نسخه چاپی

یك كارگردان سینما در گفت و گو با نما:

نهادهای فرهنگی ما دچار شعار زدگی هستند

عکس خبري -نهادهاي فرهنگي ما دچار شعار زدگي هستند

ما موفق نبوده ایم كه خود را درست به جهان معرفی كنیم و متاسفانه نه تنها این كار را نكرده ایم بلكه خودمان با اشتباهات مان راه را برای آنها هموار كرده ایم.

برخی که تعدادشان هم کم نیست معتقدند سینما و سینما گران ایرانی نه تنها در تحقق اهداف انقلاب اسلامی نقش خود را ایفا نکرده اند، بلکه گه گداری هم آب به آسیاب دشمن ریخته اند. این که چرا سینما نتوانسته آن چنان که باید و شاید به عنوان یک ابزار در خدمت گسترش آرمان های انقلاب اسلامی قرار بگیرد، عاملی شد تا در گفت و گو با یکی از سینما گران به واکاویش بپردازیم.

در این عبدالحسن برزیده فیلم ساز و نویسنده با اینکه این مسئله دلایل مختلفی دارد اظهار داشت: یکی از این دلایل کوتاهی و کم کاری هنرمندان و فعالان عرصه سینما ست. یعنی دل مشغولی های ما چیزهای دیگری بوده، لذا به آن سمت رفته ایم نه گسترش اهداف انقلاب.
کارگردان مزار شریف عامل دیگر را کوتاهی نهادهای مسئول دانست و گفت: متاسفانه در این بخش به جای برنامه ریزی و هزینه کرد درست، نهادهای فرهنگی ذیربط دچار شعار زدگی شده اند و به جای کار زیر بنائی و اساسی با انجام کارهای سطحی بیشتر ضربه زده اند تا کمکی باشند.
کارگردان سینما و تلویزیون، انقلاب ایران را یک، انقلاب ایدئولوژیک خواند و گفت: ما در این انقلاب مدافع آرمانهای هستیم که برای آن با استکبار جهانی مبارزه می کنیم. استکبار جهانی هم خلاصه در آمریکا نیست بلکه تعداد محدودی از کشورهای همپیمانش را هم شامل می شود که سالهاست مردم دنیا مورد ظلم و ستم آنها قرار گرفته اند، اما مهم این است که ما با چنین ظالمی که حقیقت امروز دنیا ست، چگونه روبرو شویم.
بازیگر فیلم سینمائی تونل با بیان اینکه ما در این مسئله دچار تناقض شده ایم ، گفت: ما آن کاری را که باید می کرده ایم، انجام نداده ایم، ببینید شما وقتی می خواهید در برابر چنین جریان قدرتمندی بایستید، اولین کار این است که خود را در همه عرصه ها قدرتمند کنید، عرصه فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنی نیست.
کار گردان فیلم دکل به کادر سازی حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: ما سالها ست که دیگر کادر سازی را فراموش کرده ایم و مرتکب خطاهائی شدیم که ما را از راه درست دور کرده است.
کارگردان پرواز خاموش به اقدامات دشمنان برای معرفی نادرست ما به جهان پرداخت و گفت: ما موفق نبوده ایم که خود را درست به جهان معرفی کنیم و متاسفانه نه تنها این کار را نکرده ایم بلکه خودمان با اشتباهات مان راه را برای آنها هموار کرده ایم.
وی ادامه داد: آمریکا به عنوان امپریالیسم جهانی که تنها بدنبال تامین منافع خود و صهیونیسم است، از سوی بسیاری از روشنفکران و آزادی خواهان جهان شناخته شده است، در این بین انقلاب ما قرار بود یک جایگزین موفق به جهان معرفی کند و یک بشارت دهنده و آگاهی دهنده باشد، که متاسفانه تا کنون در تمامی عرصه ها نتوانسته ایم موفق باشیم.
برزیده ساخت آثار ضعیف را عامل دیگری برای ناکامی ما در عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: در توضیح این مسئله یک مثال می زنم؛ برای آگاهی بیشتر مردم از شخصیت شاه، سریالی با هزینه های میلیاردی می سازیم به عنوان معمای شاه، از آن طرف، شبکه های آن ور آبی هم فیلمی با یک هزارم این بودجه می سازند در باره رضا شاه، با یک نظر سنجی ساده می توان فهمید که کدام اثر گذارتر بوده، چرا ؟ چون آن ها کار را درست و عمیق انجام داده اند اما ما تنها خواسته ایم یک فیلمی بسازیم.
وی در پایان اظهار داشت: ما استراتژی فرهنگی مان غلط است که نتیجه آن می شود شرایط امروزی ما، من تاکید دارم ضمن آن که با آمریکا مبارزه می کنیم که کار کاملا ً درستی است باید خودمان هم از داشته هایمان به درستی بهره ببریم و خود را درست به جهان معرفی کنیم.

۱۳۹۵/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...