نسخه چاپی

اقدامی نگران كننده، چراغ سبز برای گشایش دفتر اتحادیه اروپا

عکس خبري -اقدامي نگران كننده چراغ سبز براي گشايش دفتر اتحاديه اروپا

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و جریان‌های نزدیك به دولت تدبیر و امید با شوق فراوان از آن به عنوان یك تابوشكنی از سوی دولت حسن روحانی در حوزه روابط بین‌الملل یاد می‌كنند! اما منتقدان سیاست‌های دولت یازدهم به شدت از این اقدام احساس نگرانی می‌كنند.

«نمی‌توانم به طور قطع بگویم بازگشایی چقدر زمان می‌برد؛ اما می‌توانم بگویم در چند ماه آینده این کار صورت خواهد گرفت»؛ این جملات پاسخ مجید تخت روانچی، معاون اروپایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پرسش خبرنگاران درباره سرانجام بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران است که در روزهای اخیر به ویژه پس از سفر فدریکا موگرینی به تهران اخبار فراوانی درباره آن منتشر شده است. تخت‌روانچی در این‌باره تأکید می‌کند: «اروپایی‌ها برای بازکردن دفتر اظهار علاقه کرده و ایران هم اعلام کرده است، باید مراحل قانونی در داخل کشور طی شود. ما با اتحاديه اروپا از طریق دو ديپلمات این اتحادیه که در سفارت هلند مستقر هستند، در تماس هستيم و مسئله را دنبال مي‌كنيم.»
موضوعی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب و جریان‌های نزدیک به دولت تدبیر و امید با شوق فراوان از آن به عنوان یک تابوشکنی از سوی دولت حسن روحانی در حوزه روابط بین‌الملل یاد می‌کنند! اما منتقدان سیاست‌های دولت یازدهم به شدت از این اقدام احساس نگرانی می‌کنند. منتقدان از یک سو با توجه به تجربه اقدمات کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران و دیدار پنهانی و خارج از پروتکل وی با برخی از اصحاب فتنه و محکومان امنیتی و از سوی دیگر با استناد به تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در زمینه «راهبرد اتحادیه اروپا درباره ایران» که از اوضاع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و از هیئت‌های پارلمانی اروپایی می‌خواهد در صورت سفر به ایران، با منتقدان حکومت، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ایران ملاقات کنند، بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران را نگران‌کننده می‌دانند و بر این باورند که نه تنها بازگشایی این دفتر سودی برای ایران در پی نخواهد داشت؛ بلکه گذرگاه تازه‌ای در اختیار غرب قرار می‌دهد تا پرونده حقوق بشری ایران و اقدمات دیگر ضد ایرانی‌اش را با جدیت و امکان بیشتری دنبال کند.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...