نسخه چاپی

تداوم حكمرانی نفت و گاز تا ربع قرن آینده

دبیركل سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك) گفت كه نفت و گاز تا سال ٢٠٤٠ میلادی، بیش از نیمی از تركیب انرژی مصرفی جهان را تشكیل خواهد داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد بارکیندو، روز دوشنبه (١٧ آبان ماه) در مراسم گشایش نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) اعلام کرد که تقاضای روزانه جهانی نفت از حدود ٩٣ میلیون بشکه در سال ٢٠١٥ به بیش از ١٠٩ میلیون بشکه تا سال ٢٠٤٠ خواهد رسید.

وی افزود: بر اساس پیش بینی اوپک، تقاضای روزانه گاز طبیعی جهان نیز از حدود ٣٥٠ میلیارد فوت مکعب در سال ٢٠١٥ به ٥٩٠ میلیارد فوت مکعب تا سال ٢٠٤٠ می‌رسد.

به گفته دبیر کل اوپک، برآورده کردن همه این نیازهای مصرفی، مستلزم سرمایه گذاری های عظیم نه تنها به منظور افزایش تولید، بلکه جبران میزان کاهش تولید از میدان های کنونی است.

بارکیندو سرمایه گذاری مورد نیاز در دوره منتهی به ٢٠٤٠ را برای صنعت نفت حدود ١٠ تریلیون دلار و برای گاز حدود ٦ تریلیون دلار ارزیابی کرد.

وی افزود: اعضای اوپک به سرمایه گذاری در ایجاد ظرفیت تازه تولید و برآورده کردن به هنگام و پایدار نیازهای آینده مصرف کنندگان، متعهد هستند.

دبیرکل اوپک یادآور شد: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز جهان در سال ٢٠١٥ حدود ٢٦ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که در سال جاری (٢٠١٦) نیز ٢٢ درصد دیگر افت کند که در مجموع برابر بیش از ٣٠٠ میلیارد دلار خواهد بود.

بارکیندو افزود: احتمال آشکار وجود دارد که برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش سرمایه گذاری‌ها در این بخش باشیم که در تاریخ صنعت نفت هیچ گاه شاهد سه سال پیاپی کاهش سرمایه گذاری در این زمینه‌ها نبوده‌ایم.

وی گفت: این نگرانی منجر به توافق الجزیره در نشست فوق‌العاده اوپک در ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) شد که تاکیدی بر تداوم تعهد این سازمان بر ثبات پایدار در بازار نفت است.

دبیر کل اوپک تاکید کرد: ما براین باوریم که اتحاد کشورهای تولید کننده عضو و غیرعضو اوپک و اقدام هماهنگ و به هنگام برای بازگرداندن توازن به بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همه از آن سود می‌برند.

بارکیندو گفت: بازار نفت محیط چالش برانگیزی است و اطمینان دارم که بهترین راه برای همه فعالان در صنعت نفت، ادامه گفت‌وگو و همکاری برای ثبات بیشتر در این صنعت نه تنها در کوتاه مدت، بلکه در درازمدت است.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...