نسخه چاپی

بازهم وزارت خارجه باز هم توجیه

دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد كند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همكاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌كه ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی كشور به یكصد و نودهزار سو افزایش یابد.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، قاسمی در پاسخ به این سوال که تمدید قانون تحریم ایران معروف به داماتو چه تاثیری بر برجام می گذارد، گفت: من چیزی به اسم داماتو نمی شناسم؛ اگر منظورتان همین فرمان اضطراری است که اخیرا مطرح بود باید بگویم آن موضوع چیز جدیدی نیست و تاثیری هم بر ما ندارد و ما هم به آن خیلی توجهی نمی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این تصمیم توسط رئیس جمهور امریکا وتو نشود واکنش شما چه خواهد بود گفت: هیچ اتفاقی نمی افتد ما تجربه کرده ایم که در مقابل فشارها و تحریم ها همواره مقاوم بودیم و آن ها را پشت سر گذاشتیم، ملت ما و ساختار سیاسی اقتصادی ما در مقابل هرگونه هجمه و تهاجم احتمالی مقاومت خودش را داشته است.

در حالی سخنگوی وزارت خارجه مدعی شده که درصورت تمدید قانون تحریم‌ ایران تاثیری بر برجام نمی‌گذارد که وضع هرگونه تحریم جدید به طور آشکار ناقض توافق هسته‌ای است؛ مسئله‌ای که حتی عباس عراقچی نیز به آن اذعان داشته و پیشتر در این باره گفته بود: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که اجازه ندهد تحریم جدید هسته‌ای علیه ایران برقرار شود یا تحریم های قبلی تحت عناوین و بهانه‌های جدید بازگردد.

لذا به نظر می‌رسد سخنگوی وزارت امور خارجه باید پیش از بیان این سخنان، مشورت بیشتری با اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به عمل می‌آورد تا عواقب حقوقی ناشی از این سخنان گریبان کشور را نگیرد.

کفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش است که قانون تحریم‌های ایران (Iran Sanctions Act (ISA را که ۳۱ دسامبر (۱۱ آذرماه) به پایان می‌رسد را تمدید نماید. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید پیش از این در پاسخ به خبرنگاران گفته بود که نمی‌تواند پیش بینی کند که آیا رییس جمهور این طرح را امضا خواهد کرد یا نه!

تمدید این قانون به معنی وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و دولت موظف است مطابق با بند سوم مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرای برجام را متوقف نماید. چنان‌چه در این بند می‌خوانیم:

دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.

ناگفته نماند که قانون تحریم‌های ایران(ایسا) در سال ۱۹۹۶ به پیشنهاد آلفونسو داماتو سناتور جمهوری‌خواه تصویب و به امضای بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا رسید و هر سال در ماه نوامبر روسای جمهور آمریکا آن را برای حداقل یک سال تمدید کرده‌اند.

۱۳۹۵/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...