نسخه چاپی

نشست ناتو به خاطر ترامپ به تعویق افتاد

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا شاید هیچ نهادی را مانند ناتو نگران نكرده باشد. هفته‌نامه اشپیگل آلمان از تعویق نشست سران ناتو بعد از پیروزی ترامپ سخن گفته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاید هیچ نهادی را مانند ناتو نگران نکرده باشد. هفته‌نامه اشپیگل آلمان از تعویق نشست سران ناتو بعد از پیروزی ترامپ سخن گفته است.

دبیرکل ناتو که پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را محرز می‌دید و خود را آماده پذیرایی از کلینتون در نشست بهار سال ۲۰۱۷ می‌کرد اما اینک باید پذیرای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باشد.

ناتو بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم گرفت نشست ‌آتی سران کشورهای عضو را به تابستان موکول کند. هفته‌نامه اشپیگل آلمان در گزارش جدید خود می‌نویسد، هدف از این تعویق، مهلت دادن به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تعیین رویکرد خود نسبت به ناتوست.

در ناتو بیم آن می‌رود، ترامپ که در رقابت‌های انتخاباتی این سازمان دفاعی را "سازمانی اضافی" خوانده بود چند هفته بعد از آغاز ریاست جمهوری خود در نشست یادشده اصلا شرکت نکند.

بعد از پیروزی ترامپ هراسی بزرگ ناتو را فرا گرفته است. در گزارشی محرمانه از ستاد ینس استولتنبرگ سناریوهای مختلفی از رویکرد ترامپ در رابطه با ناتو پیش‌بینی شده است.

استراتژیست‌های ناتو می‌گویند، رئیس‌جمهور جدید آمریکا ممکن است وعده این کشور برای استقرار دوره‌ای واحدهای نظامی آمریکایی در شرق اروپا را پس بگیرد.

سناریویی دیگر در کل کاهش واحدهای آمریکایی در اروپا را پیش‌بینی کرده است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیز پیش‌بینی شده، ترامپ اصرار کند که اروپایی‌ها برای امنیت خود پول بیشتری هزینه کنند.

اشپیگل می‌نویسد، کشورهای اروپایی تحت فشار باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا توافق کرده‌اند که سهم خود در ناتو را افزایش دهند.

"ارتش اروپا"

مقام‌های ۲۸ کشور عضو ناتو در طول چند روز گذشته در بروکسل تصمیمی محرمانه گرفته‌اند. بر این پایه، از جمله کمک‌های نظامی آلمان به ناتو از یک‌درصد به سه درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا فولکر کاودر، رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب دمکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی نیز از تأسیس ارتش اروپا حمایت کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز که قرار است پنج‌شنبه، ۱۷ نوامبر وارد برلین شود از آلمانی‌ها و اروپایی‌ها خواسته تا برای امنیت و دفاع از خود کار بیشتری انجام دهند.

وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چند روز آینده در مورد همکاری نزدیک‌تر در زمینه سیاست امنیتی با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد. همچنین در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر بر سر تشکیل اتحادیه امنیتی ـ دفاعی اروپایی تصمیم گرفته خواهد شد.

در ابتدا همکاری نزدیک‌تر نیروهای رزمی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا (بدون بریتانیا) مورد بحث قرار خواهد گرفت. هدف بلندمدت مبنی بر تأسیس ارتشی مشترک در حال حاضر مورد مناقشه است.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...