نسخه چاپی

هدایت الله خادمی در گفتگو با نما:

عدم شفاف سازی در قرارداد گازی ایران و تركیه/ چه كسی غرامت می دهد؟

عکس خبري -عدم شفاف سازي در  قرارداد گازي ايران و ترکيه/ چه کسي غرامت مي دهد؟

هدایت الله خادمی نماینده مجلس و عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: قرارداد مجانی كرسنت، بهانه برای تركیه كه شكایت و پیگیری كند را فراهم كرد و معلوم بود ممكن است جریمه شویم.

هدایت الله خادمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما در خصوص مذاکرات ایران با ترکیه بر سر کاهش قیمت نفت صاداراتی به این کشور گفت: شکایت ترکیه از ایران به قرارداد کرسنت بر می گردد، در کرسنت قراردادی بسته شد که بابت هر هزار متر مکعبی گازی که صادر می شد چیزی در حدود 17 دلار قیمت آن تعیین شد.
وی ادامه داد: در قرارداد ترکیه، بابت هر هزارمترمکعب گاز صادراتی 567 دلار، قیمت تعیین شد. البته در قرارداد ترکیه یش بینی شده بود اگر ایران با کشوری قرارداد صادرات گاز داشته باشد که با قیمت پایین تر گاز بفروشد، ایران جریمه شود. تقریبا قرارداد مجانی کرسنت، بهانه برای ترکیه که شکایت و پیگیری کند را فراهم کرد و معلوم بود ممکن است جریمه شویم.
نماینده مجلس با اشاره به اینکه در دولت در رابطه با خیلی از موضوعات منفعلانه عمل می شود، تصریح کرد: دلیل آن هم نگاه بخشی نگری مسئولین دولتی و باندبازی است. دنبال شایسته سالاری نیستند و هر کسی می خواهد تنها بخش مربوط به خودش ساپورت شود و مشکلات اساسی که بر سر قضیه کرسنت برای ایران بوجود آمد، بدلیل حزب بازی و عدم شایسته سالاری است که اینها کشور را از بین برده و بخشی نگری ایجاد کرده است.
خادمی تصریح کرد: دولت فضای بسیار بدی در جامعه ایجاد کرده است، تلاش کردیم که در کشور اتحاد ایجاد کنیم اما این گروه بازی، تفرقه در مملکت ایجاد کرده است و جای تاسف دارد. در قراردادها درست عمل نمی شود از طرف دیگر زمانی که از ایران شکایتی می شود بدرستی دفاع صورت نمی گیرد، در حالی که در برابر ادعایی که دولت ترکیه کرده، دولت منفعلانه عمل می کند، وقتی برای قرارداد کرسنت که انجام نشده است، بابت خسارت، بر اساس میزان جریمه ای که لاهه تعیین می کند و احتمالا مبلغی بین 18 الی50 میلیارد دلار است، در قضیه ترکیه هم دارند همان کار را می کنند، زیرا وزارت نفت باند بازی شده است و افراد متخصص، دانا و شایسته که بخواهند ملی فکر کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند، به کار گرفته نمی شوند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر سرنوشت کرسنت گفت: افرادی در دولت علاقمند هستند که ایران در دادگاه کرسنت موفق نشود، بدلیل آنکه همان اشخاصی که قرارداد کرسنت را بستند در وزارت نفت، راس کارند و از ته دل راضی نیستند، ایران در دادگاه لاهه برنده شوند، چون اگر برنده شود یعنی عملکرد آقایان که الان مسئولند، اشتباه بوده است.
وی در پایان گفت: این کشور با وجود منابع عظیم انرژی، چرا باید میزان بیکاری آن اینقدر بالا باشد و کشور چین با وجود یک میلیار دو هشتاد میلیون جمعیت، حتی یک نفر بیکار نداشته باشد و این بدلیل مشکل فساد اقتصادی نهادینه شده در کشور است که نظارتی وجود ندارد.

۱۳۹۵/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...