نسخه چاپی

سفر هفته آینده دی میستورا به تهران

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه كشورمان از سفر استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه به تهران در هفته آینده خبر داد و گفت: هنوز تاریخ دقیق این سفر نهایی نشده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان عصر امروز (سه شنبه) با حضور در غرفه باشگاه خبری توانا (خبرگزاری فارس) در گفت وگو با خبرنگاران گروه سیاست خارجی این خبرگزاری از سفر استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران در هفته آینده خبر داد و گفت: هنوز تاریخ دقیق این سفر نهایی نشده است.

وی عنوان کرد که این سفر بنا به درخواست دی میستورا انجام می شود.

معاون وزیر خارجه درباره رایزنی های ایران برای حل بحران سوریه با بیان اینکه با کشورهای مختلف در حال رایزنی هستیم و برخی نشست های دوجانبه و چند جانبه را با کشورهای مختلف منطقه و برخی قدرت های بین المللی برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: براساس توافقی که برای کمیته سیاسی مشترک با روسیه، عراق، سوریه و برخی کشورهای دیگر داریم و همینطور سه جانبه های انسان دوستانه ای که با سوئیس و کشورهای دیگر داشتیم، برگزاری جلسات را در پیش خواهیم داشت.

وی همچنین از درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای برگزاری نشست سه جانبه با حضور سوریه درباره کمک های انسانی به مناطق بحران دیده سوریه خبر داد و افزود: درخواست برگزاری نشست سه جانبه از سوی این اتحادیه برای سه جانبه انسانی در زمینه بحران سوریه از جمهوری اسلامی ایران شده که این را با دوستانمان در سوریه مطرح کردیم و در صورتی که توافق بین سه طرف صورت بگیرد، احتمال این وجود دارد که نشست سه جانبه ای شکل بگیرد برای تسهیل کمک های انسان دوستانه به مناطق بحران زده.

جابری انصاری درباره محل برگزاری نشست نیز اضافه کرد: مکان نشست براساس توافق طرفین است ولی هنوز برگزاری خود نشست مورد توافق قرار نگرفته و در یک پیشنهاد است. اگر پیشنهاد نهایی و مورد توافق هر سه طرف قرار گرفت، درباره مکان اولین جلسه توافق می کنیم.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره گفتگوها با فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه که روز گذشته در تهران برگزار شد، عنوان کرد: در سفر دو ماه قبل به دمشق که اولین سفرم بعد از معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه بود، با دولت سوریه توافق کردیم که کمیته سیاسی مشترک بین دو کشور را تشکیل دهیم.البته روابط بین ایران و سوریه یک روابط قدیمی است و از ابتدای پیروزی انقلاب در عالی ترین سطح برقرار بوده ولی کمیته مشورت های سیاسی در حد معاونان وزرای خارجه دو کشور نداشتیم که در سفرم به دمشق درباره برگزاری این کمیته توافق کردیم.

وی افزود: قرار شد که این کمیته به شکل منظم و مستمر با توجه به سرعت و عمق تحولات برگزار و سفرهایی را به دو پایتخت داشته باشیم. اولین جلسه بعد از توافق انجام شده در دمشق، روز گذشته در تهران برگزار شد و براساس دعوتی که از آقای فیصل مقداد داشتم، ایشان به تهران سفر کرد و گفتگوهای جدی و مثمرثمری داشتیم و آخرین وضعیت تحولات سوریه و منطقه را با یکدیگر مرور کردیم و هماهنگی هایی که می بایست در این شرایط بین دو کشور انجام شود، در مورد آن گفت وگو شد.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه درباره رایزنی های ایران و ترکیه در خصوص سوریه نیز عنوان کرد: ما و ترکیه دو همسایه ای هستیم که روابط تاریخی و منافع گسترده و مشترکی داریم. در دهه اخیر هم روابط بسیار خوبی را در سطوح دوجانبه و برخی مسائل بین المللی با یکدیگر داشته ایم.

جابری انصاری در عین حال یادآور شد: البته در ارتباط با برخی مسائل منطقه به ویژه بحران سوریه، اختلاف دیدگاه بین دو کشور وجود داشته و در پرتو تحولات اخیر ماه های گذشته گفت وگوهای جدی بین دو کشور در بیش از دو ماه گذشته انجام شد و آمد و رفت هیات های وزرای خارجه به پایتخت ها برای بررسی آخرین تحولات منطقه و به ویژه بحران سوریه و تلاش در جهت هماهنگی بین دو کشور برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه و خروج از وضعیت بحرانی جاری در سوریه و منطقه صورت گرفت.

وی ادامه داد: در ارتباط با برخی اصول کلی بین دو کشور در این گفت وگوها توافق صورت گرفت هم در بعد سیاسی و هم در بعد امنیتی و هم در بعد انسانی بحران سوریه، گفت وگوهای جدی بین دو طرف انجام شد.

معاون وزیر خارجه گفت: امیدواریم با پیگیری این گفتگوها و وجود اراده مشترک نزد رهبران دو کشور امکان ترجمه عملی این توافقات کلی در جهت مهار بحران موجود در منطقه و به طور خاص در سوریه فراهم شود.

جابری انصاری افزود: هر گونه توافق بین ایران و ترکیه در ابعاد مختلف بحران جاری در منطقه، می تواند تاثیرات بسیار مثبتی هم در روابط دو کشور و هم در سطح عمومی منطقه ایجاد کند و علی رغم وجود تفاوت دیدگاه ها و گاه منافع بین دو کشور، ارزش این هدف گیری و این نتیجه آنقدر هست که دو کشور علیرغم تفاوت ها تلاش کردند که مسیر توافقی را با یکدیگر طی کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته به دلیل رویکردهای متفاوت نسبت به بحران سوریه، برخی منافع متفاوت یا تصورات متفاوت از منافع و تفاوت نگاه ها در قرائت ریشه های بحران و عوامل ادامه آن، این توافق یک امر ساده نیست، توافقی که منتج به نتایج عملیاتی و اجرایی در صحنه واقعی تحولات بشود.

معاون وزیر خارجه گفت: اما ما ناامید نیستیم، هیچ راهی برای خروج از وضعیت فعلی در منطقه جز توافق بین طرفین درگیر و همینطور بین کشورهای مهم و موثر در روند تحولات نیست و اگر ایران و ترکیه، در چارچوب نگاه ها و اصول مشترک به توافقاتی در رابطه با حل بحران سوریه برسد، هم زمینه کنترل فجایع انسانی و ابعاد انسانی بحران جاری فراهم خواهد شد و هم زمینه حل سیاسی و خروج موثر و موفق از بحران فعلی فراهم خواهد شد، امری که هم به نفع ایران خواهد بود و هم به نفع ترکیه و هم منطقه.

وی افزود: به دلیل اهمیت این موضوع علیرغم همه اختلافات و تفاوت ها تلاش کردیم در این مسیر حرکت کنیم و امیدواریم با پاسخ مثبت ترکیه زمینه به نتیجه رسیدن این گفتگوها فراهم شود.

۱۳۹۵/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...