نسخه چاپی

ساخت یك دوربین برای كمك به نابینایان

محققان موفق به ساخت یك دوربین مینیاتوری جدید برای افراد نابینا شدند كه به آنها این امكان را می‌دهد تا بدون استفاده از خط بریل بتوانند بخوانند.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از نیوساینتیست نوشت: بسیاری از افرادی که از مشکل بینایی رنج می‌برند از برنامه‌های تلفن همراه مانند KNFB Reader که متن را به گفتار تبدیل می‌کند استفاده می‌کنند.

آنها با استفاده از این نرم افزار ابتدا یک تصویر از متن مورد نظر خود تهیه کرده و با وارد کردن یک ضربه به تصویر مورد نظر، برنامه این صفحه را با صدای بلند می‌خوانند.

اما کاربران گاهی اوقات از کامل بودن تصویری که تهیه کردند اطمینان نداشته و همچنین این برنامه در تجزیه و تحلیل موارد پیچیده مانند روزنامه یا منوی رستوران دچار مشکل می‌شود.

برای رفع این مشکل محققان دستگاهی را تولید کرده و آن را با نام مستعار "دیددستی"((HandSight نامگذاری کرده‌اند.

این دستگاه از یک دوربین کوچک با طول یک میلی‌متر که در اصل برای آندوسکوپی استفاده می‌شود بهره می‌گیرد.

بقیه دستگاه نیز بر روی انگشت و مچ دست بسته می‌شود.

هنگامی که کاربر یک خط از متن مورد نظر را با انگشت خود دنبال می‌کند، یک رایانه که در نزدیکی این فناوری قرار دارد آن متن را برای فرد نابینا بازخوانی می‌کند.

این دستگاه همچنین از نشانه‌های صوتی و اثرات لمسی برای کمک به کاربر استفاده کرده تا مسیر انگشت خود را از میان متن انتخاب کند برای مثال با تغییر آهنگ صدا یا ایجاد یک لرزش آرام سبب می‌شود تا انگشت کاربر روی مسیر درست حرکت کند.

در یک پژوهش که در ماه اکتبر منتشر شد، 19 نفر نابینا با صرف چند ساعت از وقت خود برای خواندن متون یک کتاب درسی مدرسه و یک صفحه مجله مانند از این فناوری استفاده کردند.

آنها به طور متوسط قادر به خواندن بین 63 تا 81 کلمه در دقیقه بودند و تنها چند کلمه از هر متن را جا انداختند.

متوسط ​​سرعت خواندن برای فردی که از خط بریل استفاده می‌کند در حدود 90 تا 115 کلمه در هر دقیقه است، این در حالی است که متوسط سرعت خواندن افراد بینا در ​​حدود 200 کلمه در هر دقیقه است.

سازندگان این دستگاه اعلام کردند که قصد دارند دستگاهی بسازند که مانند یک ساعت هوشمند عمل کرده و افراد نابینا با استفاده از آن می‌توانند متون مختلف را بخوانند و همچنین قادر به تمایز بین ویژگی‌های بصری مانند رنگ‌ها و الگوهای مختلف باشند.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...