نسخه چاپی

پژمانفر در گفت‎وگو با نما:

نذر حلال بسیاری از مشكلات جامعه است/ وظیفه متولیان فرهنگی است زمینه را برای نذرهای فرهنگی آماده كند

عکس خبري -نذر حلال بسياري از مشکلات جامعه است/ وظيفه متوليان فرهنگي است زمينه را براي نذرهاي فرهنگي آماده کند

اگر نذرها به سمت حل مشكلات فرهنگی سوق داده شود نشاطی برای جوانان در جامعه ایجاد خواهد كرد كه توانسته‎اند مشكلی از مشكلات جوانان در باب مسائل فرهنگی انجام دهند.

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‏وگو با خبرنگار نما، در راستای جهت دادن فرهنگی به نذرهای مذهبی، گفت: نذر یکی از امور شرعی است که حلال بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی در مقاطع مختلف بوده است.

وی در ادامه به انجام نذرهای فرهنگی در میان گذشتگان اشاره و افزود: در گذشته شاهد بودیم بسیاری از مردم نذرهای فرهنگی می‎کردند و با اجرا کردن نذر خود مشکلات مردم را مرتفع می‎کردند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با تأکید بر این مطلب در گذشته بسیاری از نذر و وقف‎ها بیشتر برای حل مشکلات مردم بود، تصریح کرد: امروز متولیان و دست اندرکاران فرهنگی باید تلاش کنند تا نذرهای مذهبی مردم به نذرهای فرهنگی تبدیل شود تا شاید با اجرایی کردن نذرهای فرهنگی گوشه ای از مشکلات مردم برداشته ود.

پژمانفر در ادامه با تأکید بر این مطلب که نذرهای ما باید بجای اسراف به سمت اقدامات فرهنگی سوق پیدا کند، گفت: اگر نذرهای ما به سمت فرهنگ سوق پیدا کند به نفع جوانان و نوجوانان خواهد بود.

وی گفت: اگر نذرها به سمت حل مشکلات فرهنگی سوق داده شود نشاطی برای جوانان در جامعه ایجاد خواهد کرد که توانسته‎اند مشکلی از مشکلات جوانان در باب مسائل فرهنگی انجام دهند.
حجت اسلام عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر و گناوه در خصوص نذر و جهت دادن آن از اسراف به سمت حل مشکلات فرهنگی گفت: نذر درجامعه ما به دلیل این که به همراه انعقاد صیغه نیست از این رو نذر محسوب نمی‏شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا فرهنگ نذر و نذورات همانند برخی ماه‎ها میان مردم رواج بگیرد و در میان مردم منتشر شود.

وی تصریح کرد: برای این که بخواهیم نذرهای مذهبی را به سمت فرهنگ سوق دهیم نیازمند این هستیم که فرهنگ سازی در این زمینه هستیم چراکه بدون انجام اقدامات فرهنگی نمی‎توان عقاید مردم را تغیر داد.

خدری بیان کرد: بیشتر نذرها تعهد هستند تا نذر از این رو می‎شود تعهدها را به تعهد دیگری تبدیل کرد اما همین تبدیل کردن عهدها به عهدهای دیگری نیازمند فرهنگ سازی در سطح جامعه هستیم.

خدری خاطرنشان کرد: بسیاری از نذرهای ما صبغه قدیمی دارند و قطعا این نذرها نیازمند تغییر هستند.

این عضو فراکسیون روحا نیون مجلس در خاتمه به نقش روحانیون در تبدیل عهدهای مردم به عهدهای فرهنگی اشاره و اذعان داشت: وظیفه روحانیون است که زمینه‎های لازم جهت تغییر تعهدها و نذرها را به سمت حل مشکلات معیشتی و معنوی مردم در میا مردم و بستر جامعه فراهم کنند.

۱۳۹۵/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...