نسخه چاپی

دلایل رشد بهای دلار در بازار

یك كارشناس اقتصادی درباره دلایل افزایش بهای ارز در بازار تا 3690 تومان به عوامل خارجی و داخلی تاثیرگذار بر افزایش قیمت اشاره كرد و گفت: كسری بودجه و محدودیت منابع ارزی مانع از اعمال قدرت و دخالت در بازار ارز است.

به گزارش نما؛ سید بهاء الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه شاخص برابری ارزها بهای واقعی ارز را تعیین می‌کند، اظهارداشت: اگر نسبت شاخص برابری دلار به ریال را بررسی کنیم می‌بینیم که نرخ فعلی دلار کمتر از ارزش واقعی آن است و مکانیزم بازار این نرخ را به سمت بهای واقعی حرکت داده است.

وی با بیان اینکه اولین مولفه‌ای که از خارج شدن اقتصاد از رکود تاثیر می‌پذیرد، بازار ارز است، گفت: با توجه به اینکه بازار ارز در ایران به شدت تحت تاثیر جوّ قرار می‌‌گیرد، تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا و انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بر تغییرات منحنی نرخ ارز در بازار تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کسری بودجه و محدودیت منابع ارزی مانع از کنترل نرخ ارز در بازار بوده و قدرت دخالت در بازار ارز را از دولت گرفته است و با توجه به برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز، بانک مرکزی فقط در قیمت تعادلی می‌تواند ارز را تک نرخی کند.

حسینی هاشمی با اشاره به تاثیر عوامل خارجی و داخلی بر بازار ارز، افزود: نرخ جهانی دلار در برابر سایر ارز‌ها در هفته‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و حتی فاصله دلار نسبت به یورو به‌شدت کاهش یافته است و این پدیده قطعا بر بهای ارز در بازار داخلی تاثیرگذار بوده است.

به گفته وی رشد طبیعی تقاضا در نیمه دوم سال و شروع ترم تحصیلی جدید دانشجویان خارج کشور از دیگر عوامل رشد بهای ارز است.

به گزارش فارس، هم‌اکنون نرخ ارز در بازار تهران به 3690 تومان رسیده است که نسبت به ساعاتی پیش 10 تومان و در مقایسه با روز گذشته 18 تومان افزایش داشته است.

۱۳۹۵/۸/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...