نسخه چاپی

نبویان: در برجام هیچ ضمانتی برای اجرای تعهدات غرب نیست

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینكه تیم‌ مذاكره‌كننده برخلاف نظر مقام معظم رهبری گام‌به‌گام در برجام جلو نرفت و تمام مراحل را بدون اجرای یك گام غرب برداشت، گفت: در برجام هیچ ضمانتی برای اجرای تعهدات غرب نیست.

به گزارش نما به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان شنبه‌شب در همایش «بدعهدی‌های آمریکا» در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای در شأن ملت ایران نبود و حال اینکه تیم مذاکره‌کننده را خائن بدانیم درست نیست، بلکه ضعیف بود و ضعیف عمل کرد.

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما باید متشکل از افرادی می‌بود که منافع ملی را در نظر می‌گرفتند نه اینکه با یک تشر آمریکا و غرب کنار برود؛ این درجا زدن و ترس تیم مذاکره‌کننده ما باعث شد امتیازهای متعددی به آن‌ها داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم و دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: حال درک می‌کنیم که چرا حضرت علی(ع) فرمودند که در مذاکره با عمروعاص، مالک اشتر یا ابن عباس برود، چراکه این دو، مرد جنگ هستند و از تهدید و حیله دشمن هراسی نداشتند.

نبویان با اشاره به اینکه تا الان تفسیرها و جبهه‌بندی‌های متعددی از برجام صورت گرفته است و عده‌ای آن را مایه افتخار و مباهات برای کشور می‌خوانند و عده‌ای آن را سند خیانت به کشور، اضافه کرد: این شعارها و همایش‌ها در مورد توافق‌نامه هسته‌ای هیچ اعتباری ندارد و آنچه که اعتبار دارد سند بین‌المللی است که تیم مذاکره‌کننده ما آن را امضا کرد.

وی با بیان اینکه مهم متن توافق‌نامه هسته‌ای است نه تحلیل ما از آن و آنچه که اهمیت و ارزش دارد، سند بین‌المللی است، متذکر شد: این ترجمه‌ای که وزارت خارجه از متن توافق‌نامه هسته‌ای ارائه کرده است، حداقل در دو جای این ترجمه تقلب کرده‌اند، یکی متن برجام و دیگری گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم و دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه برجام 6 جزء دارد، افزود: جزء اول آن اصل برجام است و پنج ضمیمه که ضمیمه اول آن تعهدات ایران است، ضمیمه دوم تعهدات غرب، ضمیمه سوم همکاری‌های صلح‌آمیز، ضمیمه چهارم کمیسیون مشترک و ضمیمه پنجم مراحل اجرای برجام است.

نبویان با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک برای نخستین‌بار در دنیا است که در توافقات هسته‌ای فقط نسبت به ایران در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: کمیسیون مشترک 8 عضو دارد که عبارتند از آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، چین، روسیه، نماینده عالی اتحادیه اروپا و ایران که این کمیسیون 16 کارکرد دارد که در 15 تا از این 16 کارکرد آمده است که اگر مشترک می‌خواهد به تصمیم برسد اجماع لازم است.

وی یادآور شد: در کمیسیون مشترک اگر یک عضو مخالف باشد کار صورت نمی‌گیرد و فقط در یکجا اتفاق آرا لازم نیست و آن بازدید از مراکز نظامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم و دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه غرب در توافق هسته‌ای در روز اجرای تعهدات اجرای برجام، زیرک عمل کرده است، تأکید کرد: غرب در این مورد با باهوشی و زیرکی وارده شده است و اجرای توافقات را اول به غرب داده است نه به ایران، اما با دو شرط که ایران برای رفع تحریم‌ها باید به آن عمل کند و آن دو شرط عبارت است از، اول ایران باید تمام تعهداتش را قبلاً انجام دهد، دوم ما به ملت ایران اعتماد نداریم و شما باید اعتماد غرب را جلب کنید و آژانس بین‌المللی باید راستی‌آزمایی کند؛ اقدامات ما را و اصل را بر بی‌اعتمادی گذاشته‌اند.

نبویان با طرح این سؤال که اگر غرب در مقابل تعهداتش پایبند نباشد، ایران چگونه می‌تواند راستی‌آزمایی کند؟ چنین پاسخ داد: در این برجام هیچ ضمانت و صحتی برای اجرای تعهدات غرب نیست، در حالی که غرب اصل را بر بی‌اعتمادی بر ما گذشته، اما ایران اصل را بر اعتماد بر غرب گذاشته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چندین بار به تیم مذاکره‌کننده فرمودند که در اجرای برجام گام به گام عمل کنید، مطرح کرد: تیم مذاکره‌کننده ما نه تنها گام به گام جلو نرفت، بلکه اصل را اعتماد بر آمریکا گذاشت و مراحل اجرا را یکی پس از دیگری انجام می‌داد.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...