نسخه چاپی

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با نما:

آمریكا در چارچوب سیاست های كلی از پیش تعیین شده حركت می كند

عکس خبري -مردم به وعده هاي  اقتصادي ترامپ راي دادند/ اظهارات غير هوشمند و شتاب زده در تحليل نتايج انتخابات آمريکا، بر خلاف منافع ملي است.

تاكید آقای ترامپ بر تكیه مجدد آمریكا بر رأس اقتصاد جهانی و همچنین حفظ ثبات و امنیت در مناطق نفت خیز جهان بویژه در خاورمیانه باعث شد كه مردم آمریكا با تصور تقویت اقتدار آمریكایی در نظام بین الملل، اقبال بیشتری به وی نشان دهند؛ به خصوص كه آقای ترامپ بر ضرورت كاهش هزینه های سنگینی كه آمریكا برای متحدانش پرداخته است، تاكید می نمود.

با گذشت چند روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همچنان تحلیل گران به دنبال چرائی اقبال مردم این کشور به ترامپ هستند.
در این خصوص معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی می گوید: علت انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا فراتر از رقابت سنتی نهادهای قدرت و رقابت بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه این کشور قابل تحلیل است.
مهدی صولی در تشریح این مسئله گفت: در انتخابات اخیر برخلاف گذشته، از یک سو تعدادی از چهره های برجسته جمهوری خواه عدم حمایت خود را از آقای ترامپ اعلام و از خانم کلینتون حمایت کردند و از سوی دیگر سوابق جنگ طلبانه خانم کلینتون در مسئولیت وزارت امور خارجه سابق و نیز برخی مواضع دیگری وی که در خصوص مسائل بین المللی اتخاذ شد با رویکرد عمومی دموکرات ها در تعارض به نظر می رسید. تا آنجا که در میان برخی تحلیل گران آمریکایی و به رغم اجماع نسبی چهره های برجسته سیاسی، خانم کلینتون به دلیل این رفتار و گفتار متناقض نما، به عنوان "نامزدی نامناسب" برای دموکرات ها توصیف شد. لذا برخی تحلیل گران صراحت آقای ترامپ و در کنار آن شعارهای عامه پسندانه مطرح شده توسط وی را از مهمترین دلایل اقبال مردم آمریکا به سوی وی عنوان می کنند.
وی ادامه داد: خانم کلینتون در انتخابات سعی کرد از خود چهره ای ملتزم به نسبی گرائی اخلاقی، حمایت از برنامه های اجتماعی طبقه فقیر و متوسط، تاکید بر گسترش امنیت داخلی و حفظ محیط زیست ارائه دهد و در سیاست خارجی هم تلاش داشت خود را به عنوان کسی معرفی کند که قصد ندارد نسبت به سایر کشورها سیاست تهاجمی اتخاذ کند، هر چند در عمل این موضع وی با عملکردش در قبال سوریه و حمایتش از برخی رژیم های حامی تروریسم همچون آل سعود تناقض داشت.
صولی با بیان اینکه در مقابل، آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی از خود چهر ه ای صریح و شجاع نسبت به طرح آسیب شناسانه وضعیت امروزین جامعه آمریکایی ارائه کرد که در برابر شعارهای آرمانگرایانه لیبرالی خانم کلینتون تلاش کرد در حوزه سیاست داخلی بر حفظ و تقویت ارزش های زندگی آمریکایی همچون فرد گرائی و حمایت از اقتصاد آزاد تاکید کند.
معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شعارهای ترامپ در حوزه سیاست خارجی افزود: تاکید آقای ترامپ بر تکیه مجدد آمریکا بر رأس اقتصاد جهانی و همچنین حفظ ثبات و امنیت در مناطق نفت خیز جهان بویژه در خاورمیانه باعث شد که مردم آمریکا با تصور تقویت اقتدار آمریکایی در نظام بین الملل، اقبال بیشتری به وی نشان دهند؛ به خصوص که آقای ترامپ بر ضرورت کاهش هزینه های سنگینی که آمریکا برای متحدانش پرداخته است، تاکید می نمود.
وی در جمع بندی این بخش از سخنانش گفت: ترامپ در تبلیغات خود را حامی ارزش های سنتی زندگی آمریکایی و مولفه های هویت آمریکایی معرفی کرد، لذا اکثریت آمریکائی تبارها به وی رای دادند.
معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی این گزاره را که «برخی انتخاب ترامپ را "نه"، به سیاستهای گذشته کاخ سفید می دانند»، را سطحی و شعاری توصیف کرد و اظهار داشت: در هر انتخاباتی از میان چند نامزد درون یک حاکمیت، به یکی رای بیشتری داده می شود و این گونه نیست که رای به یکی رای به نفی حاکمیت آن کشور باشد. در آمریکا هم همین مسئله صدق می کند.
عضو شورای مرکزی با بیان اینکه سیاست های آمریکا در یک فرآیند سیاست گذاری مشخص تدوین می شود، اظهار داشت:این که گمان کنیم رای به آقای ترامپ، رای به نفی اصول کلی سیاست های گذشته آمریکاست، تفکر غلطی است که در آینده باعث می شود ما در تحلیل دچار اشتباهات استراتژیک شویم و این نگرش واقع بینانه نیست. نه فقط روسای جمهور بلکه منتخبین کنگره و سنای آمریکا نیز در چارچوب سیاست های کلی از پیش تعیین شده حرکت می کنند. البته بدیهی است که روش اجرای این سیاست ها می تواند در هر دوره ای متفاوت باشد. به این نکته پایان هم باید دقت داشت که مواضع دید گاه های آقای ترامپ به عنوان نامزد دوران انتخابات با مواضع، رفتار و گفتار وی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده الزاما یکسان نمی تواند باشد. لذا ابراز مواضع و تحلیل های شتاب زده روز های اخیر توسط برخی از مسئولان و تحلیل گران کشور، به نوعی نادیده گرفتن اصول محاسباتی روشمند در قبال منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.
می بایست از هر گونه شتاب زدگی و تحلیل رفتارهای آتی دولت آمریکا بر مبنای شعارها و هیجانات دوران تبلیغات انتخاباتی پرهیز کرد. رقبا و بد خواهان جمهوری اسلامی ایران، با اتخاذ مواضعی بسیار محتاطانه، در حال ارزیابی دقیق با هدف بهره برداری و اثر گذاری بر مواضع و برنامه های اجرایی دولت آقای ترامپ هستند. با توجه به اینکه پس از 88 سال علاوه بر دولت، جمهوری خواهان در مجلس سنا و مجلس نمایندگان نیز در اکثریت هستند، هر گونه اظهارات غیر هوشمند، هیجانی و شتاب زده می تواند به تقویت اهداف تخریبی آنان نسبت به منافع ملی جمهوری اسلامی منتج شده و فرصت های احتمالی و قابل بهره برداری جمهوری اسلامی برای کاهش سطح تهدیدات و مخاطرات منطقه ای و بین المللی را به تهدید تبدیل کند.






۱۳۹۵/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...