نسخه چاپی

سید حسن نصرالله: حمایت ما از «میشل عون» بر پایه اخلاق بود نه سیاست

دبیركل حزب‌الله لبنان در سخنان خود بیش از همه به موضوع انتخاب رئیس‌جمهور و تشكیل دولت پرداخت و تأكید كرد كه لبنان وارد مرحله جدیدی شده و باید همه برای پیش‌برد امور كمك كنیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، «سید حسن نصرالله» سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت «حاج مصطفی شحاده» فرمانده حزب‌الله لبنان را در مجتمع فرهنگی «اهل البیت» در بیروت آغاز کرد.

«مصطفی شحاده» از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله لبنان است که در 27 اکتبر 2014 بر اثر بیماری درگذشت.



دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدا با خوش آمد‌گویی به حاضرین، سخنرانی خود را در سه بخش دانست و گفت که سخنانم در سه بخش ریاست‌جمهوری، تشکیل دولت و اوضاع منطقه خواهد بود.

او با تبریک و تسلیت به تمام خانواده‌های شهدای مقاومت و خانواده بزرگان مقاومت، «مصطفی شحاده» را از نسل مؤسسین جریان مقاومت در لبنان دانست.

سید نصرالله در ادامه گفت: از آغازین روزهای تشکیل حزب‌الله، حاج مصطفی یکی از اعضای آن بود، فردی در عنفوان جوانی؛ و این ویژگی بسیاری از نسل اول و موسسان مسیر مقاومت است. تمام عمر خود را در این مسیر گذاشت و علی رغم بیماری از مسئولان ارشد در جبهه بود و در میدان باقی ماند و فقط زمانی که به سمت جایگاه ابدی شتافت، میدان را ترک کرد. وی برادری مومن، شجاع، بیدار و صاحب اراده آهنین بود و خوف و ترس به قلبش راهی نداشت. به اعتقاد من به قلب گروهی از برادران ترس وارد نمی‌شود و حاج مصطفی یکی از این افراد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس به موضوع انتخاب رئیس‌جمهور لبنان پس از 2 سال و نیم پرداخت و این انتخاب را تبریک گفت و افزود: در دو سال و نیم گذشته بسیار به ما ظلم شد و تهمت‌های بسیاری به ما زدند و کسانی که ما را متهم کردند به خود باز گردند و خودشان را محاسبه کنند؛ برخی گفتند که حزب‌الله میشل عون را نمی‌خواهد و دروغ می‌گوید؛ ما هیچ‌گاه خدعه و فریب نکردیم، برخی نیز گفتند که حزب‌الله به دنبال خلاء سیاسی است و نمی‌خواهد لبنان رئیس‌جمهور داشته باشد اما همه این‌ها اوهام بود.

برخی نیز گفتند که حزب‌الله به خاطر پرونده هسته‌ای ایران مانع از به نتیجه رسیدن پرونده ریاست‌جمهوری می‌شود اما ما گفتیم که در مذاکرات هسته‌ای ایران جز موضوع هسته‌ای چیز دیگری مطرح نیست و برای همه نیز روشن شد که سخن ما درست بود.

دبیرکل حزب الله افزود: ما از همان لحظه اول در مواضع خود درباره حمایت از میشل عون صادق بوده‌ایم و از آن عقب نشینی نکرده‌ایم.

نصرالله گفت: مهم این است که بعد از ۳۱ اکتبر (همزمان با پیروزی میشل عون در انتخابات ریاست جمهوری) روز دیگری در لبنان آغاز شده است و با وجود حملات شدید رسانه‌ای طی هفته‌های قبل از آخرین جلسه پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور، آن را به تاخیر نینداختیم، زیرا هدف ما این بود که این مهم به صورت موفقیت آمیز صورت بگیرد.

سید حسن نصرالله ادامه داد: بین ما و میشل عون توافق از سال 2006 وجود دارد و مکتوب هم شده است اما در پرونده ریاست‌جمهوری ما هیچ توافقی نداشتیم و برعکس بر اساس تجریه 10 سال گذشته، ما از روی اعتماد به میشل عون او را نامزد خود معرفی کردیم؛ حتی یک بار او از ما پرسید که از من چه می‌خواهید ما نیز گفتیم که ما به تو اعتماد داریم و تو در نزد ما فردی صادق و شفاف و مستقل هستی و من در این مورد تعارف نمی‌کنم.

سید نصرالله همچنین تأکید کرد که عون به هیچ کشوری و سفارت و شخصی وابسته نیست و طبق نفس و درون خود عمل می‌کند و حمایت حزب‌الله از او فقط بر پایه یک موضوع اخلاقی و نه سیاسی بود.

