نسخه چاپی

دكتر هانی زاده در گفتگو با پایگاه خبری نما:

میشل عون؛ بهترین گزینه برای ریاست جمهوری

عکس خبري - ميشل عون؛ بهترين گزينه براي رياست جمهوري

با توجه به اینكه همه طیف های سیاسی لبنان اتفاق نظر بر روی میشل عون دارند و او را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری لبنان می دانند، به نظر می رسد كه مسئله انتخاب رئیس جمهور به یك سرانجام مثبتی رسیده است و اكنون میشل عون آماده رای زنی برای تعیین كابینه است.

ژنرال « میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح عصر شامگاه یکشنبه با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیدار و با وی درباره انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت وگو کرد. در این دیدار « جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی و « الحاج حسین الخلیل» معاون سیاسی و « الحاج وفیق صفا» مسئول ارتباطات حزب الله هم حضور داشتند.
پایگاه تحلیلی خبری نماU در گفتگو با آقای حسن هانی زاده, U مسائل غرب آسیا تحلیل ایشان را در رابطه با این جلسه خواستار شد که در ادامه می خوانید:
 
 آقای هانی زاده شما این دیدار را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه همه طیف های سیاسی لبنان اتفاق نظر بر روی میشل عون دارند و او را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری لبنان می دانند، به نظر می رسد که مسئله انتخاب رئیس جمهور به یک سرانجام مثبتی رسیده است و اکنون میشل عون آماده رای زنی برای تعیین کابینه است. مشکلی که اکنون فراروی همه طیف های سیاسی است این است که کابینه چگونه تشکیل شود؟ و چه کسی نخست وزیری لبنان را بر عهده بگیرد؟ بخشی از طیف ها تصمیم گرفته اند که در مقابل انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور، سعد الحریری به عنوان نخست وزیر انتخاب شود. اما بعد از اینکه این توافق هم صورت بگیرد مشکلاتی چند در ترکیب کابینه وجود خواهد داشت فلذا انتخاب میشل عون یک گام مثبتی از سوی طیف های سیاسی است به ویژه اینکه او یکی از نزدیکترین شخصیت ها به مقاومت اسلامی و جریان 8 مارس است اما به هر حال جریان 14 مارس تلاش می کند تا به نوعی سهم بیشتری داشته باشد به همین خاطر در حال تحمیل کردن سعدالحریری به عنوان نخست وزیر است. به هر حال مشکل اساسی برای انتخاب رئیس جمهور به پایان رسیده است و الان مشکلات دیگری که وجود دارد یکی انتخاب نخست وزیر و دیگری اعضای کابینه است.
 
 به نظر شما امکان دارد این اختلاف نظر ها برای اعضای کابینه بالا بگیرد و به یک تنش داخلی تبدیل شود؟

بله به هر حال همچنان که می دانیم اکنون دوسال و نیم است که مسئله انتخاب رئیس جمهور در مدار بحث طیف های سیاسی لبنان قرار گرفته است، ممکن است انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه هم با همین رویه به طول انجامد اما تجربه گذشته نشان داده است که کابینه ریاست جمهوری لبنان به صورت مساوی بین فراکسیون ها تقسیم خواهد شد و مشکلات حل خواهد شد. مشکلات اصلی موجود این است که سعدالحریری با جریان 8 مارس اختلاف دارد که این اختلاف بسیار گسترده شدید است و ممکن است همین قضیه انتخاب سعدالحریری بار دیگر مشکل بزرگی را برای لبنان به وجود بیاورد. این شخص به شدت وابسته به عربستان, آمریکا و اسرائیل است در حالیکه میشل عون به جریان مقاومت نزدیک است و این مسئله دشواری هایی را برای آینده سیاسی لبنان رقم خواهد زد.

۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...