نسخه چاپی

نائب رئیس انجمن علمی رادیولوژی ایران در گفتگو با نما :

رادیولوژی ایران حرف اول را در سطح خاورمیانه می زند/ افزایش بی رویه تجویز رادیولوژی و سونوگرافی

عکس خبري -راديولوژي ايران حرف اول را در سطح خاورميانه مي زند/ افزايش بي رويه تجويز راديولوژي و سونوگرافي

حسین كرم پور نائب رئیس انجمن علمی رادیولوژی ایران گفت:تجویز بی رویه برخی پزشكان مراجعه بالا مردم را به مراكز رادیولوژی بوجود آورده، كه منجر به كاهش كیفیت خدمات و افزایش صف های طولانی مخصوصا در بخش ها و مراكز دولتی می شود.

حسین کرم پور، نائب رئیس انجمن علمی رادیولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار نما در سمینار دو روزه بررسی سونوگرافیک آنومالی جنین به مناسبت روز جهانی رادیولوژی درباره دعوت از اساتید صاحب نام عرصه رادیولوژی جهان به ایران گفت: انجمن رادیولوژی ایران همواره برگزار کننده کنگره های علمی در سطح جهانی بوده که در آن دانشمندان و متخصصان طراز اول ایرانی و خارجی در کنار هم حضور به عمل می آورند ،تبادلات علمی ما با سایر کشورهای جهان در کنگره ای که به بهانه همایش روز ملی رادیولوژی انجام شد دوره های مختلفی امسال وجود داشت از کارگاه آموزشی انجمن رادیولوژی ایران تا برگزاری دوره 2 روزه بازآموزی.
وی ادامه داد : بدلیل اینکه امروزه ناهنجاری های قلبی جنینی یکی از دلایل عمده مرگ و میر جنین است تشخیص آنها نقش بسزایی در مدیریت و درمان این بیماران ایفا می کند به همین دلیل نیاز به آموزش پزشکان و متخصصان برای تشخیص این ناهنجاری ها احساس می شود و به همین جهت در کنگره اخیر سعی شد با حضور متخصصان بین المللی و صاحب نام دوره ای با عنوان ناهنجاری های قلب جنین برای متخصصان داخلی برگزار شود.
سعی ما این است در تبادلات علمی از تجربه سایر کشورها استفاده کنیم و تجربیات خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم، امروز در دور ترین نقاط ایران هم رادیولوژیست های جوان در حال خدمت رسانی هستند.
بر اساس آمار و مستندات علمی ما در منطقه در حوزه رادیولوژی حرف اول را در منطقه می زنیم و هیچ یک از بیماران ما برای دریافت هیچگونه خدمات تشخیصی به خارج از کشور سفر نمی کنند.
نائب رئیس انجمن علمی رادیولوژی درباره درخواست بی رویه برای انجام خدمات رادیولوژی در کشور گفت: متاسفانه برخی از همکاران ما با حذف گرفتن شرح و حال و معاینات بالینی روی آوردن به سمت پاراکلینیک ، این درخواستهای بی مورد سیکل معیوبی را بوجود می آورد که ما مراجعه بالا را به مراکز رادیولوژی را می بینیم که منجر به کاهش کیفیت خدمات و افزایش صف های طولانی مخصوصا در بخش ها و مراکز دولتی باشیم.
از طرفی با توجه به فشاری که به سازمانهای بیمه گر برای پرداخت این تعهدات ارجاع میشه ،پایین نگه داشتن تعرفه های رادیولوژی را در پی دارد،این سیکل معیوب از سرمایه گذرای سرمایه گذاران در بخش رادیولوژی و همچنین واردات دستگاهها و تجهیزات به روز جلوگیری می کند.
مرتضی صانعی طاهری مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي نیز در گفتگو با خبرنگار نما درباره مراجعه های غیرضروری به رادیولوژیست ها تصریح کرد:رادیولوژی امروز می تواند به خط و مش درمان بسیاری از بیماری ها کمک شایانی کند، البته ما امروز بیش از توان و ظرفیت موجود مشغول خدمات دهی به مردم هستیم در صورتی که باید بیماران و افرادی که نیازهای اورژانسی و قطعی دارند این خدمات را دریافت کنند .
یک دلیل دیگر نیز بدلیل انجام طرح تحول سلامت مردم خواهان دریافت خدمات رادیولوژی هستند که شاید میزانی از آن نیز غیرضروری باشد،خیلی از زمانها می بینیم یک کمردرد و سردرد با استراحت خوب می شود و نیاز به عکس برداری های خاص نیست.
وی درباره دسترسی مراکز دولتی به تجهیزات و دستگاههای به روز رادیولوژی افزود: دستگاهای رادیولوژی و برنامه های که روی آنها نصب می شود هر روز ارتقا می یابند این نیازمند تصمیم گیری از سوی مسئولان است که ابتدا دانشگاهها این تجهیزات را در اختیار داشته باشند ، بدلیل مسائل مالی امروز شاهدیم سیستم بخش خصوصی در دسترسی به این دستگاهها پیشتاز است این نقض بزرگی است برای مراکز دانشگاهی کشور است که بخاطر به روز نبودن تجهیزات دچار مشکلاتی می شوند.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...