نسخه چاپی

تست HIV با تراشه در كمتر از 30 دقیقه

دانشمندان انگلیسی نوع جدیدی از آزمایش سیار HIV را ابداع كرده‌اند كه در مدت زمان كوتاهی نتیجه آن مشخص می‌شود و می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را از مرگ نجات دهد.

به گزارش نما به نقل از آنا - مترجم ندا اظهری: دانشمندان انگلیسی نوع جدیدی از آزمایش سیار HIV را ابداع کرده‌اند که در مدت زمان کوتاهی نتیجه آن مشخص می‌شود و می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را از مرگ نجات دهد.

به نقل از گیزمگ، در حالی که تاکنون هیچ درمانی برای ویروس HIV تولید نشده است، دانشمندان امیدوارند که با کمک فناوری‌های نوین بتوانند آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

درمان‌های ضدویروسی، ویروس HIV را با ممانعت از رشد ویروس و پایین نگه داشتن میزان آن، تحت کنترل می‌گیرند. به عنوان مثال، این کار مانع از انتقال ویروس از مادر باردار مبتلا به HIV به نوزادش می‌شود و به طور کلی، بیماران را در جهت یک زندگی سالم و عادی هدایت می‌کند. با این روش‌های ضدویروسی، بسیاری از بیماران امید به زندگی طبیعی خواهند داشت.

با آغاز دوره درمان‌های ضدویروسی، بیماران باید تا پایان عمر، هر روز از این درمان استفاده کنند. اگر این روند دنبال نشود، علاوه بر مقاومت دارویی، درمان نیز شکست می‌خورد. علاوه بر این، کنترل حجم ویروس از سوی پزشکان هم برای بررسی میزان موفقیت‌آمیز بودن درمان حائز اهمیت است.

با وجود گران و زمان‌بر بودن روش‌های آزمایش ویروس HIV، محققان و دانشمندان دانشکده سلطنتی لندن و DNA Electronics، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که هم ارزان قیمت است و هم در مدت زمان کوتاهی نتیجه آزمایش را به فرد اعلام می‌کند.

این کار که پیش از این با دستگاهی در ابعاد یک دستگاه فتوکپی انجام می‌شد، در این فناوری جدید با کمک یک تراشه USB صورت می‌گیر. در این روش جدید، کارها ساده‌تر دنبال می‌شود به طوری که به جای نیاز به گرفتن نمونه خون از بیمار و فرستادن آن به آزمایشگاه برای آزمایش، تمام آزمایش تنها با یک قطره خون قابل انجام است.

سپس، این تراشه با استفاده از این قطره خون، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کند که قابل خواندن توسط کامپیوتر، لپ‌تاپ یا دستگاه‌های دستی باشد. بیماران با این آزمایش، به جای انتظار چند روزه، می‌توانند در کم‌تر از 30 دقیقه جواب نهایی را دریافت کنند.

محققان در آزمایش‌های اخیر خود که روی 991 نفر انجام دادند توانستند نتایجی را با دقت بالای 95 درصد دریافت کنند و در متوسط زمان حدود 20 دقیقه نتیجه در اختیار افراد قرار دهند.

این آزمایش در حال حاضر مراحل ابتدایی خود را می‌گذراند. در ابتدا، بیماران میزان ویروس موجود در بدن خود را مانند روش اندازه‌گیری قند خون، مشخص می‌کنند. این روش آزمایش سیار به ویژه در جنوب صحرای آفریقا که دسترسی کمی به تجهیزات پزشکی دارند و حدود 39 میلیون حامل ویروس HIV در آن زندگی می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

دانشمندان در تلاشند تا چنین روش آزمایشی را برای دیگر ویروس‌هایی چون هپاتیت نیز ابداع کنند.

۱۳۹۵/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...