نسخه چاپی

پايان اجلاس تاريخي تهران

ریاست ایران آرزوهای ملت های غیرمتعهد را حقیقت می بخشد

عکس خبري -رياست ايران آرزوهاي ملت هاي غيرمتعهد را حقيقت مي بخشد

محمود احمدی‌نژاد در جمع سران و مقامهای 120 كشور جهان گفت:باید تلاش‌های منسجمی را برای استقرار دبیرخانه موقت و ایجاد ساختارهای لازم برای سازمان‌دهی جنبش عدم تعهد كنیم.

به گزارش نما به نفل از فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ جنبش غیرمتعهدها که در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره این جنبش سخن می‌گفت، در ابتدا یاد و خاطره نخست وزیر مرحوم اتیوپی را گرامیداشت و از اینکه در مراسم افتتاحیه نام وی را فراموش کرده از مردم اتیوپی عذر خواهی کرد و از حاضران در سالن خواست برای شادی روح وی دعا کنند.

وی افزود: اجلاس شانزدهم به لحاظ سطح مشارکت و کیفیت بی‌نظیر بود، در تمام بحث‌ها و اسناد و سخنرانی‌ها بر اصول اصلی جنبش عدم تعهد تاکیدی دوباره شد و معلوم گردید همه اعضا همچنان و بیش از گذشته به اهداف جنبش، متعهد‌ند.

رئیس‌جمهور کشورمان فصل مشترک سخنان و نظرات اعضا نم را ضرورت اصلاح مدیریت جهانی دانست و افزود: همه اعضا بر ضرورت تحول بنیادین در مدیریت جهان و مناسبات جهانی تاکید کردند، همه اعضا بر مشارکت همگانی بر مدیرت بر اساس عدالت و محبت به عنوان پایه صلح پایدار تاکید داشتند. همه اعضا بر لزوم صیانت از کرامت انسانی، حقوق انسان‌ها، ارزش‌های الهی و انسانی، عدالت و پاکی و دوستی تاکید داشتند، همه اعضا بر لزوم ایستادگی و پافشاری بر اصول، توسعه دوستی‌ها، برادری‌ها، اخلاق و معنویت و مقابله با یکجانبه‌گرایی‌ها، توسعه‌طلبی‌ها و خودخواهی‌ها تاکید داشتند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: همه اعضای جنبش نم که در اجلاس شانزدهم حضور داشتند به پرهیز از تشویق برای درگیری‌ها و خشونت‌ها تاکید داشتند؛ همه همکاران بر لزوم حل مشکلات و چالش‌های بین‌المللی از طریق گفت‌وگو منطق و براساس عدالت و دوستی تاکید کردند.

رئیس جنبش غیرمتعهدها با بیان اینکه اعضای نم بر لزوم مشارکت عمومی توسط همگان برای تحقق اهداف جنبش تاکید کردند، گفت: همه عزیزان اشاره کردند که موفقیت جنبش از طریق همدلی، همکاری، برادری و تلاش مستمر براساس تفاهم و عدالت حاصل خواهد شد. دوستان تاکید کرده‌اند که باید مراقب دشمنان مشترک که دشمنان بشریت هستند باشیم.

وی با اشاره به تلاش نظام سلطه برای مقابله با استقلال کشورها، خاطر نشان کرد: آنان با ایجاد تفرقه در بین ملت‌ها و بین دولت‌ها فرصت تسلط بر جهان را برای خودشان ایجاد می‌کنند همه اعضا بر ارتقا جایگاه جنبش تاکید داشتند بر مقدمه‌سازی در جهت ایجاد ساختارهای لازم برای هم‌افزایی توان اعضا و دخالت مشترک و عمومی در مناسبات و معادلات جهانی تاکید کردند که علی‌القائده بنده با مشورت و همکاری شما باید تلاش‌های منسجمی را برای استقرار دبیرخانه موقت و ایجاد ساختارهای لازم سازمان‌دهی کنیم.

وی افزود: لازم به یادآوری می‌دانم که موفقیت جنبش در همدلی و مشارکت تک تک شماست و من دست همه شما را برای ارتقا سطح جنبش و مشارکت فعال در مدیریت جهانی بر اساس عدالت و برای تحقق صلح پایدار و صیانت از کرامت و حقوق ملت‌ها به گرمی می‌فشارم.

