نسخه چاپی

مخالفت رهبری با موشك‌هایی كه در شعاع یك كیلومتری فرود می‌آمدند /فقط نقطه‌زن

به گزارش نما - ایسنا نوشت:رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه موانع بر سر اجرای برجام به خاطر دست‌اندازی‌های آمریکا است، گفت: نباید این موضوع را تبدیل به معضل داخلی کنیم ، توی دل مردم را خالی کرده و بین آن‌ها تفرقه ایجاد نماییم بلکه به جای آن به فرموده امام(ره) هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.

علاء الدین بروجردی در نشست گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت با بیان اینکه ذخایر ارزشمندی مانند قرآن، سیره پیامبر و معصومین برای ما الگویی در بینش اسلامی ترسیم کرده‌ است، گفت: ما نباید غیر از این چارچوب عمل دیگری داشته باشیم و باید از این ذخایر در تمامی امور استفاده کنیم. در این شرایط این سوال پیش می‌آید چرا بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی ، در عرصه‌های گوناگون دچار مشکل هستیم که نمونه بارز آن در عرصه فرهنگی و اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حل این معضلات کالبدشکافی دقیقی شود، گفت: اگر بپیذیرم قرآن و ذخیره عظیم اهل بیت (ع) الگوی ما هستند باید این مجموعه رهنمودها و الگوها را برای نسل آینده مطرح کنیم.

بروجردی توضیح داد: به طور مثال حضرت علی در حدیث" اوصیکم بتقوا الله و نظم امرکم ... " بر تقوا و نظم تاکید می‌کنند که ما با این دو مساله اصلی فاصله طولانی داریم. اگر تقوا حاکم بود حلقه‌ها و زنجیره متعدد مفاسد اقتصادی نداشتیم و بانک‌ها دچار مشکل نبود و دیگر شاهد تبدیل شدن فساد اقتصادی نبودیم. این نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

وی با بیان اینکه در کشور حتی در خیابان نظم رعایت نمی‌شود، افزود: امروز اخلاق سیاسی در جامعه ما نمره بدی دارد. شاهد تهمت و افترا در فضای مجازی و در دوران انتخابات هستیم که نباید این طور باشد. یا اینکه انگار جامعه ما دچار مسابقه کلاه برداری شده آن هم در شرایطی که روزگاری به نوشته روی یک برگه کاغذ اعتماد و عمل می‌شد اما امروز شاهد چک و سفته بازی هستیم که اینها همه نشان از فاصله ما با الگوی اسلامی دارد و باید بعد از بررسی دلایل آن دنبال راه حل گشت.

بروجردی با بیان اینکه بازنشدن این واقعیات باعث استمرار آن‌ها می‌شود گفت: نمونه دیگر مشکلات ما در الگوی مصرف است. ملت ما معروف به ریخت و به پاش است حال اینکه در اسلام به صرفه جویی توصیه و تاکید شده است. باید تمامی اهتمام در این باشد که وضع جامعه ما از وضعیت نامطلوب به مطلوب برسد.

وی نمونه دیگر وضعیت نامطلوب کشور را در صنعت خودروسازی عنوان و اظهار کرد: ما خودروسازی را با کره جنوبی آغاز کردیم اما امروز آن‌ها کجا هستند و ما کجا؟ چرا باید شرایط این طور باشد که هنوز مردم پیکان دهه چهل را از پیکان دهه پنجاه و شصت بهتر می دانند؟

بروجردی در ادامه به مدیریت اسلامی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا از سوی ایشان اشاره و اظهار کرد: ‌ما بازدیدی از فرماندهی هوا و فضا داشتیم که سردار حاجی زاده فرمانده هوا و فضا در این بازدید این مطلب مطرح کردند که یک روز مقام معظم رهبری از آن‌ها پرسید که موشک‌ ما مثلا در 500 کیلومتر در چه دایره‌ای فرود می آید. آن‌ها مثلا گفتند در شعاع یک کیلومتر. حضرت آقا آن را نپذیرفتند و فرمودند موشک نقطه زن می خواهند. آن‌ها با این فرمان ولایت، اصل ما می توانیم را به منصه ظهور رسانده و امروز موشک‌های ما در بردهای طولانی نقطه ‌زن هستند.

