نسخه چاپی

اژه‌ای: برخی در پرونده صندوق ذخیره با قرار مناسب آزادند

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب كه در بانك سرمایه دو سهامدار یعنی ریخته گران و صندوق ذخیره فرهنگیان بیشترین سهام را داشته اند گفت: برخی از متهمان با قرار مناسب آزادند.

به گزارش نما، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه صد و چهارمین نشست خبری خود در مورد صندوق ذخیره گفت: این صندوق از سال ٧٤ تاسیس شد آنهم برای کمک به فرهنگیان.

وی افزود: هر فرهنگی مختار بوده ٥ درصد از حقوق و مزایاش را به این صندوق واریز کند و معادل آن هم سالیانه دولت واریز کند که صد شرکت تشکیل دادند که یکی از آنها بانک سرمایه بوده است.

محسنی اژه‌ای گفت: تنها ٤٧/٦٦ درصد مربوط به این صندوق است و ٣٨ درصد برای ریخته گران بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به دلیل اینکه سهام دار بانک دو سرمایه گذار بزرگ یعنی ریخته گران و صندوق ذخیره بوده در طول مدت فعالیت خود ١٣ بار مدیر عوض کرده است.

وی گفت: در اینجا چند مساله مطرح است که اجمالاً بحث فساد مالی مطرح شده نسبت به دست اندرکاران صندوق و بانک یا کسانی که تسهیلات گرفتند.

اژه‌ای تصریح کرد: این بانک در مجموع ١٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات را در طول زمان تاسیس تا کنون پرداخت کرده است که از این میزان ٨ هزار میلیارد معوق بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در اینجا چند فساد رخ داده که بازپرس باید عناوین آنها را تشخیص دهد.

وی گفت: چند نکته مطرح است که در این میان تسهیلات گیرندگان خلاف قانون تسهیلات گرفتند و تسهیلات دهندگان در این میان منفعت برده اند
تبانی بین گیرنده و دهنده تسهیلات با کارشناس صورت گرفته است برای مثال ملکی را بیش از ارزش واقعی کارشناس قیمت گذاری کرده و تسهیلات گیرنده به عنوان بدهی ارایه داده است.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: در سال ٩٤ ملکی را بیش از ٤١ میلیارد تومان کارشناسی شده و در عرض چند روز کارشناس دیگری ٢٢٧ میلیارد قیمت گذاری کردند و فرد به عنوان بدهی خود پرداخت کرده که الان بازداشت است.

وی گفت: البته این گونه پرونده ها زمان بر است در حال حاضر تعدادی بازداشت و تعدادی با قرار مناسب آزاد شده اند و افرادی هم احضار شدند و حضور نیافتند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: برخی شرکتهای دیگر هم تخلف داشتند اما فعلا صندوق ذخیره بانک سرمایه و دو شرکت در دستورکار رسیدگی است.
منبع: فارس

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...