سعد حریری هموار می کند و این امکان هم وجود دارد که سعد حریری به عنوان نخست وزیر برگزیده شود اما این را باید در نظر گرفت که حریری دیگر نمی تواند، مانند گذشته حزبی عمل کند و همین نیز عاملی می شود برای همگرائی بیشتر جامعه لبنان.
سعدالله زارعی در نظر نگرفتن رای و دیدگاه عربستان در انتخاب رئیس جمهور لبنان را نکته مهمی برشمرد و اظهار داشت: در حالی که نظر آل سعود عدم انتخاب میشل عون بود، حزب المستقبل برای اولین بار منهای عربستان تصمیم گیری کرد و این اتفاق مبارکی برای لبنان محسوب می شود.
وی در پایان تاکید کرد انتخاب میشل عون یک تصمیم داخلی بود در حالی که در گذشته معادله انتخاب رئیس جمهور خارج از مرزهای این کشور رقم می خورد.


۱۳۹۵/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...