نسخه چاپی

افشاگری رحیم‌پور ازغدی با اسناد لانه جاسوسیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینكه مهم‌ترین محصول فتح لانه جاسوسی، اسناد آن است، از وجود اسنادی در مورد علمای بعد از انقلاب خبر و نسبت به نفوذ آمریكایی‌ها در حوزه علمیه هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش «بررسی مبانی استکبارستیزی از منظر قرآن و حدیث» که ظهر امروز در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه اصلی‌ترین محصول فتح لانه جاسوسی، اسناد آن است، گفت: یکی از آخرین گزارشاتی که سفارت آمریکا برای واشنگتن در تاریخ 15 مهر 58 یعنی یک ماه قبل از تسخیر لانه جاسوسی فرستاده، مربوط به مشهد و حوزه و علمای شهر است.

وی افزود: در این گزارش آخوندها به چند دسته تقسیم‌ شده‌اند عده‌ای را به‌عنوان آخوند نوگرا و مدرن که دین را از سیاست جدا می‌دانند و برخی دیگر را به‌عنوان آخوندهای سنتی معترض به خمینی تقسیم می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در این گزارش مشهد به‌علت انزوای جغرافیایی از جریان‌های اصلی تاریخ ایران دور دانسته شده است، تصریح کرد: این در حالی است که روزهای دی‌ماه سال 57 در مشهد جزو خونین‌ترین روزهای مشهد است و در واقع 40 روز زودتر از انقلاب اتفاق افتاده و مشهد از کنترل حکومت خارج شد و اقتدار شاه در این شهر شکست.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: در این اسناد مشخص می‌شود که یکی از خانواده روحانیون که یک لیبرال سرشناسی بوده است و برخی از آخوندهای مشهد با شاه حرکت می‌کردند و با امام مخالف بودند حتی برخی از آن‌ها می‌گفتند امام خمینی از زیر درخت سیب در پاریس حکم می‌داده است و خودش هیچ اقدامی نداشته است یا مثلاً امام خمینی تازه پیدایش شده است و یا اینکه سواد فقاهتی ندارد.

وی ادامه داد: روحانیت در ایران را باید دسته‌بندی کرد مثلاً یک دسته روحانیونی بودند که در زمان شاه از وی تبعیت می‌کردند و با او همکاری داشتند و حقوق هم می‌گرفتند و امام به آن‌ها آخوندهای درباری می‌گفت، آمریکایی‌ها معتقد بودند از این افراد نمی‌شود بهره برد چراکه یا خلع لباس و یا مثل نوغانی در مشهد و حجازی در تهران متواری شدند.

این محقق و پژوهشگر فلسفه و تاریخ اسلام تأکید کرد: این گزارش دسته دیگر روحانیون را روحانیونی می‌داند که در مقابل آمریکا سرسخت و جزو دستیاران امام خمینی بودند و باید مراقب این آخوندهای افراطی بود چراکه معتقدند آمریکا به‌دنبال یک جمهوری اسلامی میانه‌رو و لیبرال مذهبی است.

ازغدی خاطرنشان کرد: دسته دیگر ولایتی‌های بی‌دین هستند که خود را خاص اهل‌بیت(ع) می‌دانند و آخوندهای دیگر را رد می‌کنند، اینان با شاه تقیه می‌کردند و با امام خمینی حتی تقیه هم نمی‌کردند و شورای انقلاب، وزارت نفت، استانداری آذربایجان غربی، علما و رهبران سیاسی ازاین‌گونه آدم‌ها داشتند که همگی با سیا در ارتباط بودند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هم کسانی مانند آن‌ها وجود دارند، گفت: اکنون کسانی هستند که در دهه شصت جلوی لیبرال‌های مذهبی می‌ایستادند و اکنون خود دقیقاً همان حرف‌ها را می‌زنند و هم‌اکنون هم تمامی توطئه‌هایی که در ایران و خارج از ایران عملیاتی می‌شوند دست استکبار و آمریکا را در خود دارد چراکه ذات آمریکا امپریالیسمی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این گزارش دسته دیگری از روحانیون تازه به دوران رسیده را مشخص کرده که پس از انقلاب به نان و نوا رسیدند و به‌عنوان ملاهای تازه به دوران رسیده یاد می‌شوند و آمریکا برای آن‌ها پروژه‌های فساد مالی و جنسی را برنامه‌ریزی کرده است.

رحیم‌پور افزود: در این گزارش آمده است «یکی از خطراتی که باید مراقب آن باشیم، ارتباط مساجد با امام خمینی است که باید قطع شود و اگر ایران ازنظر ما مهم است باید صبر کنیم و با سازمان‌های مجاهدین خلق از ملی‌گرا تا کمونیست به مذاکره بپردازیم.»

وی تصریح کرد: این گزارش دسته دیگری از روحانیون را، روحانیون میانه‌رو، عاقل و سازش‌کار می‌بیند که آمریکایی‌ها توانسته‌اند با برخی از آن‌ها ملاقات کنند.

این محقق و پژوهشگر تاریخ و فلسفه خاطرنشان کرد: دراین‌بین برخی از روحانیون وجود داشتند که تا قبل از سال 42 با امام بودند و پس از تبعید امام با نظام همکاری داشتند.

ازغدی با اشاره به اینکه این اسناد مربوط به 37 سال پیش است، گفت: باو جود اینکه این اسناد متعلق به 37 سال پیش است اکنون سؤال اینجاست که آیا در این سال‌ها با گسترش ابزار و امکانات سیاسی، نفوذ در حوزه وجود ندارد؟

وی با اشاره به وصیت‌نامه امام گفت: امام نیز در وصیت‌نامه خود مطرح کرده بودند که مراقب باشیم که آمریکا در حوزه نفوذ پیدا نکند و کسی را در داخل حوزه نفوذ ندهد که بعد از 40 سال سکوت، نظر واقعی خود را بروز دهد و با یک نظر و چند فتوا جامعه شیعه را متشنج کند.

۱۳۹۵/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...