نسخه چاپی

سلیمی در گفت‎وگو با نما:

دیپلماسی اقتصادی؛ ضعف بنیادین وزارت خارجه/ تعویض دولتها، مشكل بیكاری را حل نمی‌كند

عکس خبري -ديپلماسي اقتصادي؛ ضعف بنيادين وزارت خارجه/ تعويض دولتها، مشکل بيکاري را حل نمي‌کند

به گفته عضو هیئت رئیسه كمیسیون شوراها و امور داخلی مشكلات بیكاری ما به زیر ساخت‎های معیوب گره خورده است و با تغییر یك دولت و چند دولت این معضل حل نخواهد شد.

اصغر سلیمی، عضو هئیت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‎وگو با نما، مشکل بیکاری را مشکل اساسی در کشور برشمرد و گفت: دولت‎ها در زمانی که می‌خواهند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زنند شعارهای تبلیغاتی خود را بر محور حل معظل بیکاری جوانان انتخاب می‎کنند.
وی در ادمه با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری از آمار بالای بیکاری در کشور، اذعان داشت: از آنجایی که قوانین بسیار مناسبی در امر اقتصاد و رفع بیکاری از سوی نمایندگان تدوین شده است و رئیس جمهور نیز در سخنرانی‎های خود مرتب از مشکلات بیکاری جوانان صحبت‎هایی را به میان می‏آورد اما متاسفانه شاهد هستیم قوانین کار بدرستی در کشور اجرایی نمی‎شوند.
به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مشکلات بیکاری ما به زیر ساخت‎های معیوب گره خورده است و با تغییر یک دولت و چند دولت این معضل حل نخواهد شد.

نماینده مردم سمیرم در خانه ملت در ادامه به زیر ساخت های اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: زیر ساخت‎های تولید در کشور ما استانداردهای لازم را ندارد و تکنولوژی‎هایی که در کارخانجات کشور استفاده می‎شود جوابگوی نیاز تولید امروز کشور و ملت نیست.

این عضو فراکسیون ولایت با اشاره به این که دولت می‌بایست از ایجاد کارگاه‎های زود بازده جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور حمایت کند، گفت: دولت و مجلس باید قوانینی را تدوین کنند که بخش خصوصی بتواند به راحتی وارد بازار سرمایه و کار شود، چرا که قوانین برای احداث شرکت و کارگاه‌های تولیدی بقدری دست و پا گیر است که اگر فردی بخواهد یه شرکت تولیدی در کشور ایجاد کند به سه سال زمان نیاز دارد.

وی در ادامه به از دست دادن بازارهای هدف در کشورهای همسایه و دیگر کشورها اشاره و اذعان داشت: هرزمانی که نتوانیم به بازارهای هدف در کشورهای همسایه و دیگر کشورها دسترسی داشته باشیم رقبای ما بازارهای هدف را در اختیا ر خود خواهند گرفت از این رو شاهد هستیم امروز بازار فرش ایرانی، پسته و زعفران در اختیار کشورهایی اعم از افغانستان، پاکستان، چین و هندوستان و .... قرار دارد.

سلیمی در ادامه به تدوین بودجه از سوی دولت اشاره و بیان کرد: باید صبر کرد و دید که دولت در لایحه بودجه چه میزان برای رفع بیکاری و بهبود اقتصاد بودجه در نظر می‎گیرد.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکید بر این مطلب که دانشگاه‎های کشور ما امروز به دانشگاه‎های تولید مدرک تبدیل شده‎ است، گفت: دولت باید با برنامه ریزی دقیق دانشگاه‎های کشور را ا مدرک محور به تکنسین محور مبدل سازد تا جوانانی که از دانشگاه وارد بازار کار می‎شود برای پیدا کردن شغل سردرگم نباشد و "کاسه چه کنم چه کنم در دست نگیرند".
وی بروکراسی‎های بانکی را از دیگر مشکلات جوانان و کشور برشمرد و گفت: جوانانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‎اند برای ایجاد کارگاه و واحد تولیدی سرمایه ای در اختیار ندارد که بخواهد برای خود شغلی را راه اندازی کند از این رو دولت می‎بایست وام‌هایی با سود اندک و دراز مدت در اختیار فارغ التحصیلان جویای کار قرار دهد.

سلیمی در خاتمه به وظایف وزارت خارجه اشاره و یادآور شد: مسئولان وزارت خارجه باید در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی را نیز فعال کند تا جوانان، تجار و تولید کنندگان بتوانند به بازارهای هدف جهت صادرات تولیدات خود دست پیدا کنند.

۱۳۹۵/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...