نسخه چاپی

سیدكاظم دلخوش در گفتگو با نما:

20 میلیارد دلار حجم ورودی كالای قاچاق / اراده جدی برای مبارزه با قاچاق در دستگاه اجرایی ایجاد شود

عکس خبري - 20 ميليارد دلار حجم ورودي کالاي قاچاق / اراده جدي براي مبارزه با قاچاق در دستگاه اجرايي ايجاد شود

سیدكاظم دلخوش گفت :كالای قاچاق در كشور مشكلات اقتصادی و ایجاد رانت را در پی دارد و طبیعتا مشكلات اقتصاد نیز با وجود قاچاق كالا حل نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف بر ضرورت مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته تاکید کردند، ایشان در دیدار با کارگران فرمودند: «قاچاق بلای بزرگی است برای کشور؛ قاچاق از واردات دولتی و گمرکی بسیار بدتر است: اوّلاً سلامت جنس معلوم نیست؛ ثانیاً درآمدی از آن عاید دولت نمی شود؛ ثالثاً همان اِشکال واردات را دارد که کساد کردن بازار تولید داخلی است. این ها آسیب های کوچکی نیست؛ باید با قاچاق به‌طور جدّی مقابله کرد.دستگاه مقابله‌ با قاچاق را باید خیلی جدی گرفت؛ قوی‌ترین آدمهایمان را باید بگذاریم برای این کار؛عقیده‌ بنده این است که می شود.یا جلویش گرفته خواهد شد یا اگر به کلی هم جلوگیری نشود، بخش مهمی‌ از آن کاهش خواهد یافت»
تاکیدات مقام معظم رهبری بر مبارزه با قاچاق در حالی است که با توجه به آمار و ارقام اعلام‌شده درباره قاچاق کالا به کشور، نشان از حجم عظیم آن دارد و در حالی که واردات رسمی به کشور حدود 50 میلیارد دلار است، رقم قاچاق بین 16 تا 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود.در همین حال؛ حبیب الله حقیقی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، با اشاره به اینکه درصدی از کالاهای قاچاق به کشور از طریق مبادی رسمی صورت می گیرد، گفت: با کمک دستگاه های دیگر و برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفته و می توان گفت که درطی 2 سال گذشته با این روند طی شده شاهد کاهش نزدیک به 10 میلیارد دلاری حجم قاچاق از25 میلیارد به 15 میلیارد دلار بودیم.
سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص مبارزه با پدیده قاچاق گفت: شما می دانید حجم قاچاق به کشور بیش از 20 میلیارد دلار پیش بینی شده است ،دستگاههای مربوطه مانند مجلس ، دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدتها است به دنبال این هستند راههای ورودی قاچاق کالا و ارز را در کشور پیش بینی و با آن برخورد کنند.
وی ادامه داد : بر این اساس ما در مجلس مشغول کار برای اصلاح قوانین در این خصوص هستیم،پیگیری های لازم را داشتیم و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشهای لازم را دادند تا با اصلاح قوانین بتوانیم منفذ های ورودی کالای قاچاق در کشور را ببندیم،باید تمام تلاشمان را انجام دهیم که تولید کنندگان ما در داخل با خیال راحت کالای ایرانی تولید کنند.
کالای قاچاق در کشور مشکلات اقتصادی و ایجاد رانت را در پی دارد و طبیعتا مشکلات اقتصاد نیز با وجود قاچاق کالا حل نخواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد :مرزهای آبی و خشکی ما حدود 8600 کیلومتر است با این شرایط مسلما است که انسداد مرزها صورت نمی پذیرد ،باید اسکله های آبی غیرقانونی در کشور برچیده شود با واردکننده قاچاق در مرز باید برخورد شود ،برخورد با مغازه داران در سطح شهر و روستاها منطقی نیست مغازه دار وقتی از بازار خرید می کند نمی تواند تفکیک کند کدام قاچاق هست یا خیر ،ورود کالای قاچاق را باید از ریشه قطع کرد.
باید راههای درست پولی ،مالی ،اجرایی و عملیاتی برای برخورد با قاچاق کالا و ارز ایجاد، و اراده جدی در دستگاه های دولتی برای برخورد با متخلفان ایجاد شود.
عزت الله یوسفیان ملا دیگر نماینده مجلس نیز با اشاره به آمارسازی ها درباره میزان حجم قاچاق کالا به کشور گفت: مبادی ورودی قاچاق، مرز است هر چه در نقاط مرزی کنترل بیشتر باشد میزان قاچاق کاهش پیدا می کند و هرچه این مناطق رهاتر باشد میزان قاچاق بیشتر خواهد شد. مسئولان دولت یازدهم در این زمینه مدعی هستند که حجم قاچاق کالا در کشور کاهش یافته به طوری که این عدد از 19 میلیارد تومان در گذشته به 15 میلیارد تومان رسیده است در حالی که این آمارها حدودی بوده و دقیق نیست چراکه قاچاق در هیچ دفتری ثبت نمی شود و آمار درستی از آن وجود ندارد.
دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اعلام کرد: بعضی از قوانین که در کشور مصوب می شود در اجرا دچار نقص است ،سلیقه ای برخورد کردن مدیران ،حق و ناحق کردنها زمانی پیش می آید که قانون دور زده می شود، برای مثال همین قانون مالیات بر ارزش افزوده که در کشور ما در حال اجرا آن با مشکلات متعدد روبرو هستیم.

۱۳۹۵/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...