نسخه چاپی

آنتی بیوتیك ها به كمك درمان آلزایمر می آیند

محققان در جریان یك مطالعه روی موش های مبتلا به آلزایمر متوجه شدند كه استفاده از یك نوع آنتی بیوتیك می تواند موجب بازگرداندن تجمع سلول های مغزی در اطراف مناطقی از مغز شود كه به واسطه پلاك های ناشی از این بیماری صدمه دیده اند.

به گزارش نما ، ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی نوشت: 'سفتریاکسون' (Ceftriaxone)، یک آنتی بیوتیک مورد تایید اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکاست که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان مرکز سلامت مغز دکتر جواد موفقیانDjavad Mowafaghian در دانشگاه بریتیش کلمبیا در جریان این مطالعه روی موش ها موفق شدند با استفاده از این آنتی بیوتیک، اختلال سیناپسی را در این حیوانات کاهش دهند. پلاک های آمیلوئیدی از رسوبات آمیلوئید در مناطقی از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ایجاد می شوند؛ این پلاک ها با آسیب یافت شده در بیماری آلزایمر مرتبط هستند زیرا آنها از ارتباطات سلولی پیشگیری کرده و برای سلول های عصبی سمی هستند.

محققان متوجه شدند، مناطق مغزی اطراف این پلاک ها سطوح بالایی از گلوتامات( یک مولکول علامت دهنده ضروری برای ارتباطات میان سلول های عصبی) را نشان می دهند که با سطح بالایی از بیش فعالی در 'گلیا' ( سلول های حامی مغز) همراه هستند.

در این محیط غنی از گلوتامات است که ارتباط میان نرون ها (بر اثر ابتلا به آلزایمر) تغییر کرده و یا مختل می شود و باعث می شود که نرون ها در مراحل بعدی بیماری از بین بروند. محققان با استفاده از سفتریاکسون Ceftriaxone موفق شدند با تنظیم انتقال گلوتامات و بازگرداندن سطح آن، فعالیت عصبی را تا حد زیادی مجددا برقرار کنند.

یافته های محققان که هفته اخیر در نشریه Nature Communications منتشر شد، دستاوردهایی برای درمان علائم اولیه بیماری آلزایمر دارد.

۱۳۹۵/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...