رئیس جنبش غیرمتعهدها در ادامه گفت: همکاران من عالیجنابان، میهمان گرامی، خانم‌ها و آقایان! اسناد نهایی اجلاس سران را تصویب کردیم که حاوی نقطه‌نظرات شما بود ما بدین وسیله پیام مهم سیاسی را برای مبارزه با چالش‌های فراروی صلح و امنیت به جامعه بین‌المللی مخابره کردیم؛ پیامی که بر عدالت، تساوی، گفت‌وگو و همکاری متقابل استوار است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه پیام جنبش غیرمتعهدها در شرایط امروز بین‌الملل اهمیت بسیار والایی دارد، اظهارداشت: در این اجلاس فرصت مهمی پیدا شد تا بر اساس اسناد عزم خود را برای تعمیق هر چه بیشتر همکاری‌های 2 جانبه بین کشورها ارسال کنیم

رئیس‌ جنبش غیرمتعهدها با بیان اینکه شک نداریم که پیوندهای عمیق بین اعضای نم، امکان تاثیرگذاری بر تحولات بین‌الملی را فراهم خواهد کرد، گفت: آینده این جنبش نقش روشن و افتخار آفرین و اثرگذار بر مناسبات جهانی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود از رؤسای جمهور، نخست‌وزیران، معاونان رئیس جمهور، وزرا، مسئولان هئیت‌ها و میهمانان ویژه اجلاس تهران تقدیر و تشکر کرد و افزود: از ناظران بین‌المللی، رؤسای سازمان‌‌های بین‌المللی، دبیر کل سازمان ملل، رئیس محترم مجمع عمومی که با یک همدلی و مشارکت بی نظیر اسناد تاریخی و اثرگذاری را ایجاد کردند و از همه کسانی که برای برپایی این اجلاس تلاش کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه گفت: از ملت عزیر ایران که مقدمات این اجلاس را برپا کردند و فرهنگ بالای خود و میهمان نوازی خود را نشان دادند صمیمانه تشکر می‌کنم؛ بخصوص از مردم تهران که در این چند روز همکاری بسیار صمیمانه‌ای را ارائه دادند. از همه شما همکاران عزیز که در مذاکرات دو جانبه درباره زلزله دوجانبه با ملت‌ ایران همدردی کردند نیز تشکر می‌کنم.

احمدی‌نژاد از رسانه‌های داخلی و خارجی که به گفته وی همکاری‌های گسترده و صمیمانه داشتند، تشکر کرد.

وی در پایان خطاب به سران کشورهای عضو جنبش نم، گفت: عزیزان من، تعهدی که امروز ما بر آن پافشاری کردیم، برای ساختن دنیایی بهتر و زندگی سعادتمند برای همه بشریت است؛ این زندگی در سایه عدالت، مهرورزی و مشارکت فراهم خواهد شد؛ این زندگی و آینده روشن در زمانی محقق خواهد شد که مدیریت جهان در دست انسان‌های صالح و عادل و مهرورز باشد. خدای متعال از طریق پیامبران آینده روشن را وعده داده است؛ آینده‌ای که با حضور یک انسان کامل، صالح و عادل مطلق مردی از جنس انبیاء الهی و همراهی حضرت عیسی(ع) و همه صالحان و با یاری شما و همه ملت‌ها برپا خواهد شد. من مطمئم هستم تک تک شما به این آینده روشن و مردی که خواهد آمد برای یاری ما، ایمان داریم. دست به دست هم دهیم از طریق جنبش عدم تعهد و شرایط را برای برپایی آن روز روشن و زندگی درخشان بشری فراهم کنیم. از همه شما صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم در اجلاس هفدهم که تحت سرپرستی هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا برگزار خواهد شد، یکدیگر را در شرایطی بهتری ملاقات کنیم.

در این مراسم نمایندگان قاره‌های جهان به سخنرانی درباره این نشست پرداختند.

* اجلاس «نم» در مدیریت جهان مؤثر خواهد بود

«ویولا اونوولیری» وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه از طرف محمد نمادی سامبو، معاون رئیس جمهور نیجریه در مراسم اختتامیه اجلاس نم گفت: افتخار می‌کنم که در مراسم شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد سخنرانی می‌کنم. من از دولت و مردم ایران به دلیل میزبانی خوب‌شان تشکر می کنم. از آقای رئیس و دبیرخانه بخاطر زحماتشان در برگزاری این اجلاس نیز قدردانی می‌کنم.

