نسخه چاپی

قدیری ابیانه در گفتگو با نما:

ضرورت بیمه زائران اربعین حسینی قبل از خروج از كشور/ استفاده از ارز دولتی اشتباه است

عکس خبري -ضرورت بيمه زائران اربعين حسيني قبل از خروج از کشور/ استفاده از ارز دولتي اشتباه است

هر كسی كه می خواهد به سفر خارجی برود باید از ارز بازار آزاد استفاده كند نه ارز دولتی! اینكه ما بگوییم دولت برای سفر خارجی مردم و برای مراسم اربعین باید یارانه بدهد و مشاركت كند یك هزینه ی غیر ضروری از بیت المال است.


دکتر حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با پایگاه خبری نم در خصوص افزایش بی‌رویه هزینه‌ها برای زائران اربعین ، گفت: از نظر بنده اصولا دادن ارز نرخ دولتی برای سفر خارجی به معنای پرداخت یارانه برای سفر به ازای هر دلار حداقل 500 تومان است و این کار اشتباهی است. هر کسی که می خواهد به سفر خارجی برود باید از ارز بازار آزاد استفاده کند نه ارز دولتی! اینکه ما بگوییم دولت برای سفر خارجی مردم و برای مراسم اربعین باید یارانه بدهد و مشارکت کند يك هزينه ي غير ضروري از بيت المال است.
وي افزود:سفر به خود مکه هم مبنی بر مستطیع بودن فرد است اگر برای هر حرکتی بخواهیم از بودجه دولتی استفاده کنیم چیزی باقی نمی ماند. اگر دقت کنید در عراق هم این خود مردم هستند که برای استقبال از زائران هزینه می کنند و بهتر است که چنین مراسم هایی مثل اربعین حسینی و نذورات و عزاداری ها در محرم کماکان مردمی بماند. در حال حاضر ایرانی های بسیاری سعی دارند که در این مراسم از نظر هزینه و امکانات مشارکت کنند اما باید مراقب باشیم که مردم عراق هم این امتیاز نذر و نذورات برای سالار سید شهیدان را از دست ندهند.
قدیری ابیانه در مورد گرانی بلیط های عتبات در این روزها گفت: ما شاهد هستیم که برخی از مردم عراق خانه خود را به صورت رایگان در اختیار زوار قرار می دهند یا برخی از راننده ها زوار را رایگان به حرمین شریفین می رسانند و از هیچ طریقی برای کمک دریغ نمی گذارند اما در ایران چه در سطح هواپیمایی و چه اتوبوس رانی ها از این فرصت ها استفاده کرده و سودجویی آنها باعث می شود سفر برای خیلی از مردم سخت شود نه تنها کرایه های حمل و نقل بلکه کرایه هتل های در مسیر هم سر به فلک می کشد و این زیبنده مردم ما نیست. ما بایددر کشور قیمت نرخ بلیط ها را ثابت نگه داریم و نگذاریم شرکت های اتوبوسی و هواپیمایی نرخ ها را تغییر دهند اگر یک نظارت درست انجام شود این اتفاقات نمی افتد، این شرکت ها نه تنها با این کارها ثوابی را نصیب خود نمی کنند بلکه گناه هم مرتکب می شوند. همه باید تلاش کنند زائرینی که به کربلای معلی می روند سفر خوش و ایمنی داشته باشند نه اینکه تمام سرمایه آنها در این سفر از بین برود.
کارشناس مسائل استراتژیک در آخر با اشاره به بیمه های اجباری این راه اضافه کرد: اجبار مردم برای بیمه شدن در این سفر کار درستی است زیرا یک زائر بیمار را تنها به دلیل بیمه نداشتن نمی شود در کشور غریب رها کرد اما اینکه نرخ بیمه های بریده شده زیاد است یا خیر بحث دیگری است طبق شواهد بیمه هر نفر 25 هزار تومان است که اگر فقط 2 میلیون نفر از ایران عازم عراق شوند، 50 میلیارد تومان از محل بیمه اجباری به جیب بیمه گران سرازیر خواهد شد! که به نظر زیاد می آید اما در این رابطه باید بحث شود و بررسی هایی صورت بگیرد.


۱۳۹۵/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...