نسخه چاپی

ترامپ می تواند ایران را تحریك كند/ برجام عقیم می ماند

به گفته ترامپ، توافق هسته ای با ایران بدترین داستان در تاریخ امروزی است، ولی او چطور می‌تواند معامله ای را پاره كند كه با شركت دیگر كشورها از جمله اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شده است.

به گزارش نما، جام نیـوز به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، آکادمیسین سرگئی روگوف رهبر علمی مؤسسه مطالعات آمریکا و کانادا در مسکو در کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری «روسیه امروز» گفت که به رئیس جمهور منتخب آمریکا اجازه نخواهند داد خروج ایران از برجام را تصدیق کند ولی وی با مساعدت کنگره می‌تواند تهران را به این عمل تحریک کند.



سرگئی روگوف افزود: به گفته ترامپ، توافق هسته ای با ایران بدترین داستان در تاریخ امروزی است، ولی او چطور می‌تواند معامله ای را پاره کند که با شرکت دیگر کشورها از جمله اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شده است.



به نوشته اسپوتنیک، روشن است که بدون دلیل، نه روسیه و نه چینی‌ها و نه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با لغو این معامله موافقت نخواهیم کرد».



به گفته سرگئی روگوف، اگر ترامپ بخواهد از این توافق خارج شود «کنگره با شور و شعف از این اقدام استقبال خواهد کرد ولی این کار، مناسبات آمریکا با اروپا و روسیه را دشوار خواهد کرد و ترامپ به زحمت به این کار راضی خواهد شد».



به عقیده این صاحبنظر روس، لایحه قانونی کنگره درباره تمدید تحریم ایران برای ده سال دیگر که اوباما وعده داده آن‌را وتو می‌کند از اهمیت بسیار بالا برخوردار خواهد بود.

این کارشناس روس فکر می کند که دموکرات‌ها نیز از این سند حمایت می‌کنند و به احتمال قوی پذیرفته خواهد شد و در نتیجه برجام عقیم خواهد ماند زیرا ایران در این صورت هیچ تعهدی نخواهد داشت تا این توافق را رعایت کند.



خبرگزاری اسپوتنیک در پایان به نقل از روگوف اضافه می کند: ایران در آستانه انتخابات به‌ سر می‌برد و اگر روحانی شکست بخورد این مساله ممکن است حساس شود. این کارشناس در پایان گفت: «آمریکا می‌تواند ایران را تحریک کند و ترامپ می‌تواند به این کار تن دهد.

۱۳۹۵/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...