وی افزود: این اجلاس تاثیرات بسیار زیادی بر جهان و مدیریت آن خواهد داشت. ما معتقد به همکاری هستیم.

نماینده آفریقا ادامه داد: به رغم تفاوت‌هایی که داریم به اصول مشخصی معتقد هستیم. آفریقا به تعهدات خود پایبند خواهد بود و به حمایتش از نتایج اجلاس شانزدهم ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما باید دنیایی امن‌تر برای نسل‌های آینده بسازیم. ما معتقد به همکاری جنوب-جنوب در چارچوب سازمان‌های چندجانبه هستیم.

* با ریاست ایران، تمام امیال مردم کشورهای «نم» به حقیقت می‌پیوندد

خانم «شیخ حسینه» نخست وزیر بنگلادش در مراسم اختتامیه اجلاس شانزدهم گفت: خانم‌ها و آقایان من افتخار دارم که از طرف کشورهای آسیا و اقیانوسیه از میزبانان این اجلاس در تهران، مهمان نوازی ایرانیان، از صحبت‌های مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه ایران تشکر کنم.

وی افزود: از این که فرصتی داده شد که با یکدیگر ارتباط بگیریم و بازبینی کنیم، روابط و همبستگی‌مان را مستحکم‌تر کنیم تشکر می‌کنم.

خانم شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در این مراسم گفت: می‌خواهیم تشکر کنیم از تمام مقامات ایرانی، وزارت امور خارجه و تمام کسانی که سخت کار کردند تا این اجلاس بسیار زیبا برگزار شود و اجلاس بسیار موفق بود.

نخست وزیر بنگلادش افزود: می‌خواستم بگویم که تمام کشورهای آسیا و اقیانوسیه حمایت خواهند کرد از ریاست شما و رهبری شما در این زمانه بسیار چالش‌برانگیز در سه سال آینده و ما باید با یکدیگر همبستگی داشته باشیم و کار کنیم با کشورهای دیگر دنیا. ما می‌خواهیم که شرکت داشته باشیم در مدیریت جهانی از نظر اقتصادی و اجتماعی و ساختار دنیا را تغییر دهیم.

ما می‌خواهیم اراده داشته باشیم تا همه کشورها صدای خود را به دیگر کشورهای جهان برسانند. بخصوص 4 میلیارد نفری که در نم هستند و کشورهایی که به حاشیه رانده شده‌اند.



این نتایج در مورد فلسطین بسیار مهم است و باید به آنها عمل شود.

نخست وزیر بنگلادش تصریح کرد: ما می‌توانیم تغییراتی را به وجود بیاورم و راه‌حل‌هایی را برای مسئله فلسطین پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: ما وقتی به آینده نگاه می‌کنیم می‌بینیم چالش‌ها بسیار بزرگ هستند، اما ما اطمینان داریم که با ریاست شما نم خواهد توانست تا تمام آرزوها و امیال مردم کشورهای نم را به حقیقت بپیوندد و بنگلادش حاضر است که با دیگر کشورهای اقیانوسیه با این چالش‌ها مبارزه کند.

* حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسیم

«ساموئل سانتوز لوپز» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه و نماینده کشورهای آمریکای لاتین در مراسم اختتامیه شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد به سخنرانی پرداخت.

وی از طرف ملت خود و «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه از برگزاری این نشست تقدیر کرد و گفت که برگزاری این نشست در تهران نشان از تحرک در این جنبش عظیم است.

لوپز ادامه داد: این نشست در حالی برگزار می‌شود که دنیا در بحران مالی و ارزش‌ها قرار دارد.

وی ضمن تشکر از ایران به دلیل ریاست مدبرانه بر شانزدهمین اجلاس گفت: امیدواریم پس از این 3 سال که ریاست جنبش عدم تعهد به آمریکای لاتین باز خواهد گشت وظایف خود را در احیای جنبش محقق کنیم.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه افزود: منطقه آمریکای لاتین درطول تاریخ همواره مورد تهاجم ابرقدرت‌ها و استکبار قرار داشته است.

وی گفت: ما به مبارزات بیدارگرایانه خود ادامه خواهیم داد و در چارچوب قوانین بین‌المللی متعهد به ادامه مبارزات بیدارگرایانه خود خواهیم بود.

سانتوز لوپز تاکید کرد: دموکراسی و مردمسالاری حق تمام مردم دنیا است و هر ملتی بدون دخالت دیگران، هر آنچه را که مناسب خود می‌داند داشته باشد.

