نسخه چاپی

استادخسرو شاهي:

هدف مرسی از بیان مطالب عقیدتی، راضی كردن سلفی ها و سعودی ها بود

نكات مورد اشاره آقای مرسی، نشان دهنده عدم شناخت دقیق از مسائل جهان اسلام است... در هیچ كجای دنیا رسم نیست كه سخنران، مطالب عقیدتی – مذهبی خود را در یك مجمع غیر مرتبط با موضوع مطرح سازد... هدف آقای مرسی در واقع راضی كردن دوستان سعودی و قطری و سلفی اش بود كه بی شك دیر یا زود نتیجه منفی آن را در همان بلاد خواهد دید.

به گزارش نمابه نقل ازشیعه ، با سقوط دولت مبارک و روی کار آمدن محمد مرسی که از سران اخوان المسلمین بود، بسیاری انتظار داشتند که روابط ایران و مصر روزهای بهتری از گذشته را شاهد باشد و سطح روابط این دو کشور ارتقا پیدا کند. حتی بسیاری معتقد بودند که سفر مرسی به تهران در راستای گرمی بخشیدن به روزهای سرد گذشته در رابطه ایران و مصر است. اما سفر مرسی به تهران اگر امیدها را ناامید نکرده باشد، گرمی خاصی نیز به روابط نبخشید. آنچه در زیر می خوانید پاسخ های آقای سیدهادی خسروشاهی، استاد حوزه و دانشگاه و سفیر پیشین ایران در واتیکان و مسئول پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی در مصر به سوالات ماست.

روزنامه مغرب:

پس از سقوط حکومت مبارک در مصر، در دوران انتخابات و قبل از آن ایران همواره از مرسی و جریان حامی او حمایت کرده است. اما پس از روی کار آمدن دولت مرسی ما شاهد مواضع گوناگونی از سوی او درباره ایران بودیم. موضع مرسی درباره ایران چیست و حوزه هایی که می تواند مصر خود را در کنار ایران و نزدیک به تهران تعریف کند چیست؟

البته پاسخ این سئوال را باید خود جناب آقای محمد مرسی بدهد.. و از نظر من متأسفانه بی تجربگی آشکار، در روش عملی سیاسی، باعث شده که آقای مرسی، هر روز درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی، موضعی را اتخاذ کند که با منطق صحیح سیاسی سازگار نیست و نمونه برتر آن دعوت به همکاری ایران و ترکیه و مصر و سعودی برای حل مسئله سوریه است.. و ناگهان، در اجلاس تهران، بخشی از سخنان خود را به مسئله سوریه و حذف حاکمیت کنونی آن اختصاص می دهد که با توجه به موضع میزبان، این نوع برخورد برخلاف موازین و اصول سیاسی است..
بهرحال حوزه هایی که ایران و مصر می توانند در کنار هم همکاری کنند، با این روش آقای مرسی، در شرایط کنونی قابل تعریف نیست!

بسیاری بر این عقیده اند که سفر مرسی به تهران می تواند شروع و آغازی جدید بر روابط ایران و مصر باشد. حتی برخی به بازگشایی سفارت مصر در تهران اشاره کرده اند. ملاحظات رابطه ایران و مصر در شرایط کنونی چیست؟ و در چه صورتی رابطه با مصر می تواند برای ایران سودمند و معطوف به نتیجه باشد؟

سفر آقای مرسی به تهران، آن هم به مدت چند ساعت! نشان می دهد که هنوز نمی توان علیرغم تصور همگان، آغاز خوبی برای روابط ایران و مصر پیش بینی کرد البته سفارت مصر در تهران و سفارت ما در قاهره، باز است و نیازی به افتتاح مجدد نیست.. و فقط می توان سطح «حافظ منافع» را به سطح «سفیر» ارتقا داد که این امر منوط به اتخاذ روش معقول از سوی مصر است که مورد انتظار ما، پس از سقوط مبارک بود.

نظرتان راجع به نکات آغازین سخنرانی آقای مرسی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد چیست؟

نکات مورد اشاره آقای مرسی، نشان دهنده عدم شناخت دقیق از مسائل جهان اسلام است... در هیچ کجای دنیا رسم نیست که سخنران، مطالب عقیدتی – مذهبی خود را در یک مجمع غیر مرتبط با موضوع مطرح سازد... هدف آقای مرسی در واقع راضی کردن دوستان سعودی و قطری و سلفی اش بود که بی شک دیر یا زود نتیجه منفی آن را در همان بلاد خواهد دید.

تعریف آقای مرسی از عبدالناصر را که عامل سرکوب اخوان المسلمین و اعدام رهبران آن در دوران سلطه خود بود، چگونه ارزیابی می کنید؟

این نکته نیز نشان می دهد که آقای مرسی نه تنها آشنایی عمیق با مسائل ندارد، بلکه با «سیاسی کاری» خود، حیثیت سازمان اخوان را هم خدشه دار می کند...

آقای مرسی به تصور خود به یک نظام سرکوبگر و ظالم و... حمله می کند، ولی همزمان از یک ظالم سرکوبگری که ده ها نفر از رهبران برجسته اخوان المسلمین، از جمله شیخ محمد فرغلی، شیخ عبدالقادر عوده، سید قطب، یوسف طلعت، دکتر خمیس و... را اعدام کرد و چندین هزار از جوانان اخوان المسلمین را به زندان و تبعید محکوم ساخت و باقیمانده اعضاء مکتب ارشاد اخوان را به زندان های طویل المدت - بیست و سی سال - محکوم نمود، تمجید می کند! باید به ایشان گفت: نه! آقای مرسی! سیاسی کاری با راه شهید شیخ حسن البنا، فاصله ای از زمین تا آسمان دارد...

۱۳۹۱/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...