نسخه چاپی

میزگرد "تروریسم" در دانشگاه عدالت برگزار شد

پنجمین میزگرد علمی با موضوع "تروریسم" عصر امروز (25 آبان) با حضور اساتید علوم سیاسی در دانشگاه عدالت در تهران برگزار شد. در این نشست كه با تأسی از اندیشه‌های آیت الله شاهرودی در حوزه تروریسم برگزار شد؛ دكتر امینی، دكتر جلالی و خسروی به ایراد سخنرانی در این مورد پرداختند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،در ابتدای این جلسه خسروی-استاد دانشگاه - با تقسیم‌بندی انواع تروریسم در جوامع مختلف، گفت: هدف کلی تروریسم ایجاد ترس و وحشت در جوامع مختلف با انگیزه‌های مالی، سیاسی و حتی مذهبی است.گسترده‌ترین شیوه تروریسم، شکل انتحاری آن است که در ابعاد مختلف سبب آسیب به ملت‌های مختلف جهان می‌شود.

خسروی همچنین با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد در خصوص قربانیان تروریسم، گفت: در سال 2013 حدود 18هزار نفر در پی اقدامات تروریستی کشته شده‌اند که از این تعداد بیش از 6هزار نفر آن در کشور عراق بوده است. در آمارهای جهانی، ایران بعد از بریتانیا بیشترین آسیب را از تروریسم در بعد از انقلاب دیده است به طوریکه در حال حاضر نیز جوانان ما در سوریه قربانی این پدیده می‌شوند.

خسروی با اشاره به کتاب آیت‌الله شاهرودی در خصوص پدیده تروریسم گفت: سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا بر مبنای تروریسم سیاسی در کشورهای دیگر مانند ایران به بهانه‌های مختلف از جمله به بهانه داشتن برنامه هسته‌ای بوده است. آمریکا در طراحی و اجرای سیاست‌های خود، اصول و تعهدات اخلاقی و انسانی را روز به روز بیشتر از قبل در قبال ایران، سوریه و عراق زیر پا می‌گذارد.

در ادامه این نشست، دکتر امینی با ارائه یک پیش‌زمینه تاریخی در خصوص پدیده تروریسم، بیان کرد: ردپای بزرگترین تجمع تروریسم‌ها در تاریخ، در فلوجه و در بغداد با ورود بیش از 14هزار تروریست خارجی از کشورهای اروپایی، شرق آسیا و قفقاز شکل گرفت.

وی با اشاره به تاریخ 100ساله اندیشه سلفی‌گری در جنوب عربستان که در حال حاضر حامی اصلی تروریسم در دنیای اسلام است، اظهار کرد: امروزه صف‌آرایی‌ها و تلاش برای تفرقه بین شیعه و سنی، دنیای اسلام را دچار بحران کرده است که این یک جنگ وکالتی و عشیره‌ای است که می‌خواهند آن را جنگی بر علیه دنیای تشیع نمایش دهند.

امینی ابراز امیدواری کرد که جریان سلفی تکفیری داعش و النصره با آزادسازی موصل در عراق و همینطور در شرق سوریه و در رفه نابود و ریشه‌کن شود.

در پایان این مراسم نیز دکتر جلالی به ارائه دیدگاه خود در مسأله تروریسم پرداخت و بیان کرد: ما باید تروریسم را از ذات مقدس اسلام تفکیک کنیم. متاسفانه پدیده تروریسم در دوره‌های تاریخی مختلف در تاریخ اسلام نفوذ پیدا کرده است. بارزترین چهره‌های این پدیده شوم در دنیای اسلام جریان خوارج و همینطور فدائیان اسماعیلی هستند که بدترین نوع ترور را در دنیای اسلام به نمایش گذاشتند. ترور هیچ جایگاهی در اسلام و قرآن ندارد و هیچگاه نباید واژه‌ ارهاب در قرآن را معادل ترور بدانیم. این یک پدیده شوم غیرانسانی و غیراسلامی است که پیامبران ما از آدم تا خاتم ایشان که حضرت محمد(ص) هستند نیز آن را محکوم کرده‌اند.

۱۳۹۵/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...