نسخه چاپی

400 نوع پنیر در كشور تولید می شود

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران از تولید 400 نوع پنیر خبر داد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حسین چمنی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه مصرف پنیرهای سخت در کشور جایگاهی ندارد، گفت: سرانه مصرف پنیرهای نرم در این مملکت 5 تا 5.5 کیلوگرم برای هر نفر در سال است.

وی با اشاره به اینکه پنیر از مشتقات خیلی مهم شیر و از تنوع زیادی برخوردار است، افزود: 300 تا 400 نوع پنیر در پهنه جغرافیایی کشور در حال تولید است.

چمنی همچنین با بیان اینکه فرآورده های لبنی منبع غنی از کلسیم است ، اظهار داشت: پنیر در بین سایر فرآورده های لبنی به نسبت دارای منبع کلسیم غنی تری است.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اعلام اینکه مصرف سرانه شیر در کشور بسیار پائین است، گفت: سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته بطور متوسط بین 300 تا 350 کیلوگرم است البته در برخی از کشورها مثل هلند، نروژ، سوئد، دانمارک و نیوزیلند به 500 کیلوگرم در سال هم می رسد.

وی در ادامه سرانه تولید شیر خام در ایران را 90 کیلو گرم اعلام کرد و افزود: از این میزان 10 تا 12 در صد صادرمی شود ، پنج درصد به مصرف گوساله ها می شود و پنج تا شش درصد به ضایعات تبدیل می شود.

چمنی سرانه مصرف شیر در کشور را 70 کیلوگرم برای هر نفر در سال عنوان کرد و گفت : تفاوت بین سرانه تولید و سرانه مصرف شیر در ایران 20 درصد است.

مشاور انجمن صنایع لبنی افزود: ضریب تبدیل شیر به پنیر نرم در کشور پنج به یک و هشت به یک و ضریب تبدیل شیر به پنیر سخت 10 به یک و 12 به یک است.
وی با اعلام خبری مبنی بر اینکه کشور یونان با سرانه مصرف 29 کیلوگرم بالاترین مصرف پنیر دنیا را دارد، اظهار داشت: مصرف سرانه پنیر در کشور فرانسه و آلمان به ترتیب 25 و 24 کیلوگرم است.
چمنی همچنین با اذعان اینکه هر فرد روزانه باید سه تا چهار واحد شیر مصرف کند ، گفت: یک واحد شیر معادل یک لیوان شیر یا 250 سی سی است به عبارتی یک قوطی کبریت پنیر (معادل 40 تا 45 کیلوگرم پنیر) معادل یک واحد شیر است.
حسن جودکی از تولید کنندگان لبنیات کشور نیز با بیان اینکه پنیر منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است، گفت: پنیر از نظر بافت به سه نوع نرم، نیمه نرم و سخت تقسیم می شود.
وی بر ضرورت افزایش سرانه لبنیات به ویژه پنیر در کشور تاکید کرد و افزود: افزایش سرانه مصرف لبنیات نیازمند فرهنگ سازی جدی است.

۱۳۹۵/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...