نسخه چاپی

ركورد جهانی "دی­ اكسید كربن" شكست

آمار منتشر شده از سوی آژانس علمی آمریكا(Noaa)، نشان می ­دهد كه برای اولین بار از زمان اندازه گیری­ ها، میزان غلظت دی ­اكسید كربن در ماه مارس سال ۲۰۱۵ به بیش از ppm۴۰۰ رسیده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، میزان غلظت دی­ اکسید کربن در ماه مارس سال ۲۰۱۵ به بیش از ppm۴۰۰ رسیده است. این اندازه ­گیری شاخصی برای گرمایش زمین است که توسط بشر ایجاد شده و در طی میلیون­ ها سال، این میزان CO۲وجود نداشته است. ثبت رکورد ppm۴۰۰ در پی ثبت همین عدد در سال­ های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در برخی نواحی اتفاق افتاد و این در حالی است که سه دهه از تصویب عدد ppm۳۵۰ به منزله حد ایمن برای این گاز در سطح جهانی، می­ گذرد. Noaa با استفاده از ۴۰ سایت اندازه­ گیری در سراسر زمین، داده­ های مورد نیاز خود را بدست آورده و در مرکز خود واقع در کلورادو به تجزیه و تحلیل آن می­ پردازد.

این سازمان افزود که نرخ رشد متوسط در سال­ های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ برابر ppm ۲۵/۲ برای هر سال اتفاقافتاده که این رشد در سه سال پیاپی بی ­سابقه است. رئیس دانشمندان شبکه جهانی گازهای گلخانه­ ای در Noaa می­ گوید: رسیدن به متوسط جهانی ppm۴۰۰، یک نقطه عطف محسوب می­ شود. این آمار نشان می­ دهد که استفاده از سوخت­های فسیلی موجب افزایش ppm۱۲۰ در غلظت جهانی دی­اکسیدکربن نسبت به پیش از دوران صنعتی شده و نیمی از این مقدار از دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاده است.

دکتر اد هاوکینگ یکی از دانشمندان در زمینه آب و هوا می­گوید:" این رویداد یک نقطه عطف بی­سابقه در جاده تغییرات آب و هوابرای نسل بشر به شمار می­رود. آخرین باری که این حد از گاز دی­اکسیدکربن در زمین اتفاق افتاده بیش از یک میلیون سال قبل بوده که هنوز انسان مدرن وجود نداشته است ". طبق گفته جیمز باتلر، مدیر بخش نظارت جهانی Noaa، توقف ۸۰٪ از انتشار ناشی از سوخت­ های فسیلی، اساسا موجب توقف در میزان رشد دی­اکسیدکربن در جو می­ گردد ولی غلظت آن تا زمانی که کاهش بیشتری در مصرف سوخت فسیلی روی ندهد، آغاز نمی­گردد و در این صورت هم کاهش غلظت، بسیار کند خواهد بود.

۱۳۹۵/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...