نسخه چاپی

جزئيات مذاكرات وزير نفت درحاشيه عدم‌تعهد

احداث پالایشگاه‌های كوچك درآفریقا

عکس خبري -احداث پالايشگاه‌هاي کوچک درآفريقا

در طول برگزاری اجلاس عدم تعهد، مذاكرات نفتی ایران با برخی از كشورهای عضو برگزار شد كه از جمله می توان به مذاكره در خصوص ساخت پالایشگاه های كوچك،صادرات نفت وگاز و صادرات تجهیزات نفتی ساخت داخل اشاره كرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، در حالی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران به پایان رسید که در مدت یک هفته برگزاری این اجلاس مسئولان اقتصادی کشور از جمله رستم قاسمی وزیر نفت با برخی از کشورهای عضو این جنبش برای گسترش و تحکیم روابط اقتصادی مذاکره داشتند.

این گزارش حاکی است،وزیر نفت در این اجلاس با مسئولان اقتصادی کشورهایی چون عربستان سعودی،آفریقای جنوبی، ونزوئلا، آنگولا، نیجریه، کویت، عراق،لیبی،هند و چندین کشور آفریقایی و آسیایی دیگر که مشتریان جدید نفت ایران هستند، مذاکره و تبادل نظر کرد که به نظر می‌رسد بعضی از این مذاکرات نیز به توافقاتی در حوزه نفت و گاز منجر شده است.

قاسمی همچنین درباره احداث پالایشگاه‌های کوچک در برخی از کشورهای آفریقایی ،صادرات تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه این صنعت راهبردی مذاکره و توافقاتی داشته است.

براساس این گزارش رستم قاسمی در حاشیه برگزاری این اجلاس در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود با توجه به اینکه برخی از کشورهای نفتی عضو اوپک و خریداران نفت ایران در این نشست حضور دارند، در حال مذاکره با این کشورها هستیم.

وی ادامه داده بود نتایج این مذاکرات پس از اجلاس قابل مشاهد است، به طوری که قصد داریم از ظرفیت بالای اعضای این جنبش نهایت استفاده را ببریم.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود:کمیسیون انرژی مجلس قصد دارد تا نتایج مذاکرات نفتی ایران را با اعضای جنبش عدم تعهد مورد ارزیابی قرار دهد که این جلسات با حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی برگزار می شود.

این گزارش اضافه می کند:هنوز مدت زمان زیادی از اتمام این اجلاس نگذشته است که برخی از کشورها از جمله هند اعلام کرده قصد دارد تا واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد.

این گزارش خاطرنشان می کند: هم اکنون براساس آخرین آماری که اوپک اعلام کرده است، تولید روزانه نفت اعضای اوپک کاهش داشته به طوری که این آمار می گوید ایران تولید روزانه نفت خام خود را به 2 میلیون 750 هزار بشکه رسانده است که کاهش تولید اوپک به منزله کاهش تقاضا نفت به دلیل گذران فصل گرما است.

بر اساس این گزارش برخی از منابع خبری اخیرا اعلام کرده اند صادرات نفت ایران افزایش داشته به طوری که به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده است که در ماه های آتی نیز این حجم صادرات حفظ و افزایش می یابد.

۱۳۹۱/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...