نسخه چاپی

اجلاس"نم"،سیلی محكمی برآمریكا/كشورهای منطقه دنباله رو واشنگتن نیستند

یك روزنامه آلمانی نشست غیر متعهدها در تهران را یك نمایش هیجان انگیز از دیپلماسی بین المللی ارزیابی كرده و با اشاره به شركت گسترده نمایندگان كشورهای مختلف در این اجلاس، آن را نشانه بالا رفتن اعتماد به نفس كشورهای منطقه و سیلی محكمی بر صورت دولتمردان آمریكا ارزیابی كرد.

به گزارش نمابه نقل از مهر، روزنامه آلمانی "فرانکفورتر روند شای" در تحلیلی با اشاره به برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران نوشت: در خاورمیانه نقشها و مسئولیتها از نو تقسیم می شود. دوستی های قدیمی از بین رفته و صمیمیتها و روابط دوستی جدیدی شکل می گیرد. این مسئله به شکل واضحی در نشست غیر متعهدها که این روزها در تهران برگزار می شود، خود را نشان می دهد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نشست غیر متعهدها در تهران را یک بخش و صحنه هیجان انگیز از دیپلماسی بین المللی ارزیابی کرده و نوشت : تا به حال ایران از نظر بسیاری از اعضای جنبش عدم تعهد مطرود بود و بسیاری از اعضای این جنبش واقعا غیر وابسته نبوده و متحد تنگاتنگ آمریکا ،اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محسوب می شدند و همین کافی بود تا خود را از تهران دور نگه دارند.

اما فهرست مهمانانی که در اجلاس تهران شرکت کردند نشان داد که در منطقه اتفاقاتی افتاده است. نه تنها نمایندگانی از قطر، عمان و دیگر دولتهای عربی سنی و محافظه کار در این اجلاس شرکت کردند همچنین دبیرکل سازمان ملل نیز در اجلاس غیرمتعهدها حاضر شد. این شرکت گسترده را می توان سیلی محکمی بر صورت واشنگتن ارزیابی کرد.

در ادامه آمده است : شرکت گسترده سران جنبش غیر متعهدها در اجلاس تهران حداقل نشان می دهد که اعتماد به نفس روزافزونی در منطقه شکل گرفته است و کشورهای منطقه دیگر حاضر نیستند به هر قیمتی گوش به فرمان آمریکا باشند. این مسئله به این وضعیت هم مربوط می شود که از سال 2011 دولتهای منطقه بیشتر افکار و نظرات عمومی ملتهایشان را مورد توجه قرار می دهند و بسیاری از ملتهای منطقه این مسئله که ایران دشمن آنها و شیطان است را رد می کنند. به ویژه این مسئله در منطقه آشکار شده است که درگیریها در سوریه در صورت شرکت دادن ایران در گفتگوهای حل بحران ساده تر قابل حل است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری جدید مصر یک نقش اصلی را در این نمایش هیجان انگیز در تهران ایفا می کرد همچنین تصریح کرد: قبل از حضور مرسی در اجلاس تهران حدس و گمانهایی زیادی در این باره زده می شد که آیا وی واقعا به تهران سفر خواهد کرد و این چه مفهومی برای روابط تنگاتنگ قاهره با آمریکا و قرارداد صلح مصر با رژیم صهیونیستی دارد. از سال 1979 ایران و مصر با یکدیگر دشمن بودند. این نگرانی در غرب گسترش پیدا کرده است که دولت مرسی با تهران بتواند یک شاخه اسلامی قدرتمند در منطقه را تشکیل دهد.

"فرانکفورتر روند شای" در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که البته در پشت پرده نزدیکی قاهره به تهران علایق آشکاری نهفته است. قاهره می خواهد مجددا قدرت رهبری در منطقه باشد از این رو باید در عین حال که مناسبات خوب خود با آمریکا را حفظ می کند، اما خود را از قید و بندهای این همکاریهای تنگاتنگ آزاد کند.

یکی از دیپلماتهای مصری اخیرا اظهار داشته است که ما باید خود را از متمرکز کردن بر روی مسئله روابط بین مصر و اسرائیل رها کنیم. مصر به عنوان یک شریک برای آمریکا بیش از تنها حفظ صلح با اسرائیل می تواند انجام دهد.

۱۳۹۱/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...