نصرالله افزود: باید از یک متحد شریف یعنی «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان «المرده» طی ماه‌های گذشته یاد کنم، قصد تمجید و تعریف از فرنجیه را ندارم اما پس از این «المستقبل» وی را برای نامزدی ریاست‌جمهوری پیشنهاد داد فرصت پیروزی داشت ولی او از همان لحظه اول به ما متعهد بود و گفت من به جلسه انتخاب رئیس‌جمهور نمی‌روم اگر شما در آن حضور نداشته باشید در صورتی که او می‌توانست به جلسه انتخاب برود ؛ فرنجیه جلسه‌ای که قرار بود در آن رئیس‌جمهور تشکیل شود را تجمیع کرد (اشاره به حضور اعضا برای به حد نصاب رسیدن) و این یعنی او یک متحد شریف و مردِ مرد است .

دببرکل حزب‌الله لبنان از همگی خواست تا برای پیش‌برد این مرحله جدید در لبنان گام‌های مثبت بر دارند و گفت: باید بدانیم که پیش روی ما فرصت جدیدی برای پیش برد کشورمان در مواجهه با تهدیدات در این شرایط سخت است.

سید حسن‌ نصرالله در بخش دوم سخنان خود به موضوع تشکیل دولت پرداخت و گفت: در ابتدا از «تمام سلام» به خاطر صبر و آرامش و حکمتی که از خود نشان داد تشکر می‌کنم و حقیقتا هر کشوری به چنین شخصی در مواقع بحران نیاز دارد تا با کمترین زیان و خسارت کشور را به پیش ببرد.

وی ادامه داد: در موضع نخست وزیری، نه سعد الحریری و نه هیچ شخص دیگری کاندید ما نبود، اما ما تمام تلاش و کمک خود را برای آغاز مرحله جدید و پیش برد امور عرضه می‌کنیم.

سید حسن نصرالله همچنین به بیان نکات قابل توجه برای مرحله پیش رو در صحنه سیاسی لبنان پرداخت و در این باره «محمد رعد» و «سعد الحریری» را مورد خطاب قرار داد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره گفت: نکته اول: خواستار تشکیل دولت وحدت ملی هستیم، این کشور نیاز به دولت وحدت ملی دارد؛ نکته دوم: آنچه در رسانه‌ها در مورد دولت جدید و مذاکره درباره تشکیل آن گفته می‌شود، در دولت‌های گذشته نیز بود که ما با جریان آزاد ملی در آن‌ها مشارکت داشتیم. در آن موقع با گفت‎وگو وزارت‌خانه‌ها توزیع می‌شد و جریان ملی آزاد احساس می‌کرد ضرر کرده است. ما (حزب الله و نبیه بری) به ائتلاف تغییر می‌گفتیم اگر شما در این گفت‌وگوها مشارکت نکنید ما نیز مشارکت نخواهیم کرد. در آن موقع ما برای راضی کردن آن‌ها مذاکره می‌کردیم و به همین دلیل تشکیل کابینه به تأخیر می‌افتاد.

وی درباره حضور در دولت آینده گفت: طبیعی است که بگوییم که اگر نبیه بری و جنبش امل در دولت آبنده مشارکت نکنند ما نیز حضور نخواهیم داشت و ما فردا یا در روزهای آینده با رئیس‌جمهور دیدار خواهیم کرد و به او خواهیم گفت که در موضوع وزارتخانه‌ها و سهم‌ حزب‌الله و جنبش امل این «نبیه بری» است که از سوی ما برای مذاکرات تعیین شده است.

او تأکید کرد که حزب‌الله و هم پیمانانش در این زمان قصد همکاری دارند و ما منتظر گفت‌و گوهای دولتی هستیم و هر آن‌چه ممکن باشد را برای پیش‌برد امور انجام می‌دهیم.

دبیر کل حزب‌الله در بخش آخر سخنان خود درباره مسائل منطقه، گفت: در پرونده داخلی لبنانی‌ها در مقابل مرحله جدیدی هستند و به فضل خون شهدا از ارتش و مقاومت با یک ثبات مواجه هستیم و ما در برابر مرحله جدیدی قرار داریم اما در منطقه هیچ افق روشنی دیده نمی‌شود و هر روز جنگ‌ها شعله‌ور تر می‌شود و ما در یک فرصت تاریخی برای دفاع از کشورمان و مسائل مربوطه به آن هستیم.

او به طور خلاصه به اعلامیه بالفور اشاره کرد و گفت: در اعلامیه بالفور که اسرائیل بر اساس آن تأسیس شد، انگلیس قصد داشت تا منطقه ما را تجزیه کند و فلسطین در رأس این برنامه بود و ما هنگامی که به موضوع اسرائیل می‌پردازیم با این طرح روبه رو هستیم؛ بالفور وعده تشکیل کشور اسرائیل را داده اما موجودیت اسرائیل ادامه نخواهد یافت و نابودی‌اش فقط به زمان نیاز دارد.

حسن نصرالله همچنین به موضوع یمن پرداخت و تأکید کرد: اتهامی که به ارتش یمن زده و گفته می‌شود که آن‌ها به سمت مکه موشک شلیک کرده‌اند؛ قابل هضم و باور نیست و این دروغی است که عربستان و رسانه‌های وابسته به آن تبلیغ می‌کنند و هر کسی باور کند که مردم یمن به سمت مکه موشک شلیک کرده‌اند دیوانه است.

۱۳۹۵/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...