نسخه چاپی

كارگردان فیلم سیانور در گفتگو با نما :

شعیبی: «سیانور» بدون پیش‌داوری تاریخ را روایت می‌كند

عکس خبري -شعيبي: «سيانور» بدون پيش‌داوري تاريخ را روايت مي‌کند

بهروز شعیبی كارگردان فیلم سیانورگفت: دغدغه اصلی من در فیلم سینمایی سیانور روایت تاریخ معاصر بدون پیش داوری و قضاوت است،چرا كه تاریخ ما به گونه است كه به راحتی از سوی افرادی روایت می شود .

به گزارش نما ، بهروز شعیبی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار نما گفت: تاریخ ما بسیار آموزنده است و هر مقطع آن می تواند در غالب تصویر نمایش داده شود ، و چقدر خوب است که فیلمسازان ما تاریخ را به شکل واقعی آن ثبت کنند و به تصویر بکشند.
شعیبی افزود: من و گروه سیانور به دنبال ساخت فیلمی بودیم که علاوه بر اینکه بدون تاریخ انقضا باشد ،تولید آن بتواند به هر زمانی باز گردد که مخاطب متوجه این قضیه نشود که فیلم در سال 54 و یا 94 ساخته شده است. با اینکه سیانور را با 40 سال فاصله ساختیم تلاش ما این بود که با فضای واقعیت نزدیک باشد و مخاطب بتواند این فیلم را در هر زمان ببیند و جذابیت های خودش را داشته باشد .
این کارگردان سینما با اشاره به جایگاه فیلم های سینمایی با ژانر سیاسی در کشور گفت: فضای تاریخ در سینما جذاب است ،به نظر من بعد از سالها جایگاه این نوع از ژانر در سینما کمرنگ شده و همچنان کمبود آن حس می شود. در همه جای دنیا در سال 1 یا 2 فیلم با این گونه از ژانر ساخته میشود،درکشور ما بعد از درگذشت مرحوم علی حاتمی و چند فیلمساز که به طور تخصصی در تاریخ معاصر کار می کنند ،تولید این نوع از فیلم کمتر دیده می شود.
وی تصریح کرد : امیدوارم که هیچ وقت ژانر سیاسی و تاریخی در سینمای ایران منقرض نشود ،زیرا تماشاگران ما فضای تاریخ معاصر را دوست دارند لذا ما امسال تصمیم گرفتیم که از این فضای متداول در سینما فاصله بگیریم و کاری متفاوت ارائه دهیم .
کارگردان فیلم دهلیز و مجموعه تلویزیونی پرده نشین تصریح کرد : شانس من و لطف دوستان به خصوص آقای محمود رضوی تهیه کننده فیلم در سیانور این بود که زمانی که برای نخستین بار فیلمنامه ای که در این مورد این فضا خواندم ، فیلمنامه خوب آقای احمدیان نویسنده کار بودکه به خوبی مقطع خاصی را انتخاب کرده بود و آدم ها در یک چالش جذاب بودند و به هر حال دوره ای روایت می شد که انسان ها در معرض انتخاب هستند و این انتخاب در مورد جامعه و فضای سیاسی و نیز فضای عاشقانه و عاطفی با هم تلفیق شده است .
وی با اشاره به عدم استقبال فیلمسازان کشور از اینگونه ژانر در سینما گفت : احمدیان نویسنده این فیلم نزدیک 7 سال درگیر تحقیق و نگارش فیلمنامه بود و در این مدت فیلمنامه در معرض دیده و خوانده شدن برای تهیه کنندگان و کارگردانان قرار داشت ،اما کسی پادر این عرصه نمی گذاشت . من فکر می کنم که ریشه این مشکل در مسائل تولیدی سینما است.
حتما این فیلم ها با توجه به هزینه های زیادی که دارند باید پشتوانه دولتی داشته باشد ،یا اینکه انگیزه های فراوانی در فیلم ایجاد شده باشد برای ارتباط با مخاطب ،که ما سعی کردیم که این بخش را به درستی ایفا کنیم ، لذا در بازنویسی قصه اولویت ما این بود که ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد یعنی این لایه عاشقانه فیلم که مخاطب برای او جذاب است باعث شد که جواب خودش را بگیرد.
بهروز شعیبی گفت: ما در حال حاضر سینمای پویایی نداریم ،یعنی سینمایی که فیلم ها در گونه های مختلف با قدرت ساخته شود،مادر دهه هایی فیلم های اکشن ،عاشقانه ،کودک و اجتماعی بر روی پرده سینما می دیدیم ولی این دایره خیلی محدود شده است وحضور تهیه کندگان کمرنگ شد .
شعیبی ادامه داد : فکر می کنم باید فضایی مثل تاریخ معاصر و فیلم هایی متفاوت از فیلم های شهری ساخته شود ،فقط به شرط اینکه به اعتماد تماشاگر خدشه ای وارد نشود و ماهم به عنوان سینماگر خیلی نمیتوانیم به سادگی رفتار کنیم زیرا تماشاگر سینما بسیار هوشمند است و باید همگام با ذائقه مخاطب هوشمندانه حرکت کنیم .
گفتنی فیلم سینمایی سیانور دومین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی است ، که بخشی از حوادث سیاسی تاریخ معاصر ایران را روایت می کند.این فیلم مضمونی پلیسی عاشقانه دارد که به اتفاقات سیاسی سال 1354 می پردازد .
مهدی هاشمی، هانیه توسلی، حامد کمیلی ، پدرام شریفی، بابک حمیدیان ، بهنوش طباطبایی، رضا مولایی و آتیلا پسیانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی می باشند .

۱۳۹۵/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...