نسخه چاپی

حسین طلا در گفتگو با نما:

افزایش نقدینگی همراه با كاهش تورم؛ دستاوردی نادر در اقتصاد ایران

عکس خبري -افزايش نقدينگي همراه با کاهش تورم؛ دستاوردي نادر در اقتصاد ايران

حسین طلا، نماینده ادوار مجلس گفت:نقدینگی در بانكها قرار گرفته است و این پول در سطح جامعه به دلیل ركود به گردش نمی آید و به تبع تورم افزایش نمی یابد.

حسین طلا، نماینده ادوار مجلس در خصوص تفاوت نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و واقعیت تورم موجود در کشور، گفت: آنچه که ملاک شاخص تورم قرار می گیرد و دولت اعلام می کند که تورم تک رقمی شده است تنها چند کالا ملاک قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بعضی ازشاخصهای تورم که اعلام می شود در حقیقت برآیند برخی کالاها هست نه همه کالاهایی که در زندگی روزمره مردم مورد مصرف قرار می گیرند،لذا به واسطه سیاست اعمالی،در برخی کالاها شاید شاهد کاهش تورم باشید، ولی واقعیت این است که این کاهش در همه کالاها نیست، حتی کلاهای ضروری.
نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: نقدینگی در داخل جامعه کم شده است. مردم پولی در دستشان نیست.افراد زیادی سرمایه دارند اما پول در اختیار ندارند، تورمی که کاهش پیدا کرده است بخاطر کاهش قدرت خرید مردم است.کارخانه داری که می خواهد تولیدش نخوابد، چون می بیند مردم توان خرید ندارند با سود کمتر کالا را عرضه می کند و تورم پایین می آید.
طلا با اشاره به اینکه نقدینگی بشدت افزایش پیدا کرده است ادامه داد:نقدینگی حدود یک تریلیون و 220 هزار میلیارد ریال شده است، در جامعه دیده نمی شود به دلیل اینکه این نقدینگی در بانکها قرار گرفته است و این پول در سطح جامعه به دلیل رکود به گردش نمی آید و به تبع تورم افزایش نمی یابد.
وی خاطر نشان کرد: در دولت احمدی نژاد میزان نقدینگی 460 هزار میلیارد ریال بود اما چون این میزان نقدینگی در طی سال 7 بار به جریان می افتاد و در گردش بود،جامعه تورم را حس می کرد.الان با وجود افزایش نقدینگی، که اقتصاددانها این حجم افزایش را هشدار داده اند، جامعه این حجم نقدینگی را حس نمی کند که بدلیل رکود است، گردش پول اتفاق نمی افتد، بین مردم نمی چرخد،وتورم دیده نمی شود.
نماینده ادوار مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل عدم صداقت دولت در بیان نرخ تورم واقعی گفت: در اظهاراتدولت صداقت نمی توانیم ببینیم. در رابطه بافیشهای حقوقی و اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان با مردم صداقت نداشتند و از حرفشان برگرشتند. در برخورد با مطبوعات و رسانه ها دولت می گوید قلم ها را نشکنید اما علیه رسانه های منتقداعلام جرم،برخود قضایی وبا بدترین شیوه با منتقد برخورد می کند.
وی در پایان دلیل این دوگانگی در اعلام نرخ تورم از سوی دولت و واقعیتهای موجود در جامعه گفت: در مورد تورم قرائت های مختلف انجام می شودتعریف تورم اصول اقتصادی دارد. لذا دولت بعضی قرائت هایی که به نگاه خود نزدیک است را استفاده می کند.به عنوان مثال بیکاری در جامعه کاهش نیافته است اما دولت از ایجاد یک میلیون و دویست هزار فرصت شغلی طی یک سال سخن می گوید و مبنای شاغل بودن را کار در یک روز هفته می داند، برای افرادی که حقوق 60 میلیون تومان در ماه دارند، با یک روز کاردر هفته،می توان زندگی گذراند اما نه مردم عادی.

۱۳۹۵/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...