نسخه چاپی

رئیس كمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نما :

انعقاد قرارداد با طرف خارجی برای ساخت نیروگاه برخلاف اقتصاد مقاومتی است

عکس خبري -انعقاد قرارداد با طرف خارجي براي ساخت نيروگاه برخلاف اقتصاد مقاومتي است

فریدون حسنوند گفت : مقام معظم رهبری نظراتی به صراحت درباره استفاده از توان داخلی و شركتهای ایرانی برای ساخت نیروگاهها دارند كه باید مدنظر مسئولان باشد

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره بررسی موضوعات مختلف با حضور وزیر نیرو مانند بحث افزایش قیمت انشعاب برق گفت :در ماههای گذشته مقداری افزایش قیمت غیرمتعارف انشعاب برق را شاهد بودیم که به همین دلیل وزیر نیرو به کمیسیون دعوت شد نماینده سئوال کننده قانع نشد و سئوال نیز در روزهای گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع بعدی درباره قرارداد یونیت ترکیه است که درباره قرارداد با خارجی ها برای احداث نیروگاه در کشور است ،سئوال از وزیر نیرو در 5 محور طرح شد مبلغ قرارداد، طرف قرارداد،تجارب ،سوابق و رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران از محورهای مهم بود .
ما از مدتها قبل از وزارت نیرو و مرکز پژوهش ها از این حوزه گرفته شده بود ،مقام معظم رهبری نظراتی به صراحت درباره استفاده از توان داخلی و شرکتهای ایرانی برای ساخت نیروگاهها دارند که باید مدنظر مسئولان باشد.
این سئوال را آقای نعمتی مطرح کردند ما باید از ابتدا راه نظارت مستمر داشته باشیم ابعاد این قرارداد باید از ابتدا در اختیار نمایندگان باشد تا خدای ناکرده اگر تخطی از قانون یا نادیده گرفتن منافع ملی و سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شود با آن برخورد شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود : تکالیف قانونی که در برنامه توسعه و بودجه سنواتی سال برای وزارت نیرو سال در افزایش مگاوات برق در سال برای آنها پیش بینی شده مورد توجه قرار دارد، درباره مسائل کم آبی ها چه در خصوص آب شرب ،صنعت و آب کشاورزی و چه آب پشت سدها با وزیر نیرو و معاونین ایشان بحث های جدی صورت گرفته مشکلات مالی برای ساخت سدها و تکمیل پروژه های نیمه تمام همگی مورد توجه قرار گرفته است.
در کمیسیون انرژی با وزارت نیرو روال را به این صورت قرار دادیم که هر هفته یکی از شرکتها و سازمانهای تابع برای پاسخ به سئوالات نمایندگان و ارائه گزارش کار به مجلس بیایند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه آیا کمیسیون انرژی نیز در جزئیات ساخت نیروگاههای هسته ای و نظارت بر فعالیتهای هسته ای کشورمان بویژه پس از برجام است تصریح کرد : کمیسیون مادر و تخصصی درباره انرژی اتمی کمیسیون انرژی مجلس است ،ما بطور مرتب از رئیس سازمان آقای صالحی و معاونین ایشان دعوت می کنیم برای توضیح درباره برنامه های گذشته ، فعلی و آینده سازمان درباره ساخت نیروگاه اتمی اینجا به ریز صحبت شده است.
حسنوند خاطرنشان کرد : ما بطور مرتب موضوع برجام ،توافق صورت گرفته را رصد می کنیم ،همچنین تعهد و الزاماتی که سازمان انرژی اتمی برای افزایش ساخت نیروگاه اتمی داشته است و در برنامه ششم توسعه نیز آمده مورد حساسیت اعضای کمیسیون است.
اگر بدعهدی ها و کارشکنی های غربی ها تشدید شود ما تکالیف قانونی مشخصی را برای سازمان مشخص کرده ایم در ابعاد فنی کاملا بر فعالیت سازمان انرژی اتمی احاطه داریم تنها در ابعاد سیاسی است که کمیسیون امنیت ملی مجلس می تواند ورود کند.

۱۳۹۵/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...