نسخه چاپی

مدیر گروه هنر و تجربه در گفتگو با نما :

امید را در فیلمسازان جوان زنده نگه داشتیم /اكران 25 فیلم سینمایی در گروه هنر و تجربه

عکس خبري - اميد را در فيلمسازان جوان زنده نگه داشتيم /اکران 25 فيلم سينمايي در گروه هنر و تجربه

امیر حسین علم الهدی گفت :گروه هنر و تجربه آدرس را شفاف تر كرده است ، مردم می دانند كه هنر وتجربه دارای چه قواعدی است و چه فیلم هایی در آن به نمایش درآمده است و سینمای تجاری دنبال تولید چه فیلم هایی است

امیر حسین علم الهدی در گفتگو با خبرنگارنما گفت:در گروه هنر وتجربه نزدیک به 80 فیلم سینمایی بلند که عمدتا این فیلم ها بنا به دلایلی امکان پخش آنها در سینماهای کشور وجود نداشت ،که منشا آن هم یا مسائل اقتصادی بود یا بخش کننده ها تمایل به پخش آن را نداشتند ،نمایش داده شد .
علم الهدی افزود:به هر حال هنر و تجربه از سویی تکلیف پخش این 80 فیلم سینمایی را مشخص کرد و از سویی دیگر باعث کسب و کار خرد شد،سینمای حرفه ای عمدتا با اعداد میلیاردی سروکار دارد ولی سینمای هنر وتجربه با اعداد ریز ترسنجیده می شود .
یکی از دستاوردهای سینمای هنر وتجربه در 2 سال گذشته این بود که توانستیم امید به آینده را در نسل فیلمسازان جوان زنده نگه داریم که می شود در این کشور کارهای پایه ای هم انجام داد.
علم الهدی با اشاره به صندلی های اختصاص داده شده به گروه هنر و تجربه گفت: سهم ما از صندلی های سینما در کشور فقط 1500 صندلی است ،این در حالی است که سالن های سینما در ایران 350 پرده نمایشی دارند که به ما 11 پرده سینمایی اختصاص داده شده است .
اما ما با همین تعداد کم سالن در کنار فیلم های بلند سینمایی در حدود 70 تا 80 درصد فیلم مستند را در معرض نمایش قرار دادیم ،که از این بین 30 تا 40 درصد فیلم های مستند ما توانست به سرمایه اولیه خود بازگردد.
وی گفت : انشاءالله طی 2 یا 3 سال آینده اطمینان داریم که سینمای مستند تا50 درصد بازگشت اقتصادی را از سینمای هنر و تجربه تامین می کند و این خود دستاوردی مهم برای گروه سینمای هنر و تجربه است .در کنار این موارد ما نمایش فیلم های کوتاه راهم در سینماهای هنر وتجربه داریم که پنج شنبه ها هر هفته یک سانس به این فیلم ها اختصاص داده شده است تا مخاطبان بتوانند این فیلم ها را هم بر روی پرده سینما ببینند .
مدیر گروه هنر و تجربه در پاسخ به سوال خبرنگارنما در خصوص عملکر 2 ساله گروه هنر و تجربه تصریح کرد : به هر لحاظ ارزیابی ما نسبت به این گروه مثبت است ، البته انتقادهایی هم به ما وارد بوده است ،اما علی رغم این انتقادها ، توانستیم در این مدت 2 سال از آغاز فعالیت گروه هنر و تجربه سینمای ایران را چند قدم به جلو بردیم .
مهمترین دستاورد گروه هنر و تجربه برای اقتصاد سینمای کشور این بود که آدرس را شفاف تر کرده است ،یعنی مردم می دانند که هنر وتجربه دارای چه قواعدی است و چه فیلم هایی در آن به نمایش درآمده است واین سینما به دنبال چه چیزی است و سینمای تجاری دنبال تولید چه فیلم هایی است.
موضوعی که توانسته است چرخه اقتصاد سینمای ایران را ظرف 2 سال گذشته به خوبی به حرکت درآورد.