وی افزود: بار دیگر از طرف منطقه آمریکای لاتین حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر مالویناس را برسمیت می‌شناسیم و حمایت خود از جمهوری اکوادور برای پناهندگی دادن به فردی که [جولیان آسانژ موسس سایت ویکیلیکس] حق‌اش است را برسمیت بشناسیم.

وزیر امور خارجه نیکاراگونه گفت: من از ‌آمریکا می‌خواهم 5 کوبایی قهرمان را که در بند این کشور است آزاد کند و تحریم‌های غیر منصفانه علیه کوبا را پایان بخشد.

وی در پایان تاکید کرد: خود را مکلف می‌دانیم که از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای را برسمیت بشناسیم.

* میزبانی ایران نقطه عطفی در افزایش قدرت جنبش نم است

«محمداف» از آذربایجان به نمایندگی از اروپا در مراسم اختتامیه اجلاس شانزدهم نم در تهران گفت: اطمینان داریم که تعهد جمهوری اسلامی ایران به اصول و اهداف جنبش و عزم راسخ آن برای به وجود آوردن همکاری در میان اعضا باعث کارآمدی و کارایی بیشتر این اجلاس و این جنبش خواهد شد.

وی با اشاره به این که برگزاری این جلسه بسیار مهم در تهران نقطه عطفی است در بیشتر کردن قدرت این جنبش تا بتواند با وضعیت‌های بین‌المللی روبرو شود و بر چالش‌ها نائل بیاید و به کشورهای در حال توسعه کمک کند تصریح کرد: این اجلاس می تواند همبستگی بیشتری بوجود بیاورد تا به تقاضاهای مردم عضو پاسخ دهد.

وی افزود: سندی که ما تهیه کردیم یک دستاورد بسیار بزرگ است.

* گزارشگر ویژه اجلاس تهران:از نظارت و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای تشکر می‌کنیم

«نیکلاس مادورو» معاون وزیر خارجه ونزوئلا که در این نشست به عنوان گزارشگر ویژه حضور یافته بود، در جلسه اختتامیه نشست سران جنبش عدم تعهد، به ارائه گزارش خود از عملکرد این جنبش پرداخت.

وی که گزارش خود را در قالب سندی به اعضای این جنبش ارائه کرد، در صحبت‌های خود در ابتدا ضمن تشکر از ایران و به دلیل برگزاری موفق این نشست، به اعضا تبریک گفت.

وی در ادامه افزود: به عنوان گزارشگر ویژه بر خود لازم می‌دانم تا آنچه که در این چند روز در اجلاس گذشته را به اعضا ارائه کنم.

به گفته وی، نشست تهران در 6 روز به صورتی موفق برگزار شد که 2 روز از این مدت به نشست کارشناسان ارشد اختصاص یافته و با حضور نمایندگان کشورهای عضو، کشورهای ناظر و میهمانان بین‌المللی برگزار شد.

مادورو همچنین در صحبت‌های خود به تشکر از رهبری و نظارت حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای در این اجلاس پرداخت. علاوه بر این، او از جمهوری عربی مصر به دلیل ریاست بر این جنبش در دوره قبل بین سال‌های 2009 تا 2012، تشکر کرد.

وی در ادامه گفت: از دکتر محمود احمدی نژاد تشکر ویژه و صمیمانه‌ای دارم. ضمنا برای بنیان‌گذاران این جنبش و کسانی که برای آن زحمت کشیده‌اند، طلب آمرزش دارم.

او به سفر «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل به این اجلاس نیز اشاره کرده و از وی به خاطر این سفر و سخنرانی در نشست تهران، تشکر کرد.

به گفته وی سند نهایی این اجلاس در تقریبا 700 بند به تصویب رسیده است.

او به نمایندگی از ریاست اجلاس به اعضای جدید جنبش خوش‌آمد گفته و از تمام اعضا خواست تا همه اعضا حضوری فعال داشته و به فعالیت‌ در این جنبش ادامه دهند.

ریاست و میزبانی ونزوئلا در دوره بعدی اجلاس جنبش عدم تعهد، دیگر بحثی بود که مادورو در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد.

وی در نهایت از دولت و مردم ایران به دلیل برگزاری و سازماندهی بسیار خوب این اجلاس تشکر کرد.

۱۳۹۱/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...