نسخه چاپی

سه خبر خوش معاونت درمان وزارت بهداشت برای مردم

معاون درمان وزیر بهداشت از افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان، راه اندازی 1000 تخت روانپزشكی و اجرای برنامه ملی درمان سكته‌های قلبی و مغزی در 55 بیمارستان كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، استفاده از رسانه‌های جمعی و خبرگزاری‌ها را برای ارتقاء سلامت مردم بسیار مهم دانست و گفت: رسانه‌ها در اطلاع رسانی نقشی دو سویه دارند، یعنی هم انتقال دهنده خواسته‌های مردم به سیاستگذاران و تصمیم گیران کشور هستند وهم انتقال دهنده سیاست‌های کلان به مردم هستند و برای ارتقاء سلامت، کیفیت خدمات و رفع نواقص و کاستی‌ها زبان گویای مردم هستند و سیاستگذاران باید از فرصت وجود رسانه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: امیدواریم حوزه سلامت بتواند از این نقش بلند رسانه به خوبی بهره ببرد. از طرفی باید توجه کرد که ارائه آموزش‌های عمومی برای اصلاح سبک زندگی تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها و ... لازم است و رسانه‌ها در ارائه این آموزش عمومی تاثیرگذارند.

سه خبر خوش معاونت درمان برای مردم

آقاجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش سه خبر خوش را برای مردم اعلام کرد و گفت: خبر اول درباره واحدهای اختصاصی زایمان است که در 18 آبان ماه شاهد افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان در 132 شهر کشور خواهیم بود که حدود 1100 واحد دیگر نیز در دستور کار است و مجموعا تا پایان دولت 1800 واحد اختصاصی زایمان را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی هدف از ایجاد واحدهای اختصاصی زایمان را ترغیب مادران به زایمان طبیعی و تکریم آنها، فراهم کردن فضای اختصاصی برای مادران، ایجاد بالاترین سطح مراقبت‌ها برای مادران، کاهش خطاهای انسانی در زایمان، امکان حضور همراه در کنار مادر و در حین زایمان و کنترل و کاهش عفونت‌های بیمارستانی دانست و گفت: البته در وزارت بهداشت پنج برنامه محوری مهم در راستای تشویق مادران به زایمان طبیعی انجام شده که این برنامه‌ها منجر به کاهش 6.5 درصدی سزارین در کشور شدند.

افتتاح هزار تخت روانپزشکی به زودی

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت علاوه بر توجه به بیماری‌های جسمی، بیماری‌های روحی و روانی را هم مورد توجه قرار داده است، ادامه داد: بر این اساس چندین اقدام در حوزه بیماری‌های روانپزشکی انجام دادیم که یکی از این اقدامات افتتاح 1000 تخت روانپزشکی در 78 شهر است که در روزهای آینده اتفاق می‌افتد. البته ما در این حوزه هم اقدامات متعددی انجام داده‌ایم؛ به طوریکه رقم هتلینگ در بیمارستان‌های روانپزشکی اصلاح شد.

آقاجانی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه روانپزشکی اظهار کرد: در قالب طرح تحول نظام سلامت 12 خدمت روانپزشکی و روان درمانی در کتاب ارزشگذاری نسبی وارد شده و تعرفه دار شدند که پوشش بیمه‌ای هم دارند البته از سوی بیمه‌ها مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به زودی رفع شود. در عین حال باید توجه کرد که پیش از این فقط ویزیت و مشاوره را به رسمیت می‌شناختند اما اکنون 12 خدمت دیگر هم تعرفه دار شدند همچنین رقم ویزیت و مشاوره روانپزشکی نیز اصلاح شد و از 5.5 k به 9 k افزایش یافت.