مدیر گروه سینمای هنر و تجربه اظهار داشت: سینمای ایران 2 بال دارد،اقتصاد و هنر اگر هر کدام از این بالها رااز کار بیاندازیم سینما دچار مشکل می شود،با آمدن سینمای هنر و تجربه این 2 بال قدرت گرفته است ،به خصوص اینکه در سال 95 رشد خوبی را در حوزه مخاطب و اقتصاد تجربه کردیم .
علم الهدی درباره برنامه های پیش رو گروه هنر و تجربه گفت: پیش بینی ها از این حکایت داردکه مخاطبان سینماها تا پایان سال 16 تا 17 میلیون باشد ،ما هم توانستیم نسبت به صندلی های گروه هنر وتجربه به رشد قابل توجهی در جذب مخاطب برسیم به گونه ای که در سال 95 تاکنون 25 فیلم سینمایی ،15 فیلم مستند و 50 فیلم کوتاه را در این مدت اکران کرده ایم .
در کنار آن فیلم های خاطره انگیز که مربوط به سالهای گذشته سینمای ایران است را توانستیم نمایش دهیم .
علم الهدی با اشاره به برنامه های گروه هنر وتجربه برای ارتقای و افزایش سالن های این گروه به خبرنگار نما گفت: ما از 4 سالن سینمایی شروع کردیم و آن را به 11 سالن رساندیم ، امید واریم که تا پایان سال بتوانیم در مراکز کلانشهرهای دیگر همچون تبریز ،اصفهان،رشت،بوشهر و چند شهر دیگر که تمرکز جمعیتی دارند آنها را به سالن های گروه سینمای گروه هنر وتجربه مجهز کنیم .در ضمن برنامه ریزی کرده ایم که بعد از اینکه بتوانیم در 39 استان کشورسالن گروه هنر و تجربه راه اندازی کنیم به سراغ شهرهای درجه 2 برویم تا به بتوانیم در مجموع به 50 تا 60 سالن دسترسی پیدا کنیم .
علم الهدی در خصوص اینکه آیا در صدد برگزاری جشنواره ای مجزا از جشنواره فیلم فجر می باشید یا خیرگفت:در حال حاضر ترجیح میدهیم که در کنار جشنواره فیلم فجر باشیم زیرا ما اعتقاد داریم که سینمای هنر و تجربه باید در کنار سینمای اصلی ما تنفس بکشد و این دو باید در کنار یکدیگر باشند،هم اکنون در صدد بررسی هستیم که بخش غیر رقابتی را در یکی از استان های کشور برگزار کنیم که مراحل نهایی آن در دست بررسی است که این بخش را در یکی از شهرهای فرهنگی برگزار شود .به هر حال در کنار جشنواره فیلم فجر هستیم و از برکات ایام دهه فجر برای سینمای هنر و تجربه بهره خواهیم برد .
به تازگی در گروه هنر وتجربه ، سه فیلم کوتاه و مستند از ساخته‌های ناصر تقوایی کارگردان سینمای ایران در حال اکران است، که این فیلم‌ها از هشتم آبان اکران خود را در سینماهای گروه هنر وتجربه آغازکرده اند. کشتی یونانی" ،"تعزیه" و "تمرین آخر" فیلم‌هایی از ناصر تقوایی هستند .
«کشتی یونانی» عنوان فیلمی چند اپیزودی با نام «قصه‌های کیش» است که در سال ۱۳۷۷ با هدف انجام کاری مشترک بین چند کارگردان مطرح سینمای ایران مقابل دوربین رفت. عاطفه رضوی، فریدون حفار و زنده‌یاد حسین پناهی بازیگران «کشتی یونانی» هستند.
ناصر تقوایی در سال 1383 مستندهای «تمرین آخر» و «تعزیه» را با موضوع هنر «تعزیه» مقابل دوربین برد ، این نمایش ها برای ثبت هنر تعزیه در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال شدکه در نهایت منجر به ثبت جهانی این تعزیه در یونسکو شد.

۱۳۹۵/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...