وی با تاکید بر اینکه کاستی ها را باید با کالبدشکافی رفع کنیم گفت:‌ نمونه دیگر رهنمودهای مقام معظم رهبری در بالابردن توانمندی‌های داخلی برای تولید است. به همین علت بعد از 40 و اندی سال جنگنده F14 که قطعات آن در داخل تولید می‌شود، پرواز می‌کنند؛ این‌گونه توانمندی‌ها در ایران اسلامی وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما امروز پهبادی می‌سازیم که با یک سوخت 30 ساعت پرواز می‌کند گفت: ‌پهباد ما با دقت و مسلح با سرعت جت پرواز می‌کند .این نشان می دهد وضعیت ما با همه کاستی‌ها در صنایع نظامی مطلوب است و توانسته‌ایم عملکرد خوبی داشته باشیم. همچنین ما امروز جزء چند قدرت موشک ساز دنیا هستیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دستاوردهای ایران در صنعت هسته‌ای گفت: عزم آمریکا جزم بود که ما به فناوری صلح آمیز هسته‌ای دست پیدا نکنیم اما ما از صفر تا صد آن یعنی استخراج اورانیوم، تهیه کیک زرد، UCF، پروژه اصفهان، تزریق گاز و غنی سازی را خودمان توانستیم به شهادت آژانس به دست آوریم.ما در دستیابی به این صنعت پیچیده موفق بودیم .بدانید که مدیریت آن نیز با رهبری است.

بروجردی در ادامه به وضعیت فرهنگی در موضوع خرید اجناس خارجی اشاره و خاطر نشان کرد: در برخی خیابان‌های تهران نمی‌توانیم لباس کودک بدون مارک خارجی پیدا کنیم. البته ایراد به خود ما در مجلس که در بعد نظارتی نیز بر می‌گردد که از اهرم‌های قانونی بیشتری استفاده نکرده‌ایم.

وی افزود: اینکه چرا سیاست کلی " ایرانی باید جنس ایرانی بخرد" ، اجرایی نمی‌شود را باید در نبود کیفیت مناسب و متناسب با استانداردهای لازم و عمر آن کالا بر اساس هزینه داده شده جستجو کرد از این رو باید در اعطای استانداردها سخت‌گیری بیشتری شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه الگوی اصلی ما باید قرآن، سیره معصومین و وصیت نامه امام(ره) باشد، به فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره و اظهار کرد: حضرت علی (ع) در ۱۴۰۰سال پیش دستور دادند که در زمان خشکسالی از مردم مالیات گرفته نشود، اما در کشور ما در سالی که تحریم و رکود وجود دارد و خرید و فروش متوفف شده، مامور مالیاتی بدون توجه به شرایط طلب مالیات می‌کند و اگر پرداخت نشود جریمه مشمول می‌شود و هیچ منطقی حاکم نیست. باید از الگوهای موجود مطابق با شرایط زمان به بهترین استفاده کرد.

بروجردی در ادامه به سوالات کارشناسان و متخصصان پاسخ داد و در خصوص سوال مربوط به چرایی وضعیت نامناسب اقتصادی کشور گفت: دلیل چنین وضعیت بد اقتصادی سوال همه ما است که باید عوامل مختلف آن‌را بررسی کنیم مثلا باید شرایط بانک‌ها را بررسی کنیم، آیا سیستم بانک‌ها ربوی است یا خیر؟ مثلا در ژاپن به ازای دادن تسهیلات، دو درصد مازاد به عنوان کارمزد می‌گیرند که این یعنی دادن تسهیلات قرض‌الحسنه برای کسانی که می‌خواهند پروژه‌ای ایجاد کنند و قطعا در این شرایط چرخش اقتصادی رخ می‌دهد، اما بانک‌های ما چه نقشی در اقتصاد کشور دارند.