آقاجانی ادامه داد: همچنین یک برنامه پایلوت در پنج دانشگاه علوم پزشکی درباره مراقبت‌های بیماران روانپزشکی بعد از ترخیص آغاز شده، چرا که یکی از مشکلاتمان در حوزه روانپزشکی بستری مکرر بیماران است و ما می‌خواهیم این بستری مکرر و میزان عود بیماری را به حداقل برسانیم. بنابراین از طریق اقدامات مراقبتی بعد از ترخیص می‌توانیم این اقدام را انجام دهیم. بر این اساس باید توجه کرد که بعد از ترخیص بیماران مبتلا به اختلالات روانی نباید آنها را رها کنیم. بلکه آنها باید همواره تحت درمان باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین از آغاز اجرای دو برنامه بزرگ ملی در زمینه درمان سکته‌های قلبی و مغزی از سال گذشته خبر داد و گفت: امروز 55 بیمارستان دولتی در 32 شهر کشور به عنوان بیمارستان‌های پذیرش دهنده و ارائه دهنده خدمات پیشرفته درمان سکته‌های قلبی و به همین میزان بیمارستان برای ارائه خدمات پیشرفته درمان سکته‌های مغزی فراهم شده و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی سکته‌های قلبی به صورت 247 یعنی 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی سکته‌های مغزی به صورت 724 کار می‌کند.

آقاجانی افزود: در پی یک سال فعالیت بیمارستان‌های مجری درمان سکته قلبی بیش از 10 هزار بیمار سکته حاد قلبی تحت درمان قرار گرفتند. در عین حال باید توجه کرد که اگر بیمار سکته قلبی در شش ساعت اول به بیمارستان برسد می‌توان با انجام درمان‌های پیشرفته جان بیمار را نجات داد. تاکید می‌کنم که این 55 بیمارستان در 32 شهر کشور قرار دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره هزینه‌های درمان‌های پیشرفته سکته قلبی و مغزی گفت: هزینه‌های این درمان‌ها هم تحت پوشش طرح تحول و هم تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار دارند. در عین حال کل هزینه این درمان‌ها با تعرفه دولتی بین 5 تا 6 میلیون تومان هزینه بر می‌دارند که البته فرانشیز سهم بیمار هزینه‌ای میان 400 تا 500 هزار تومان است.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی و کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی که در گذشته از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده بود و درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای رفع این کمبود تصریح کرد: باید توجه کرد که وضعیت تخت‌های بیمارستانی با درآمد ناخالص ملی در ارتباط است، متاسفانه طی چند سال گذشته سرمایه گذاری عمده‌ای برای توسعه تخت‌های کشور انجام نشده و به همین دلیل زیرساخت‌های درمانی کشور مشکل دارد و صف طولانی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی به دلیل همین عدم سرمایه گذاری است.

آقاجانی ادامه داد: در حال حاضر شاخص تخت بیمارستانی ما 1.6 تخت به ازای هر 1000 نفر است. حال ما برنامه داریم تا با استفاده از منابع موجود و با همت دانشگاه‌ها تلاش کنیم تا 21 هزار تخت بیمارستانی را تا پایان دولت یازدهم افتتاح کنیم. در عین حال برای جبران این فاصله و رسیدن به شاخص‌های قابل قبول بین المللی باید از سرمایه گذاری غیر دولتی برخوردار شویم که البته وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای ساخت بیمارستان با سرمایه غیر دولتی انجام می‌دهد.

آقاجانی ادامه داد: البته مانع بزرگ ما هنوز این است که ساخت و ساز بیمارستان در کشور اقتصادی نیست و تعرفه‌هایمان با هزینه‌ها تناسب ندارد و جاذبه‌های اقتصادی کافی در این بخش فراهم نیست. البته تلاش‌های خوبی در این مسیر انجام شده و امیدواریم این تلاش‌ها استمرار یابد و انگیزه‌های لازم در بخش خصوصی ایجاد شود.

وی درباره برخی قراردادهایی که وزارت بهداشت در زمینه ساخت بیمارستان با کشورهای اروپایی منعقد کرده بود گفت: ما تامین منابع مالی از طریق بانک‌های خارجی را پیگیری می کنیم که البته با مشکلاتی همراه است. باید توجه کرد که سرمایه گذاری خارجی در هیچ حوزه‌ای به ویژه در حوزه سلامت ساده نیست. البته موضوع سرمایه گذاری خارجی در حوزه سلامت در دولت و شورای اقتصادی مورد بحث قرار گرفته و مجوزهایی برای چند بیمارستان داده شده که بعد از نهایی شدن آنها را اعلام می‌کنیم.

۱۳۹۵/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...