این نماینده اصولگرا مجلس تاکید کرد: مسائل بانکی و اقتصادی باید به صورت شفاف در صدا و سیما و مطبوعات گفته شود نه اینکه محافظه‌کاری شود. باید سیستم بانکی به چالش کشیده شود و رئیس بانک مرکزی و روسای بانکی به افکارعمومی جواب دهند. این موارد نشان می‌دهد که دلیل وضعیت اقتصادی فعلی خیلی مبهم نیست و باید در این مسیر حرکت انقلابی صورت گیرد همانطور که انقلاب فرهنگی کردیم، به انقلاب اقتصادی نیازمندیم چون خانه اقتصاد از پای بست دچار مشکل است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد سوالی در خصوص نقش این کمیسیون در برجام گفت: ما جزو کسانی بودیم که از روز اول معتقد به عبور از این مرحله در برجام بودیم، چون عقل این موضوع را حکم می‌کرد. هواپیماهای ما در زمانی حتی برای تامین سوخت دچار مشکل بودند و آن‌ها به ما سوخت نمی‌دادند. حداقل شرایط فعلی ما این است که امروز بعد از برجام توانستیم نفت را به میزان قبل از زمان تحریم بفروشیم. پس بهتر است اگر امروز مشکلی در مورد روند اجرای برجام است بدانیم که به خاطر سنگ‌اندازی آمریکا است و همانطور که امام(ره) فرمودند هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. نباید به جای آنکه چالش با آمریکا داشته باشیم آن‌را به حوزه داخلی بکشانیم. این یک اشتباه است باید فریادمان را بر سر آمریکایی‌ها بکشیم و در داخل رفعت نشان داده و توی دل مردم را خالی نکنیم.

بروجردی گفت که در همین راستا گزارش معتدل و منطقی از سوی کمیسیون امنیت ملی درباره روند اجرایی شش ماه برجام تهیه و در صحن مجلس قرائت شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص وجود امنیت در داخل کشور گفت: اروپایی‌ها نسبت به وضعیت امنیت در داخل کشور ما غبطه می‌خورند. رئیس سرویس اطلاعاتی فرانسه که به ایران آمده بود از ما می‌پرسید چطور ایران با وجود شرایط منطقه از امنیت برخوردار است. این به خاطر لطف خداوند، اشراف اطلاعاتی و رصد همه جانبه و کار کنترل و شنود و در نتیجه داشتن امنیت پایدار است که تقریبا هفته‌ای یک بار یک تیم دستگیر می‌شود.

بروجردی درباره چشم‌انداز ۴ ساله منطقه نیز گفت: این موضوع در هاله‌ای از ابهام است چون خیلی از عوامل دست ما نیست، به نظر بحران را در سوریه آمریکایی‌ها تحمیل کردند. ممکن است دولت سوریه قصوری در قضیه داشت اما در نهایت بحران را تحمیل کردند و خوشبختانه شکست خوردند در لبنان نیز تلاش‌هایی صورت گرفت که دو سال رئیس جمهور نداشت، آن هم چون عربستان دخیل بود. آن‌هم عربستانی که در جنگ با مردم مظلوم یمن دچار مشکلات جدی اقتصادی شده است.

وی گفت: خیلی از عوامل در منطقه در مورد منطقه در اختیار ما نیست اما نقش جمهوری اسلامی ایران درباره این تحولات کلیدی است و عمق استراتژیک ما با شیعیان است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با اشاره به راهپیمایی اربعین گفت: راهپیمایی اربعین حرکت جدیدی نیست. در دوران صدام ممنوع شد اما همان زمان مردم کشته می‌شدند یا به زندان می‌افتاند اما این کار را ترک نکردند. امروز با پدیده منحصر به فرد و فوق‌العاده‌ای مواجه هستیم که مردم میلیاردها هزینه با پذیرایی شاهانه ترتیب می‌دهند. این تجلی فرموده امام(ره) است که فرمودند هرچه داریم از محرم وصفر است. از همین منظر پدیده اربعین مهم و مورد مطالعه است.

۱۳۹۵/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...